• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Expressions of children for overcoming problemes in the school : A phenomenological study

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531038
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educaion
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TABATA Taketo  宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (50344742)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords問題行動 / 表現活動 / 質的研究 / 現象学 / 学級運営 / 授業
Research Abstract

The study is focused on a variety of "problematic behavior" of children at the school. For example, bullying,violence,theft,deviant behavior and the conflict between developmental disordered children and the others. This study aims 1)to collect cases of such a problematic behavior and its recovery, and 2)to discover the essence,which let children to emerge such behavior and recovery, through the phenomenogy. In addition,in order to overcome the problematic behavior,in the practical level, this research has made a working hypothesis, "to enrich the expression of children is effective against the problem". And this study includes to inquire phenomenology as the methodology for approaching a educational practice.

  • Research Products

    (10 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (5 results) Presentation (3 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 教育の存在論は可能か?―ハイデガー学問論から―、宮城教育大学学校教育講座教育学研究室2013

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 15 Pages: 1-18

    • URL

      https://docs.google.com/file/d/0B4_loERDhcaIYkVaVVctUWYyT28/edit

  • [Journal Article] 「荒れた学級」からの回復事例―M.ブーバー「人間関係の存在論」からの解釈―2013

    • Author(s)
      田端健人・真竹健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第47巻 Pages: 255-276

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110009536398.pdf?id=ART0009984765&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1402896626&cp=

  • [Journal Article] 質的研究における「問い」について―「問いの現象学」を手がかりに―2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 46巻 Pages: 185-192

    • URL

      http://ci.nii.ac.jp/els/110008767611.pdf?id=ART0009842072&type=pdf&lang=jp&host=cinii&order_no=&ppv_type=0&lang_sw=&no=1402896672&cp=

  • [Journal Article] 現象学的/解釈学的アプローチにおける「記録と解釈」―質的研究との関連で―2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      日本教育方法学会、研究集会報告書

      Volume: 15 Pages: 14-23

  • [Journal Article] 通常学級に在籍する「特別な配慮を要する子ども」の世界疎外―ハイデガーによる子どもの現存在論を導きとして―2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Journal Title

      学ぶと教えるの現象学研究

      Volume: 14号 Pages: 31-44

  • [Presentation] 「荒れた」学級からの回復場面―M.ブーバー「人間関係の存在論」によるエピソード解釈の試み―2012

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育方法学会第16回大会
    • Place of Presentation
      福井大学
    • Year and Date
      2012-10-07
  • [Presentation] 教育関係における他者の受容――マルティン・ブーバーによるカール・ロジャーズ批判から――2012

    • Author(s)
      端健人
    • Organizer
      日本教育学会第71回大会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2012-08-26
  • [Presentation] ハイデガー哲学における教育人間学の可能性2011

    • Author(s)
      田端健人
    • Organizer
      日本教育哲学会第54回大会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2011-10-16
  • [Book] 子どものケアと学校教育―教室の<空気>と<光>の現象学―、西平直編著、ケアと人間、165-1862013

    • Author(s)
      田端健人
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 教育実践の記述、遠藤司編著、教育心理学、117-1302013

    • Author(s)
      田端健人
    • Publisher
      一藝社

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi