• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

Development of a program for promoting children's learning from multiple solution methods through collaborative explanation activities

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730636
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educational psychology
Research InstitutionOtemon Gakuin University

Principal Investigator

MIHO Kawasaki  追手門学院大学, 心理学部, 講師 (70536127)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords学習過程 / 協調学習 / 言語活動 / 教師の成長
Research Abstract

The purpose of the present study was to develop a program for promoting children's learning from multiple solution methods through collaborative explanation activities. The results suggested that teachers' belief about students' learning and understanding constrain how effectively they can use collaborative explanation activities.

  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (1 results) Presentation (4 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 成功を超える力2013

    • Author(s)
      河﨑美保, 白水始
    • Journal Title

      教育研究

      Volume: 10月号68巻 Pages: 18-21

  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難(2) : 発言者数の分析2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第55回総会
    • Place of Presentation
      法政大学
    • Year and Date
      2013-08-17
  • [Presentation] 協調的言語活動の充実を図る授業において教師が経験する困難 : 学習指導案とのずれの分析2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第54回総会
    • Place of Presentation
      琉球大学
    • Year and Date
      2012-11-25
  • [Presentation] 他者の解法の再生・評価に対する聴き手の解法の影響2011

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Organizer
      日本教育心理学会第53回総会
    • Place of Presentation
      北海道学校心理士会・北翔大学
    • Year and Date
      2011-07-25
  • [Presentation] Explanatory activity with a partner promotes children's learning from multiple solution methods2011

    • Author(s)
      Kawasaki, M. Shirouzu, H.
    • Organizer
      Poster presented at the 9th International Conference on Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Hong Kong, China
    • Year and Date
      2011-07-07
  • [Book] 第3章知識構築のための新たな評価と学習環境 三宅なほみ(監修)・益川弘如・望月俊男(監訳),Patrick Griffin, Barry McGaw, & Esther Care著『21世紀型スキル : 新たな学びと評価』2014

    • Author(s)
      河﨑美保, 齋藤萌木, 大浦弘樹, 舘野泰一(訳)
    • Total Pages
      77-157
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 児童期の子どもの発達と学び : 算数 清水益治, 森敏昭(編)『0歳~12歳児の発達と学び:保幼小の連携と接続に向けて』2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      131-140
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 複数解法提示による算数の学習促進効果 : 混み具合比較課題を用いて2013

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      139
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 学習科学 Learning Sciences 『生成する大学教育学』2012

    • Author(s)
      河﨑美保
    • Total Pages
      110-113
    • Publisher
      ナカニシヤ出版

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi