2012 Fiscal Year Final Research Report
The modeling of the learning to make promote a dialog about the class which used a tablet
Project/Area Number |
23653306
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Challenging Exploratory Research
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Bunkyo University |
Principal Investigator |
IMADA Koichi 文教大学, 教育学部, 准教授 (40342969)
|
Research Collaborator |
OONISHI Hisao 埼玉県越谷市立大袋中学校, 校長
IMANISHI Akihiro 埼玉県越谷市立大袋中学校, 教諭
KURAMOCHI Tokiko 埼玉県越谷市立大袋中学校, 教諭
ICHIKAWA Dai 埼玉県越谷市立栄進中学校, 教諭
ARAI Ichirou 埼玉県越谷市立大沢小学校, 校長
KIMURA Keita 滋賀県私立立命館中学校, 教諭
HAN Sennjyu 韓国 ソウル大学, 教授
HAYAMA Taizou 奈良教育大学附属中学校, 教諭
OSADA Tomoyuki 東京都私立光塩女子学院初等科, 教諭
YOKOYAMA Michiko 福島県平田村村立蓬田小学校, 教諭
MURAYAMA Taiki 文教大学, 教育研究所, 客員研究員
|
Project Period (FY) |
2011 – 2012
|
Keywords | 教育方法 / ICT 活用 / タブレット型端末 / 協働学習 |
Research Abstract |
The school children as the digital native generation has the characteristic to think much of the feelings and the feeling from the nous, thinking much of the image and the music from the word. We utilized iPad as the tool of the group-learning and did a class. The video of NHK and the school life is useful for the dialog among the students and the learning having to do with problem solving.
|
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Remarks] 協働学習につながるグループ学習に活用、2012.7.3
-
[Remarks] 授業デザインの要は「スキル」から「感性」へ、2012.8.6
-
[Remarks] iBooks Author で主体的学びと安心感、2012.9.3
-
[Remarks] アナログとデジタル、不易と流行をつなぐ2012.10.8
-
[Remarks] Facebook を活用して進路指導、キャリア教育、2012.11.5
-
[Remarks] 教育方法の質的な変換の兆候を実感、2012.12.3
-
[Remarks] 触覚メディアとしての iPad2012.2.4
-
[Remarks] 登校刺激としての iPad in 相談室2012.3.4