• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Lesson and Material development standing on the perspective of Holism

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531263
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionToyo University (2013)
Meiji Gakuin University (2011-2012)

Principal Investigator

SHIMODA Yoshiyuki  東洋大学, 文学部, 教授 (70196559)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) SHIKATA Yoshihiro  名古屋大学, 多元数理科学研究所, 教授 (50028114)
YOSHIDA Takeo  筑波大学, 人間総合科学研究科, 教授 (40247945)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsホリスティック / 垣内松三 / 形象理論 / 直観ー自証ー証自証 / 芦田恵之助 / ルドルフ・シュタイナー / 意思と感性 / 人智学思想
Research Abstract

Matsuzou Kaitou supported Figurative Theory and focused attention on a human being attribute behind the words. Kaitou constructed a reading theory of intuition, self-enlightenment and reflection out of the focus. This theory is that students need to have a consciousness of one's intuition, not like that students consciously conform cognition and affective questions. Teruaki Aoki practices Ashida's idea in his Japanese literature class.Aoki defines (a) initial impressions of reading as intuition, (b) discussion as self-enlightenment and (c) essay exam as reflection by Ashida and gave lessons. In his Yamanashi lesson, he could confirm that students realized their intuition and expressed it with words/sentences.

  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 自己の直観を自証する授業・教材のあり方-垣内松三の自証体系とその授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会『教材学研究』

      Volume: 25 巻 Pages: 173-180

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の精神の自由と創造的な教材・授業開発-宮澤賢治の体験的な授業実践を通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育新聞社『教育新聞』

      Volume: 3261 号 Pages: 3-3

  • [Journal Article] グローバル社会に必要な資質・能力とは何かー論理性から意思・暗黙知への教育へ-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材文化研究財団研究紀要『グローバル化と情報化』

      Volume: 43 巻 Pages: 17-22

  • [Journal Article] ホーリズムの視点に立った授業開発-課題解決のための共同的・表現的・創造的な学びを通して-2014

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      東洋大学文学部紀要

      Volume: 39 Pages: 17-26

  • [Journal Article] 子どもが「意欲的」になる授業-教師が現実存在に生きること-2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育開発研究所『月刊教職研修』

      Volume: 2 Pages: 48-49

  • [Journal Article] 人間における霊性の進化とキリストの秘儀-ルドルフ・シュタイナーの人智学を手がかりとして-, キリスト教の境界と他者への共存2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      明治学院大学150 周年記念キリスト教研究所記念論文集

      Pages: 290-308

  • [Journal Article] ホリスティックな立場に立つ教材開発の枠組みとその実際-教科横断的に「言語活動の充実」を図った算数の教材開発と授業実践を通して-2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育の眼経営の眼

      Pages: 62-71

  • [Journal Article] 教師の教材開発とエンパワーメント2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      日本教材学会通信

      Volume: 第24 号 Pages: 2-2

  • [Journal Article] ホーリズムな視点に立った授業開発-ホリスティック教育とホーリズムの検討を通して-2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      教育方法学研究

      Volume: 第17 週 Pages: 93-110

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教師の存在の真実と子どもの内面に響く授業2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      国語教育研究

      Volume: No.472 Pages: 67-68

  • [Journal Article] 学校図書館を利用して今を生きる能力育成するー協同的な学習による表現・コミュニケーション能力の育成を通して-2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Journal Title

      学校図書館

      Volume: No.731 Pages: 16-18

  • [Presentation] 教師としての宮沢賢治-宮沢賢治の授業の特徴2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第61回大会
    • Place of Presentation
      玉川大学
    • Year and Date
      2013-11-16
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業研究-形象・自証の理論とその授業実践を通してー2013

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会設立25 周年記念発表大会
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2013-10-20
  • [Presentation] ホリスティックな視点からの授業開発-青木照明の「瞑想読み」の場合-2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第60回大会
    • Place of Presentation
      筑波大学
    • Year and Date
      2012-11-11
  • [Presentation] ホリスティックな立場からの教材開発2012

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      日本教材学会第24回研究発表大会
    • Place of Presentation
      福山大学
    • Year and Date
      2012-10-20
  • [Presentation] ホーリズムの視点に立った授業開発-課題解決のための共同的・表現的・創造的な学びを通してー2011

    • Author(s)
      下田好行
    • Organizer
      関東教育学会第59回研究発表大会
    • Place of Presentation
      東京学芸大学
    • Year and Date
      2011-11-13

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi