• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A logical and qualitative study of oblique relationship between children-adults; how collaborative consciousness can be brought up

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730749
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionHosei University (2012-2013)
Yamaguchi University (2011)

Principal Investigator

ENDO Noyuri  法政大学, キャリアデザイン学部, 准教授 (20550932)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords子ども向け電話相談 / 倫理的高まり / 共同的な意識 / 対話論 / チャイルドライン
Research Abstract

In ChildLIne an ethical rise of counselor to meet with children humbly and modestly is found through self-reflection which is brought out by limitatoin of only-voice-dialog. In UK, wherer ChildLine origins, the high social status of CildLine volunteer and professional training system and so on are provided as devices to drew out their self-reflection. And we can set up a hypothesis that children can construct good relationship between others whom they meet first or by whom they might be told off or rated through a pile of experience to meet with others who never tell them off nor rate them,in other words, who are in an oblique relationship. We can also set up a new theory of dialog that the ethical rise is found in the taking burden to entrust all of dialog to partners and in the act of waiting for partners's words, in short, the ethical rise is connected to temporality.

  • Research Products

    (10 results)

All 2014 2013 2011

All Journal Article (7 results) Presentation (1 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] 電話相談の受け手ボランティアの抱える課題と倫理的高まり ヒアリング調査の予備的分析2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第11巻 Pages: 229-243

  • [Journal Article] 商業高校における人間関係についてのインタビュー分析―卒業後をみすえた生きづらさに着目して―2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第11巻第2号 Pages: 49-58

  • [Journal Article] 養育環境が20代のキャリア形成を困難にする事例―サルトルの対自論に基づいた質的考察―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第11巻第1号 Pages: 19-31

  • [Journal Article] インクルーシブ教育の課題とその乗り越え―定型発達者の認知多様性に関する聞き取り調査と天才論としての発達障害論とに基づいて―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      生涯学習とキャリアデザイン

      Volume: 第10巻 Pages: 85-101

  • [Journal Article] 発達障害のある不登校児の集団への馴染みがたさについての現象学的考察―学校とフリースクールにおける共同性の違いに定位した研究方法論―2013

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      法政大学キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第10号 Pages: 131-155

  • [Journal Article] 子どもがいきいきとする学級集団活動についての事例研究2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 第61巻第3部 Pages: 53-63

  • [Journal Article] 対話論における倫理の問題について2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Journal Title

      山口大学研究論叢

      Volume: 第61巻第3部 Pages: 43-51

  • [Presentation] 被虐待児への特別活動を通した学校生活支援の課題と意義2011

    • Author(s)
      遠藤野ゆり
    • Organizer
      子ども家庭福祉学会
    • Place of Presentation
      熊本学園大学
    • Year and Date
      2011-06-05
  • [Book] あたりまえを疑え! 臨床教育学入門2014

    • Author(s)
      遠藤野ゆり・大塚類
    • Total Pages
      182(pp.1-29,pp.61-75,pp.117-176)
    • Publisher
      新曜社
  • [Book] エピソード教育臨床 生きづらさを描く質的研究2014

    • Author(s)
      大塚類・遠藤野ゆり編著、他3名
    • Total Pages
      172(pp.3-31,p.90,pp.117-141,168-172)
    • Publisher
      創元社

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi