• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Japanese EFL Learners' Syntactic and Discourse Processing in Teaching of Reading Comprehension

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23652145
Research Category

Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

TERAUCHI Masanori  法政大学, 経済学部, 教授 (20227507)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) HUBBELL J.k.  法政大学, 経済学部, 教授 (50171088)
IINO Atushi  法政大学, 経済学部, 准教授 (80442169)
NAKATANI Yasuo  法政大学, 経済学部, 教授 (90290626)
NAGANUMA Kiminushi  東海大学, 外国語教育センター, 准教授 (20365836)
Research Collaborator CORMACK Michael  尚美学園大学, 兼任講師
NISHIDA Miya  法政大学中学高校, 教諭
TANABE Nahoko  聖心女子学院中, 高等科, 教諭
YAMANISHI Toshihiro  小山高等工業専門学校, 准教授
NAKANURA Mitsuyoshi  法政大学, 兼任講師
TOMOE Masaki  法政大学第二中学高校, 教諭
SAKAI Fujie  東京家政大学, 現代生活学部, 専任講師 (90349514)
TERADA Yoshihiro  茨城県立竜ヶ崎第一高
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords第2言語文処理 / 第2言語統語処理 / 第2言語談話処理 / 第2言語読解指導 / 統語処理原理 / 統語処理ストラテジー / 統語的曖昧性 / 統語的複雑性
Research Abstract

The principal aim in our research is an attempt to explore major characteristics and difficulties in Japanese EFL learners' reading comprehension, and contribute to more effective teaching of reading comprehension in higher education in Japan.
The present research investigates the significant effects of discourse and phonological information on syntactic ambiguity and complexity in L2 sentence processing. A series of multiple approaches were adopted to collect empirical data for analysis, including experimental researches, survey of teaching of reading comprehension by college and high school English teachers, and classroom discourse analyses. Our research findings elucidate three principal factors of syntactic principles such as closure, and syntactic processing strategies such as reanalysis processing strategies, and specific Japanese EFL learners' reading comprehension strategies based on their interlanguage.

  • Research Products

    (4 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 日本人EFL 学習者の読解指導における文処理と談話処理に関する研究2014

    • Author(s)
      寺内正典, 飯野厚, 中谷安男, 長沼君主, 他研究協力者4名
    • Journal Title

      平成23年度, 24年度, 25年度研究報告論文集

      Volume: 第1号 Pages: 1-81

  • [Journal Article] 第2言語統語処理, 第2言語談話処理, 第2言語音声処理研究の進展と今後の研究課題2013

    • Author(s)
      寺内正典
    • Journal Title

      ELEC 同友会英語教育学会

      Volume: 第9号 Pages: 28-36

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 読解指導に関する実態調査における集計結果に基づく分析2013

    • Author(s)
      寺内正典, 飯野厚, 他研究協力者4名
    • Organizer
      拓殖大学茗荷谷キャンパス, 2013年度ELEC同友会英語教育学会研究大会
    • Year and Date
      2013-10-27
  • [Book] 英語教育学研究の実証的研究法入門-Excel で学ぶ統計処理2012

    • Author(s)
      寺内正典・中谷安男(編).飯野厚, 長沼君主(分担執筆)
    • Total Pages
      236
    • Publisher
      研究社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi