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2012 Fiscal Year Annual Research Report

バーチャルリアリティを用いたパーキンソン病リハビリテーション効果の神経科学的解明

Research Project

Project/Area Number 23700632
Research InstitutionSeijoh University

Principal Investigator

橘 篤導  星城大学, リハビリテーション学部, 研究員 (80409995)

Keywords脳機能イメージング / バーチャルリアリティ / fMRI / fNIRS / マルチモダルタスク / 機能向上
Research Abstract

研究協力者らと共同研究を遂行することで、脳機能イメージング法を用いた神経科学的なアプローチ、そしてモーションキャプチャーシステム等を用いた運動学的なアプローチを研究代表者および研究協力者が役割分担を明確にして実験・解析を行うことで効率化を図り、研究体制を確立してきた。具体的には以下4項目となる。
(1)ボランティア被験者を募集(2)被験者にダンスビデオゲーム(DDR)のトレーニングの指導(3)トレーニング前後における運動学的アプローチによるデータ収集および定量解析(4)トレーニング前後における脳機能イメージングによる神経科学的アプローチによるデータ収集および解析
最終年度は、国際学会における研究成果の発表4報(そのうちの一報はシンポジウムのオーガナイザーから招待を受け、2012年7月に開催された国際学会CME 2012で研究成果を発表)、学術論文(査読付きの専門誌掲載論文)の出版2報の成果をあげることができた。また現在、査読付きの専門誌掲載論文へ1報研究成果を投稿中である。
これらの成果から、リハビリテーションに用いるダンスビデオゲームは、小脳-大脳皮質の運動調節系のネットワークを強化させることにより、パーキンソン病によって不全のある大脳基底核-大脳皮質の運動調節系を補う有効性があることが示唆された。また、ダンスビデオゲームのようなマルチモダリティのある課題をトレーニングに導入することは前頭前野・側頭葉・頭頂葉などの大脳皮質における賦活化を促進(スキルの程度によっては抑制)することが示唆された。
以上より、2012年度に本研究で得られた結果と意義は、パーキンソン病患者にとって本リハビリテーション法導入による運動機能向上が“生活の質”(Quality of Life;QOL)の向上へと繋がることが示唆され、新しいリハビリテーション法の有効性に一石を投じることができた。

  • Research Products

    (7 results)

All 2013 2012

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Effects of chewing on cognitive processing speed2013

    • Author(s)
      HIRANO Yoshiyuki
    • Journal Title

      Brain and Cognition

      Volume: 81(3) Pages: 376-381

    • DOI

      10.1016/j.bandc.2012.12.002

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Frontotemporal oxyhemoglobin dynamics predict performance accuracy of dance simulation gameplay: temporal characteristics of top-down and bottom-up cortical activities2013

    • Author(s)
      ONO Yumie
    • Journal Title

      NeuroImage

      Volume: in press Pages: in press

    • DOI

      in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Activation of dorsolateral prefrontal cortex in a dual neuropsychological screening test: an fMRI approach2012

    • Author(s)
      TACHIBANA Atsumichi
    • Journal Title

      Behavioral and Brain Function

      Volume: 8:26 Pages: 1-9

    • DOI

      10.1186/1744-9081-8-26

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Temporal accuracy in dance video game correlates with persistent oxy-hemoglobin activity in the middle temporal gyrus2012

    • Author(s)
      ONO Yumie
    • Organizer
      Society for Neuroscience
    • Place of Presentation
      New Orleans, LA, USA
    • Year and Date
      20121013-20121017
  • [Presentation] Persistent oxyhemoglobin activity in the middle temporal gyrus correlates with enhanced performance in dance video game play2012

    • Author(s)
      NOMOTO Yasunori
    • Organizer
      日本神経科学学会
    • Place of Presentation
      Nagoya, Japan
    • Year and Date
      20120918-20120921
  • [Presentation] Parietal and temporal neural mechanisms with a multimodal exergame2012

    • Author(s)
      TACHIBANA Atsumichi
    • Organizer
      International Conference on Complex Medical Engineering
    • Place of Presentation
      Kobe, Hyogo, Japan
    • Year and Date
      20120702-20120704
  • [Presentation] Effectiveness of dance video game training in decreasing the risk of falling in subjects with Parkinson’s disease2012

    • Author(s)
      BRONNER Shaw
    • Organizer
      Games for Health
    • Place of Presentation
      Chicago, IL, USA
    • Year and Date
      20120612-20120614

URL: 

Published: 2014-07-24  

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