• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Critical observations on the art appreciation teaching guidelines and building a lesson model (methodology)

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531151
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionMiyagi University of Education

Principal Investigator

TACHIHARA Yoshikazu  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (10136369)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ASANO Haruyuki  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (40143044)
TORAO Yutaka  宮城教育大学, 教育学部, 教授 (80302256)
FURIHATA Takashi  山形大学, 地域教育文化学部, 教授 (20302284)
NAGASE Tastuya  秋田大学, 教育文化学部, 准教授 (30333917)
SATOU Mitsuteru  弘前大学, 教育学部, 准教授 (50333703)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords造形的特徴 / 美的特性 / 主題感受 / 鑑賞能力の序列化 / 指導のあり方の論理化 / 実践的な方法論 / 知性的な方向 / 感性的な方向
Research Abstract

This study attempts to comprehensively survey and collect from websites suggestions for the teaching of art appreciation, and make critical observations on these suggestions. To do so, four opportunities for art appreciation are established as perspectives for analytical purposes. It is these four opportunities that offer insight into the essence of art appreciation by the school art curriculum, with a view to the display of discernment unique to art education and not found in adjacent disciplines, and shape a view of art appreciation ability based on that insight.
By investigating the presence or absence of each opportunity and format of its application, taking as the object typical teaching suggestions of each pattern, the grounds for classification into each pattern were able to be elucidated. As well as commenting on the educational validity of each example, problems originating in lack of opportunity were revealed, as well as points for improvement.

  • Research Products

    (20 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 6 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] マルク・シャガール作『私と村』の鑑賞における、美的特性の感受と主題感受の調査研究2014

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌『美術教育学研究』

      Volume: 第46号 Pages: 173-180

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] クロード・モネ作『日本風太鼓橋』の鑑賞(中学1年生)における鑑賞能力の調査研究2014

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第48巻 Pages: 149-158

  • [Journal Article] クロード・モネ作『印象・日の出』の鑑賞における美的特性と主題感受の調査研究(中学1年生の場合)2013

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第47巻 Pages: 143-150

  • [Journal Article] 鑑賞教育における「美的特性感受法」の意義と効果~題材「作品のまなざしを捉えよう―人物をモチーフにした彫刻家舟越桂―を事例として2013

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術科教育学会誌『美術教育学』

      Volume: 第34号 Pages: 331-346

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 作品比較法による「ルノワール作『ピアノに寄る娘たち』の鑑賞」(中学1年生の場合)2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第46巻 Pages: 117-123

  • [Journal Article] ポール・ゴーギャン作『アレアレア』の鑑賞における、美的特性の感受と主題感受―負の抒情をめぐって―2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      芸術文化(東北芸術文化学会誌)

      Volume: 第17号 Pages: 75-87

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 作品比較法による題材「世界遺産、ミケランジェロの『最後の審判』の鑑賞」(中学2年生の場合)2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      大学美術教育学会誌

      Volume: 第44号 Pages: 303-310

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 鑑賞教育指導案の批判的考察―鑑賞体験の四契機を分析の視点として―2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      美術科教育学会誌『美術教育学』

      Volume: 第32号 Pages: 281-297

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教養型鑑賞授業の意義と課題2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      芸術文化(東北芸術文化学会誌)

      Volume: 第16号 Pages: 23-36

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学3年生における鑑賞ワークシートの考察2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Journal Title

      宮城教育大学紀要

      Volume: 第45巻 Pages: 109-122

  • [Presentation] グスタフ・クリムト作『死と生』の鑑賞(中学3年生)における、美的特性の感受と主題感受の調査研究2014

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第36回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      於)奈良教育大学
    • Year and Date
      2014-03-29
  • [Presentation] 中学校における鑑賞教育の評価と指導のあり方2014

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第65回東北藝術文化学会例会
    • Place of Presentation
      於)弘前大学
    • Year and Date
      2014-02-22
  • [Presentation] マルク・シャガール作『私と村』の鑑賞における、美的特性の感受と主題感受の調査研究2013

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第52回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      於)京都教育大学
    • Year and Date
      2013-10-13
  • [Presentation] ポール・ゴーギャン作『アレアレア』の鑑賞における、美的特性の感受と主題感受の調査研究2013

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第35回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      於)島根大学
    • Year and Date
      2013-03-29
  • [Presentation] 鑑賞教育における「美的特性感受法」の意義と効果2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第51回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      於)大分大学
    • Year and Date
      2012-10-20
  • [Presentation] 対話型鑑賞の意義と課題2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第61回東北藝術文化学会例会
    • Place of Presentation
      於)福岡県立ももち文化センター
    • Year and Date
      2012-10-19
  • [Presentation] 教養型鑑賞授業の意義と課題2012

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第34回美術科教育学会
    • Place of Presentation
      於)新潟大学
    • Year and Date
      2012-03-28
  • [Presentation] 大原螢氏における東北藝術文化の水脈2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第59回東北藝術文化学会例会
    • Place of Presentation
      於)山形大学
    • Year and Date
      2011-11-26
  • [Presentation] 鑑賞指導案の批判的考察と授業モデルの構築2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第57回東北藝術文化学会例会
    • Place of Presentation
      於)弘前大学
    • Year and Date
      2011-10-23
  • [Presentation] 作品比較法による題材「世界遺産、ミケランジェロの『最後の審判』」の鑑賞(中学2年生の場合)2011

    • Author(s)
      立原慶一
    • Organizer
      第50回大学美術教育学会
    • Place of Presentation
      於)宮城教育大学
    • Year and Date
      2011-09-25

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi