• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Annual Research Report

効果的な英文校正ストラテジー解明の試み

Research Project

Project/Area Number 23652109
Research InstitutionKagawa University

Principal Investigator

WILLEY Ian David  香川大学, 大学教育開発センター, 講師 (90403774)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 谷本 公重  香川大学, 医学部, 教授 (10314923)
RINNERT Carol  広島市立大学, 国際学部, 研究員 (20195390)
芝田 征二  秀明大学, 人文社会・教育科学系, 教授 (80142579)
Keywordsネイティブチェック / 思考発話法 / 再生刺法インタビュー / 半構造的面接 / 科学英文論文・抄録
Research Abstract

日本人研究者の英語論文の質を高め,日本の研究者及び研究機関の国際的知名度を高めるために,「英語教員による科学英文論文や抄録のネイティブチェックの有効性を確認し,その有効性を高める示唆を得ること」を目的に本研究を行った.
対象は医学・工学関連論文校正において豊富な経験を持つ英語教員である.彼らが,論文校正に用いるストラテジーを1) 校正タスク,2) 思考発話法校正タスク(think-aloud editing task),3) 再生刺法セッション(stimulated recall session),4) 半構造的面接 (semi-structured interview)により明らかにした.24年度内で, この4つのステージをすべて終了することができた.
データ分析はまだ途中だが,以下の3つのことが明らかになった.1) 参加者の全員が校正する際,native standard を目指している.2) 校正経験の豊富な英語教員でも,科学論文を校正するのは大変難しい作業である.著者とのconsultationやインターネットによるサーチ(Googleなど)が必要である.3) 専門用語の使い方は特に難しい点である.
本研究は,ネイティブチェックの問題点を明らかにした.そして,英文校正において,英語教員と日本人著者とのコミュニケーションが重要であることが確認できた.

  • Research Products

    (7 results)

All 2013 2012 Other

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (5 results) (of which Invited: 2 results)

  • [Journal Article] "Convenience Editors" as Legitimate Participants in the Practice of Scientific Editing: An Interview Study2013

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Journal Title

      Journal of English for Academic Purposes

      Volume: 12 Pages: 23-32

    • DOI

      10.1016/j.jeap.2012.10.007

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] "Convenience Editing" in Action: Comparing English Teachers' and Medical Professionals' Revisions of a Medical Abstract2012

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Journal Title

      English for Specific Purposes

      Volume: 31 Pages: 249-260

    • DOI

      10.1016/j.esp.2012.04.001

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Research 101: A Refresher Course for Teacher/Researchers

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Organizer
      全国語学教育学会・松山支部会 (JALT Matsuyama Chapter)
    • Place of Presentation
      松山東雲中学・高等学校,松山
    • Invited
  • [Presentation] A Prescription for Clarity and Consistency in EMP

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Organizer
      第15回日本医学英語教育学会学術集会 (日本医学英語教育学会)
    • Place of Presentation
      ホテルグランドヒル市ヶ谷,東京
  • [Presentation] What English Teachers Can Learn from Healthcare Professionals' Revisions

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Organizer
      The Fourth Kagawa University-Chiang Mai University Joint Symposium 2012,香川大学
    • Place of Presentation
      香川大学,高松
  • [Presentation] Students (and Teachers) as Legitimate Peripheral Participants

    • Author(s)
      Nagao, Akiko
    • Organizer
      全国語学教育学会・岡山支部会(JALT Okayama Chapter)
    • Place of Presentation
      ノートルダム清心大学,岡山
    • Invited
  • [Presentation] English Teachers' Editing Processes on the Spot

    • Author(s)
      Willey, Ian
    • Organizer
      第38回年次国際大会、全国語学教育学会 (JALT2012)
    • Place of Presentation
      アクトシティ浜松,浜松

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi