• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Research on the Encouragement Theory of Experience-Based Career Education during "Period for Integrated Study" at Junior and Senior High Schools

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531264
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Education on school subjects and activities
Research InstitutionNiigata Seiryou University

Principal Investigator

IWASAKI YASUYUKI  新潟青陵大学, 看護福祉心理学部, 教授 (60410247)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsキャリア教育 / 総合的な学習の時間 / 職場体験活動 / 就業体験活動 / 探究の過程 / ファシリテーション / 言語活動 / 自尊感情
Research Abstract

In order to encourage experience-based career education during "period for integrated study" at junior and senior high schools, it is effective to cooperatively set challenges exploring an advance guidance situation, do exercises which heighten self-efficacy and self-esteem, set new challenges in an advance guidance situation, and plan improvement evaluations. Doing exercises to consider how others effect one's own personality is effective for adopting facilities in a cooperative setting and visualizing discussion as incoming and outgoing group thoughts and individual thoughts. Also, as for evaluations it's important to take notice that it's not necessary for the quantitative results from the question sheet and impressions sheet to correlate.

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012 2011

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] A Survey of the Consciousness of Junior High School Students in Japan about Their Careers2013

    • Author(s)
      Yasuyuki Iwasaki
    • Journal Title

      Federation for Psychotherapy , Psychotherapy and Psychosomatics

      Volume: 82巻1号 Pages: 46

    • URL

      http://www.karger.com/Article/Pdf/354142

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校「総合的な学習の時間」において職場体験活動を充実させる要件2013

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Journal Title

      新潟青陵学会誌

      Volume: 6 巻1 号 Pages: 13-23

    • URL

      http://hdl.handle.net/10623/43482

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「総合」の趣旨を活かした職場体験活動の単元構成2013

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Journal Title

      NSS 通信

      Volume: 13巻 Pages: 17-18

  • [Journal Article] 「目標に準拠した評価」に対してデューイ評価論が示唆するもの2012

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Journal Title

      日本デューイ学会紀要

      Volume: 53 巻 Pages: 243-252

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 中学校「職場体験活動」の感想文におけるキャリア意識の査定指標2013

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Organizer
      日本キャリア教育学会
    • Place of Presentation
      名古屋大学
    • Year and Date
      2013-10-27
  • [Presentation] 教育・保育士養成カリキュラムにおける教育ファシリテーションの可能性2013

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      上越教育大学
    • Year and Date
      2013-07-07
  • [Presentation] ファシリテーション・グラフィックを用いた教育実習指導2012

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Organizer
      にいがたファシリテーション授業研究会
    • Place of Presentation
      東北電力ビックスワンスタジアム
    • Year and Date
      2012-08-14
  • [Presentation] 中学校「総合的な学習の時間」における職場体験カリキュラムに関する調査研究2012

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Organizer
      日本カリキュラム学会
    • Place of Presentation
      中部大学
    • Year and Date
      2012-07-07
  • [Presentation] 「目標に準拠した評価」とデューイ2011

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Organizer
      日本デューイ学会
    • Place of Presentation
      関西学院大学
    • Year and Date
      2011-10-02
  • [Book] みんなが主役!わくわくファシリテーション授業2013

    • Author(s)
      岩崎保之, 小見まいこ, 灰野仁, ほか19名
    • Total Pages
      157(17-29, 76-81, 137-140)
    • Publisher
      新潟日報事業社
  • [Book] 教育・保育の基礎理論-生涯発達の視点から2013

    • Author(s)
      中野啓明, 佐藤朗子, 岩崎保之, 武田誠一, 原田留美, ほか3名
    • Total Pages
      244(178-187)
    • Publisher
      考古堂書店
  • [Book] 中学校「職場体験活動」に関するアンケート調査報告書2013

    • Author(s)
      岩崎保之
    • Total Pages
      38
    • Publisher
      新潟青陵大学岩崎研究室

URL: 

Published: 2015-07-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi