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2013 Fiscal Year Final Research Report

Forms and Risks of Children with Consumption Culture -Development of Teaching Material in Consumer Education-

Research Project

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Project/Area Number 23531256
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionOsaka Kyoiku University

Principal Investigator

SUZUKI Mayuko  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (60241197)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) OHMOTO Kumiko  大阪教育大学, 教育学部, 准教授 (30548748)
YOSHII Minako  武庫川女子大学, 文学部, 講師 (60413481)
Research Collaborator OKUTANI Megumi  福岡教育大学, 教育学部, 講師 (20636162)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords消費者教育 / 消費文化 / 教材 / 学校教育
Research Abstract

The rapid transition toward digitization in contemporary society has not only increased the complexity of the issues surrounding the consumer culture of children, but also made it more difficult to respond to the risks that culture generates. In South Korea, the government is taking the lead in efforts to establish legal measures in response to problems related to the Internet. This study examines the situation in South Korea with regard to the consumer culture of children and the related risk response, and explores the possibility of adopting some lessons for the Japanese environment. Written surveys were mailed to a total of 900 schools, 300 each of elementary schools, junior high schools, and high schools, across Japan using stratified sampling. Three responses were requested from each school, including at least one response from a home economics teacher. The survey was carried out from June to September 2013.
Then we have developed a teaching material of consumer education.

  • Research Products

    (19 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (7 results) Book (3 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] 韓国の小学生のメディア及び消費文化との接触に関する実態調査2014

    • Author(s)
      大本久美子・鈴木真由子・奥谷めぐみ・吉井美奈子
    • Journal Title

      生活文化研究, 大阪教育大学家政教育講座

      Volume: 51 巻 Pages: 43-50

  • [Journal Article] 子どもの消費文化とリスク対応-韓国における関係機関へのヒアリング調査-2013

    • Author(s)
      鈴木真由子・奥谷めぐみ・大本久美子・吉井美奈子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第II部門

      Volume: 第62 巻, 第1 号 Pages: 23-29

  • [Journal Article] 韓国における消費者教育プログラム:韓国消費者院へのヒアリング及び資料分析を基に2013

    • Author(s)
      奥谷めぐみ・鈴木真由子・大本久美子・吉井美奈子
    • Journal Title

      消費者教育, 消費者教育学会

      Volume: 33 冊 Pages: 69-78

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもの消費文化とメディア接触頻度, 及び金銭感覚, 倫理観に関する研究2013

    • Author(s)
      吉井美奈子・奥谷めぐみ・鈴木真由子・大本久美子
    • Journal Title

      小, 中, 高校生に着目して-消費者教育, 消費者教育学会

      Volume: 33 冊 Pages: 99-108

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校における消費者教育の現状-家庭科及び社会科教員への質問紙調査をもとに-2012

    • Author(s)
      鈴木真由子・大本久美子
    • Journal Title

      消費者教育, 日本消費者教育学会

      Volume: 32 冊 Pages: 1-10

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校・高等学校社会科における消費者教育の現状と課題-近畿地区を対象とした抽出調査を通して-2012

    • Author(s)
      大本久美子・鈴木真由子
    • Journal Title

      国民生活研究, 国民生活センター

      Volume: 第52 巻, 第3 号 Pages: 49-64

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中・高・大学生の消費文化との関わり方の実態-消費文化を背景に生じるトラブルとその課題-2011

    • Author(s)
      奥谷めぐみ・鈴木真由子
    • Journal Title

      国民生活研究, 国民生活センター

      Volume: 第51 巻, 第2 号 Pages: 69-85

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 子どもをとりまく消費文化の変遷にみる生活課題2011

    • Author(s)
      奥谷めぐみ・鈴木真由子
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要第II部門

      Volume: 第60 巻, 第1号 Pages: 23-34

  • [Presentation] 子どもの消費文化に関する教育的ニーズ-小・中・高校教員意識調査より2013

    • Author(s)
      大本久美子・吉井美奈子・鈴木真由子・奥谷めぐみ
    • Organizer
      日本家庭科教育学会2013年度例会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-12-07
  • [Presentation] 大学生の消費文化とのかかわり方とリスク2013

    • Author(s)
      鈴木真由子・大本久美子・吉井美奈子・奥谷めぐみ
    • Organizer
      第33回日本消費者教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋
    • Year and Date
      2013-10-13
  • [Presentation] 子どもの消費文化とメディア接触に関する日韓比較研究2013

    • Author(s)
      奥谷めぐみ・鈴木真由子・大本久美子・吉井美奈子
    • Organizer
      日本家政学会生活経営学部会夏期セミナー
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2013-08-27
  • [Presentation] The Lifestyle Issues of Internet Game Use as Based on an Actual Condition Study of Grade 1-12 Students2012

    • Author(s)
      Megumi OKUTANI, Mayuko SUZUKI, Kumiko OHMOTO, Minako YOHII
    • Organizer
      XXII. IFHE World Congress
    • Place of Presentation
      Melbourne Australia
    • Year and Date
      20120716-21
  • [Presentation] 子どもの消費文化とリスク対応-韓国における関係機関へのヒアリング調査-2012

    • Author(s)
      鈴木真由子・奥谷めぐみ・大本久美子・吉井美奈子
    • Organizer
      第32回日本消費者教育学会
    • Place of Presentation
      岡山
    • Year and Date
      2012-10-21
  • [Presentation] 子どもの消費文化とメディア接触に関する比較研究2012

    • Author(s)
      吉井美奈子・奥谷めぐみ・大本久美子・鈴木真由子
    • Organizer
      第32回日本消費者教育学会
    • Place of Presentation
      岡山
    • Year and Date
      2012-10-21
  • [Presentation] 中学校及び高等学校における消費者教育の現状-家庭科と社会科教員へのアンケート調査をもとに2011

    • Author(s)
      鈴木真由子・大本久美子・小牧美江・田實美樹
    • Organizer
      第31回日本消費者教育学会
    • Place of Presentation
      大阪
    • Year and Date
      2011-10-23
  • [Book] 家族生活の支援-理論と実践-(生活情報のマネジメント)2014

    • Author(s)
      鈴木真由子
    • Total Pages
      158
    • Publisher
      建帛社
  • [Book] 韓国小学生のメディア及び消費文化との接触に関する実態調査報告書2013

    • Author(s)
      鈴木真由子・大本久美子・吉井美奈子・奥谷めぐみ
    • Total Pages
      27
    • Publisher
      大阪教育大学消費者教育研究会
  • [Book] 消費者市民社会の構築と消費者教育(デジタル環境が変える若者の消費行動と対策)2013

    • Author(s)
      奥谷めぐみ
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      晃洋書房
  • [Remarks] 教材冊子作成『インターネットでひろがる消費文化~パソコン・スマホ・ケータイとのかかわりを考えよう~』A5版全25ページ 2014.2

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Published: 2015-07-16   Modified: 2015-07-28  

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