• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

An Empirical Study on the Applicability of Bottom-up Language Acquisition Perspective to English Teaching

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23720308
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Foreign language education
Research InstitutionNumazu National College of Technology (2012-2013)
Kagawa National College of Technology (2011)

Principal Investigator

FUJII Kazuma  沼津工業高等専門学校, 教養科, 准教授 (50413779)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsコア / ボトムアップ / 英語教育 / 協同学習
Research Abstract

This study aimed to reveal the effects of the core-based (or schema-based) instruction based on the bottom-up language acquisition perspective.
Three classroom experiments were conducted to Kosen students, aged 15 to 18, targeting English prepositions. Through these experiments, the two points were suggested. The first one is that the effects in understanding the meaning are not significantly different whether the core schemas are presented before the example sentences or used after them. The second point is that the significant difference in understanding the meaning is not observed on the whole between the collaborative learning style as a bottom-up teaching approach, where learners consider cores from the example sentences and the top-down teaching approach, where the cores are presented prior to the example sentences. Collaborative learning style, however, can significantly be effective in some cases if they learn deeply through dialogues.

  • Research Products

    (14 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (8 results)

  • [Journal Article] 認知言語学の視点を含んだ英語教育の特長と考慮を有するべき点を整理する―コアを具体例として言語学的/教育的健全性をキーワードに―2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本認知言語学会論文集

      Volume: 第18巻 (項未定)

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コア図式提示順序に関する実践報告2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      沼津工業高等専門学校研究報告

      Volume: 第47号 Pages: 403-408

  • [Journal Article] 英語教育におけるコア図式の使用の可能性について2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 第18巻、第3号 Pages: 47-52

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 詫間キャンパスにおける受験形態別に見た英語学力の変遷―B.A.C.E.およびA.C.E.の結果を通して―2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      全国高等専門学校英語教育学会研究論集

      Volume: 第31号 Pages: 89-98

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コア図式と例文の提示が意味の理解と定着に与える影響について―助動詞の指導から―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      四国英語教育学会紀要

      Volume: 第31号 Pages: 25-36

  • [Journal Article] 助動詞のコア図式を利用した英語教育実践報告2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Journal Title

      日本高専学会誌

      Volume: 第16巻、第3号 Pages: 147-152

  • [Presentation] 認知言語学の視座を活かした英語教育研究議論の基盤を整理する2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      第二言語習得研究会(関東)第87回研究会
    • Place of Presentation
      お茶の水女子大学
    • Year and Date
      20140000
  • [Presentation] 認知言語学の視点を含んだ英語教育の特長と考慮を有するべき点を整理する―コアを具体例として言語学的/教育的健全性をキーワードに―2014

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本認知言語学会
    • Place of Presentation
      京都外国語大学
    • Year and Date
      20140000
  • [Presentation] Effects of the Schema-Based Instruction on the Word Memorization and Retention2013

    • Author(s)
      Kazuma Fujii
    • Organizer
      11th Asia TEFL International Conference
    • Place of Presentation
      Ateneo de Manila University
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] コアを用いた授業の要点の整理と協同学習的なアプローチの可能性2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      中部地区英語教育学会
    • Place of Presentation
      富山大学
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] コアやイメージを用いた英語教育実践における有効点と考慮すべき点2013

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      同志社ことばの会
    • Year and Date
      20130000
  • [Presentation] 高専の英語教育におけるコア図式使用の可能性について2012

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      日本高専学会
    • Place of Presentation
      近畿大学工業高等専門学校
    • Year and Date
      20120000
  • [Presentation] 詫間キャンパスにおける受験形態別に見た英語学力の変遷―B.A.C.E.およびA.C.E.の結果をとおして―2011

    • Author(s)
      藤井数馬
    • Organizer
      全国高等専門学校英語教育学会
    • Place of Presentation
      京都テルサ
    • Year and Date
      20110000
  • [Presentation] 英語教育研究の場としての工業高等専門学校の利点について : メタ英語教育学的考察2011

    • Author(s)
      森和憲、藤井数馬
    • Organizer
      四国英語教育学会
    • Place of Presentation
      松山大学
    • Year and Date
      20110000

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi