• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Annual Research Report

テスト観に基づくmラーニング機能を構築したブレンディッドラーニングの開発と評価

Research Project

Project/Area Number 23700979
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

北澤 武  東京学芸大学, 教育学部, 准教授 (80453033)

Keywordsブレンディッドラーニング / mラーニング / テスト観 / モチベーション / テスト接近・回避傾向 / タブレット端末
Research Abstract

本研究では、前年度の知見をもとに、大学の情報基礎科目を対象としたブレンディッドラーニング環境にスマートフォンやタブレット端末のモバイル端末を対象としたmラーニングとしての小テスト配信システム(以下、テスト配信システム)を開発し、評価を行った。評価の観点として、大学生のテスト接近・回避傾向(鈴木 2011)に着目し、配信された小テストに対するモチベーションや知識定着度について分析を行った。
具体的には、授業時間外に小テストを実施する場面を想定し、動機づけや正答率などに影響を与える出題形式や出題方法について、大学生のテスト接近・回避傾向を考慮しながら追究した。第一に、多肢選択問題(20問)を出題し、正答率や取り組むのに最適な問題数などについて、スマートフォンとタブレット端末の差異を分析した。第二に、多肢選択、穴埋め、多肢選択と穴埋めの混合の異なる出題形式をタブレット端末で出題し、動機づけや正答率などの差異を分析した。第三に、スマートフォンによる小テストの出題方法を「全問表示」群と「一問一答」群に分け、動機づけや正答率などについて比較分析した。
この結果、小テストの正答率や動機づけについて、テスト接近・回避傾向や使用したモバイル端末に、ほとんど差異は認められなかったが、多肢選択と穴埋めの混合の出題形式が意欲や知識定着に関する認識が高く、全問表示による出題方法の正答率が一問一答よりも高いことなどが示唆された。

  • Research Products

    (8 results)

All 2014 2013 Other

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] A Comparative Analysis of Tests Using Smartphones and Tablet PCs: Perceptions about the Number of Test Questions and Motivation for Taking the Test2014

    • Author(s)
      Kitazawa, T. and Sato, K.
    • Journal Title

      Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications 2014

      Volume: 17 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 大学初年次情報教育によるICTスキル習得に対する意識変化の分析2014

    • Author(s)
      北澤武,郭潔蓉,岩﨑智史,田澤佳昭,丸尾聡,浅川依里香,温山陽介
    • Journal Title

      東京未来大学研究紀要

      Volume: 第7号 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] スマートフォンを活用したテストの出題方法がテストの動機づけや成績に与える影響2014

    • Author(s)
      北澤武
    • Journal Title

      教育システム情報学会研究報告

      Volume: Vol.28, No.5 (2014-1) Pages: 37-42

  • [Journal Article] Bridging Campus Courses and Field Experiences in University-based Teacher Education Program Using Online Diaries2013

    • Author(s)
      Kitazawa, T. & Mochizuki, T.
    • Journal Title

      In L.-H. Wong, et al. (Eds.) Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Volume: 21 Pages: 222-227

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] THE DESIGN OF THE TEST FORMAT FOR TABLET COMPUTERS IN BLENDED LEARNING ENVIRONMENTS: A STUDY OF THE TEST APPROACH-AVOIDANCE TENDENCY OF UNIVERSITY STUDENTS2013

    • Author(s)
      Takeshi Kitazawa
    • Journal Title

      PROCEEDINGS OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE E-LEARNING 2013

      Volume: 7 Pages: 466-469

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] An attitude survey of motivations with interactive whiteboard and slate computer adoption in science education2013

    • Author(s)
      Fujitani, S., Kitazawa, T., Miyawaki, R. & Kazama, M.
    • Journal Title

      Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2013

      Volume: 20 Pages: 4788-4794

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] スマートフォンとタブレット端末を活用したテストの出題数に対する認識と動機づけの比較分析

    • Author(s)
      北澤武,佐藤弘毅
    • Organizer
      日本科学教育学会年会論文集37
    • Place of Presentation
      三重大学(津市)
  • [Book] 東京未来大学テキストシリーズ 情報処理I2013

    • Author(s)
      北澤武,郭潔蓉,岩﨑智史
    • Total Pages
      111
    • Publisher
      ムイスリ出版

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi