• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

The Factors That Might Enable Coordination Committees for Children With Developmental Disabilities to Work as Real Teams.

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23531308
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Special needs education
Research InstitutionSeitoku University

Principal Investigator

IECHIKA Sanae  聖徳大学, 児童学部, 准教授 (40439005)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) ISHIKUMA Toshinori  筑波大学, 副学長 (50232278)
KUMAGAI Keiko  筑波大学, 人間総合科学研究科(系), 教授 (10272147)
TSUGE Masayoshi  独立行政法人国立特別支援教育総合研究所, 教育情報部, 上席総括研究員 (20271497)
TAMURA Setsuko  東京成徳大学, 臨床心理学部, 教授 (40549151)
Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) UENO Kazuhiko  独立行政法人大学入試センター, 特任教授 (20012578)
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsほんものチーム / 校内委員会 / 特別支援教育コーディネーター / 発達障害
Research Abstract

The purpose of this study was to find the fastors that might enable coordination sommittees for children with developmental disabilities to work as real teams.
The result of interviews to 12special needs education coordinators show that the factors for real team are consultation in scoordination committees,respect to colleagues and support by them,building school system and connecting to community agencies,and professional work and patience (perseverance) of coordinators. And survey to 352coordinators was done and results show that Coordinators' work is related to real teams and promotion of special needs education.

  • Research Products

    (17 results)

All 2014 2013 2012 2011 Other

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results) Book (7 results)

  • [Journal Article] 学校組織の活用と学校心理士2013

    • Author(s)
      家近早苗
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 5 Pages: 5-14

  • [Journal Article] 中学校におけるマネジメント委員会の機能がチーム援助体制及びチーム援助行動に与える影響-主任層に焦点をあてて2012

    • Author(s)
      山口豊一・樽木靖夫・家近早苗・石隈利紀
    • Journal Title

      日本学校心理士会年報

      Volume: 4 Pages: 103-112

  • [Journal Article] 中学校教師の心理教育的援助サービスに関する意識変容尺度の開発-コーディネーション委員会への参加に焦点をあてて-2012

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Journal Title

      教育相談研究

      Volume: 49 Pages: 33-42

  • [Journal Article] 心理教育的援助サービスのコーディネーションに関する展望と課題2011

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Journal Title

      教育相談研究

      Volume: 48 Pages: 41-48

  • [Journal Article] 心理教育的援助サービスを支えるコーディネーション委員会の機能尺度(中学校版)の開発-学校全体の援助サービスの向上をめざして

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Journal Title

      学校心理学研究

      Volume: 11 Pages: 57-68

  • [Presentation] How Do the School Support Coordination Committees Become "real team" : Roles of Special Needs Education Coordinator for Effective Support to Children2014

    • Author(s)
      Iechika, S, ., Ishikuma, T, . & Tamura, S
    • Organizer
      36th ISPA Conference
    • Year and Date
      20140000
  • [Presentation] Teachers' Psycho-educational Services in Japan2013

    • Author(s)
      Iechika, S, . & Ishikuma, T
    • Organizer
      Coordination Committees
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] 教師の行う心理教育的援助サービスを子どもがどう受け止めるか2012

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Organizer
      日本学校心理学会第14回大会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] コーディネーション委員会(校内委員会など)の機能の発揮のされ方について2012

    • Author(s)
      家近早苗・石隈利紀
    • Organizer
      一般社団法人日本LD 学会第21回大会
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] Teachers' and Students' Evaluation of Teachers' Psycho-educational Services in Japan2012

    • Author(s)
      Iechika, S, . & Ishikuma, T
    • Organizer
      34th ISPA Conference
    • Year and Date
      20120000
  • [Book] 学校組織を活かしたコーディネーション 石隈利紀・庄司一子(編) 新教職教育講座シリーズ : 生徒指導とカウンセリング2014

    • Author(s)
      家近早苗
    • Publisher
      協同出版
  • [Book] 現代学校教育講座:学校教育と心理教育的援助サービスの創造2014

    • Author(s)
      小島弘道・石隈利紀・家近早苗・飯田順子
    • Total Pages
      121-144
    • Publisher
      学文社
  • [Book] よくわかる学校心理学2013

    • Author(s)
      家近早苗, コーディネーション, 石隈利紀, 水野治久, 田村節子, 田村修一, 飯田順子
    • Total Pages
      52-53, 68-69, 76-77, 104-105
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 援助資源を活かすコーディネーション委員会 石隈利紀・藤生英行・田中輝美(編) 生涯発達の中のカウンセリングII-子どもと学校を援助するカウンセリング2013

    • Author(s)
      家近早苗
    • Total Pages
      121-144, 145-165
    • Publisher
      サイエンス社
  • [Book] チーム援助における事例研究会 児童心理2012 年12 月号臨時増刊「特集学校における事例研究・事例報告」2012

    • Author(s)
      家近早苗
    • Total Pages
      42-48
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] チャートでわかるカウンセリング・テクニックで高める「教師力」2011

    • Author(s)
      家近早苗
    • Total Pages
      26-29
    • Publisher
      ぎょうせい
  • [Book] 恒常的なチーム援助体制をどう構築するか 児童心理2011年2月号臨時増刊「特集 学校におけるチーム援助の進め方」2011

    • Author(s)
      家近早苗
    • Total Pages
      48-53
    • Publisher
      金子書房

URL: 

Published: 2015-07-16   Modified: 2018-02-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi