• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Development of the educational program in children with ASD; Focused on teaching behavior

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730614
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

AKAGI Kazushige  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 准教授 (70402675)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords教示行為 / 自閉症スペクトラム障害 / 授業研究
Research Abstract

The puropse of this study was to develop and investigate the lesson that childrnen with autism spectrum disorder became the tutor. As a result, the two lessons were developed and practiced. The first lesson is that two children with ASD taught each other through the action, NORI TSUKKOMI. The second lesson is that six children with ASD and other disorders taught each other. Through such lessons, children with ASD tried to expalin clearly and maintain the social interaction. It was cleared that these lesson's effectiveness.

  • Research Products

    (22 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (6 results) Book (8 results)

  • [Journal Article] 自閉症教育に異彩を放つ(「自閉症スペクトラム障害の子どもへの発達援助と学級づくり」書評)2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      教育

      Volume: 805 Pages: 120-121

  • [Journal Article] 自閉症児の社会性を育てる : 子どもと子どもの関係を支援する2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      子どもと発育発達

      Volume: 20 Pages: 235-239

  • [Journal Article] 子どもを見るということ,子どもを表現するということ(伊藤実践論文へのコメント)2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      人間発達研究所紀要

      Volume: 26 Pages: 46-51

  • [Journal Article] 教員養成型PBL教育の研究(その1) : 対話型事例シナリオの原理2013

    • Author(s)
      森脇健夫, 山田康彦, 根津知佳子, 中西康雄, 赤木和重, 守山紗弥加
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 64 Pages: 325-335

  • [Journal Article] 心の理論と教示行為 : 子どもを教えるのではなく子どもに教える2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達

      Volume: 135 Pages: 54-59

  • [Journal Article] Development of teaching behavior in typical developing children and children with autism spectrum disorder2012

    • Author(s)
      Akagi, K
    • Journal Title

      CARLS series of advanced study of logic andsensibility

      Volume: 5 Pages: 425-435

  • [Journal Article] 「名人芸」実践から見えてくる自閉症発達研究・発達支援の課題と展望発達・療育研究2012

    • Author(s)
      赤木和重, 村上公也
    • Journal Title

      京都国際社会福祉センター

      Volume: 28 Pages: 45-60

  • [Journal Article] 障害領域における発達段階の意義 : 自閉症スペクトラム障害をめぐって2011

    • Author(s)
      赤木和重
    • Journal Title

      発達心理学研究

      Volume: 22 Pages: 381-390

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] インパクト中心主義から考える「発達心理学研究の未来」2014

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-22
  • [Presentation] 障害のある子どもの「性格」はどのように立ち上がってくるのか : 障害という共通性に規定されたうえでの個別性の発露2014

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第25回大会
    • Place of Presentation
      京都大学
    • Year and Date
      2014-03-22
  • [Presentation] ノリツッコミの発展過程からみる自閉症スペクトラム障害児の発達と支援2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学
    • Year and Date
      2013-08-31
  • [Presentation] 自閉症児どうしにおける相互教示行為を生成する支援構造 : 複数の自閉症児が在籍する特別支援学級の授業分析を通して2013

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第24回大会
    • Place of Presentation
      明治学院大学
    • Year and Date
      2013-03-17
  • [Presentation] Development of teaching without teaching behaviorin children at elementary school BPS :2012

    • Author(s)
      Akagi
    • Organizer
      Developmental Section Annual Conference 2012
    • Place of Presentation
      StrathclydeUniversity
    • Year and Date
      2012-09-05
  • [Presentation] 特別支援学級における授業の展開プロセス2012

    • Author(s)
      赤木和重
    • Organizer
      日本発達心理学会第23回大会
    • Place of Presentation
      名古屋国際会議場
    • Year and Date
      2012-03-10
  • [Book] 「気になる子」と言わない保育:こんなときどうする?考え方と手だて2013

    • Author(s)
      赤木和重・岡村由紀子(編)
    • Total Pages
      101-124
    • Publisher
      ひとなる書房
  • [Book] 教える行動の発達と障害清水由紀・林創(編)他者とかかわる心の発達心理学:子どもの社会性はどのように育つか2012

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      147-164
    • Publisher
      金子書房
  • [Book] 障害のある生徒の発達心理科学研究会(編)中学・高校教師になるための教育心理学2012

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      54-63
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] 障害のある子どもを教える心理科学研究会(編)中学・高校教師になるための教育心理学2012

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      140-147
    • Publisher
      有斐閣
  • [Book] ボクはボクであるでもけっこうテキトウ 松本博雄・常田美穂・川田学・赤木和重(共著)0123発達と保育:年齢から読み解く子どもの世界2012

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      121-157
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
  • [Book] 「抵抗」が身体・知性・意志をわがものにする山本睦・加藤弘通(編)ひとつ上をいく卒論・修論を書くための心理学理論ガイドブック2011

    • Author(s)
      赤木和重
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 自閉症の発見を導いた子どもの見方山本睦・加藤弘通(編)ひとつ上をいく卒論・修論を書くための心理学理論ガイドブック2011

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      36-46
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 社会性の発達評価日本小児科学会・日本小児保健協会・日本小児科医会・日本小児科連絡協議会ワーキンググループ(編)子育て支援ハンドブック2011

    • Author(s)
      赤木和重
    • Total Pages
      334-339
    • Publisher
      日本小児医事出版社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi