• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Historical Study of the Emergence of Elementary School Auditoriums and Multi-purpose Rooms in the United States in the Early 20th Century

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531031
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionKwansei Gakuin University

Principal Investigator

MIYAMOTO Kenichiro  関西学院大学, 教育学部, 教授 (50229887)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) SATO Takayuki  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 教授 (60288032)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords講堂 / 進歩主義教育 / デューイ / 多目的室 / 小学校 / 校舎 / アメリカ教育史
Research Abstract

It was not until the late 19th century that elementary school buildings in the United States began to have auditoriums. Elementary school buildings were mostly one-room schoolhouses in the 19th century. Progressive educational reformers, influenced strongly by John Dewey's educational philosophy, aimed to give school children various kinds of activities, and to connect the school and community. They regarded the auditorium as one of the most useful means for the purposes, and, especially in large cities where large school building with many classrooms became prevalent, auditoriums were usually included in school plants in the early 20th century.
However, in the middle of the 20th century, large auditoriums in elementary schools became unpopular and were often replaced by multi-purpose rooms. The reason was that progressive educators began to consider multi-purpose rooms more suitable for children's various kinds of learning and free participation in group activities.

  • Research Products

    (10 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] アメリカ進歩主義教育における講堂の活用の目的と実際─1910年代のニューヨーク市を中心として─2014

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学大学院教育学研究科紀要

      Volume: 第24号(印刷中)

  • [Journal Article] 20世紀初頭のアメリカ進歩主義教育における講堂の出現と活用─集会活動に基づくカリキュラム改革─2013

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Journal Title

      早稲田大学教育・総合科学学術院『学術研究─人文科学・社会科学編─』

      Volume: 第61号 Pages: 141-154

    • URL

      http://dspace.wul.waseda.ac.jp/dspace/handle/2065/39501

  • [Journal Article] エンゲルハートの学校建築思想:工場モデルから家庭モデルへ─子ども中心の教育空間の試み(3)─2013

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      関西学院大学『教育学論究』

      Volume: 第5号 Pages: 139-151

  • [Journal Article] アリス・バロウズの学校建築思想:子どもの経験の豊富化─子ども中心の教育空間の試み(2)─2012

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      関西学院大学『教育学論究』

      Volume: 第4号 Pages: 89-99

    • URL

      http://kgur.kwansei.ac.jp/dspace/handle/10236/10301

  • [Journal Article] 学力テストにおける基準の変質─授業と評価の乖離─2012

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 第53号 Pages: 253-263

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] エンゲルハートの学校建築思想―工場モデルから家庭モデルへ―2013

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      2013-09-28
  • [Presentation] アメリカ進歩主義教育における講堂を活用した集会活動─1910年代のニューヨーク市を中心として─2013

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      日本教育学会第72回大会
    • Place of Presentation
      一橋大学(一般研究発表)
    • Year and Date
      2013-08-29
  • [Presentation] アメリカ教育史研究における学校改革論議─「テストと選択」に対する批判的検討に注目して─2012

    • Author(s)
      佐藤隆之
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会シンポジウム「学校は改革でよくなったか」
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-11-11
  • [Presentation] アリス・バロウズの学校建築思想─子ども中心の教育環境の発見─2012

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      アメリカ教育学会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      2012-10-13
  • [Presentation] アメリカにおける学校建築の変遷─教師中心の教場から子ども中心の学習環境へ─2012

    • Author(s)
      宮本健市郎
    • Organizer
      関西学院大学教育学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2012-03-07

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi