• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A reevaluation of 'autonomy' and 'enlightenment' in post-modern society: educational theory and Freud's social thought

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730769
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Educaion
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

GESHI Akira  日本大学, 文理学部, 准教授 (00401787)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords教育哲学 / 教育思想史 / ポストモダン / フロイト
Research Abstract

This research examined the aims of the education in post-modern society from the following viewpoint.
(1) an examination of the social theories of Sigmund Freud and psychoanalytical studies; autonomy, enlightenment, and "amae" (psychological dependence) (2) an examination of the influence of the post-modernism in educational studies in Japan (3) a reevaluation of autonomy and enlightenment as the aim of school education and the teacher training
Although modern ideas of enlightenment and autonomy were criticized by the post-modern thoughts, they will continue to be extremely important role for education.

  • Research Products

    (15 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 5 results) Presentation (4 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 見失われた啓蒙のゆくえ― 教育哲学と教育実践、その関係性の転換―2014

    • Author(s)
      下司晶
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 109号

  • [Journal Article] 中央教育審議会答申「教職生活の全体を通じた教員の資質能力の総合的な向上方策について」を読む,「学び続ける教師像」の現実化のために―― 生涯学習社会と理論-実践問題2013

    • Author(s)
      小笠原喜康・関川悦雄・渡部淳・下司晶・末冨芳・北野秋男
    • Journal Title

      教育学雑誌(日本大学教育学会)

      Volume: 第48号 Pages: 45-71,56-60

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育学的「自律」概念の再検討, 関係論的自律概念は近代批判を超えるか?2012

    • Author(s)
      関根宏朗・尾崎博美・小山裕樹・櫻井歓・宮寺晃夫・下司 晶
    • Journal Title

      近代教育フォーラム(教育思想史学会)

      Volume: 第21号 Pages: 209-221, 220-221

  • [Journal Article] ストモダニズムの大いなる遺産2012

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育哲学研究(教育哲学会)

      Volume: 106号 Pages: 24-25

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] フロイト/ユダヤ/啓蒙――精神分析の科学的世界観に寄せて2011

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      教育学雑誌(日本大学教育学会)

      Volume: 46号 Pages: 107-120

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「甘え」の比較人間形成論――土居理論と教育現実のあいだ2011

    • Author(s)
      櫻井 歓・下司 晶・須川公央・関根宏朗
    • Journal Title

      近代教育フォーラム(教育思想史学会)

      Volume: 20号 Pages: 195-206

  • [Journal Article] 言語論的転回以後の教育思想史――あるいは、ポストモダニズムの何がいけないのか?2011

    • Author(s)
      下司 晶
    • Journal Title

      近代教育フォーラム(教育思想史学会)

      Volume: 20号 Pages: 171-181

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 実践としての理論、あるいは教育哲学の代替不可能性 ――教員養成における教育哲学の有用性に関する調査研究(3)まとめと提言2011

    • Author(s)
      下司晶・木村拓也・奥泉敦司
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 103号(教育哲学会) Pages: 92-99

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 教育実践と教育哲学 -これまでの教育哲学、これからの教育学(3)2013

    • Author(s)
      下司 晶・小野文生・奥野佐矢子
    • Organizer
      教育哲学会第56回大会・課題研究
    • Place of Presentation
      神戸親和女子大学
    • Year and Date
      2013-10-13
  • [Presentation] 教育思想史の課題と方法・再論 ―森田尚人・森田伸子編『教育思想史で読む現代教育』を手がかりに2013

    • Author(s)
      下司 晶・白銀夏樹・辻敦子・須川公央・森田尚人・森田伸子・今井康雄・綾井桜子
    • Organizer
      教育思想史学会第23回大会コロキウム1
    • Place of Presentation
      慶應義塾大学三田キャンパス
    • Year and Date
      2013-09-15
  • [Presentation] 中央教育審議会答申「教職生活の全体を通じた教員の資質能力の総合的な向上方策について」を読む2012

    • Author(s)
      小笠原喜康・関川悦雄・渡部 淳・下司晶・末冨 芳・北野秋男
    • Organizer
      日本大学教育学会, 2012年度秋季大会シンポジウム
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2012-12-08
  • [Presentation] 教育学的「自律」概念の再検討2011

    • Author(s)
      関根宏朗・下司 晶・尾崎博美・小山裕樹・櫻井歓・宮寺晃夫
    • Organizer
      教育思想史学会第21回大会コロキウム3
    • Place of Presentation
      日本大学文理学部
    • Year and Date
      2011-09-19
  • [Book] 教員養成と教育哲学2014

    • Author(s)
      林泰成・山名淳・下司晶・古屋恵太
    • Publisher
      東信堂(近刊)
  • [Book] ポストモダニズムと規範の喪失?――教育哲学のポストモダン思想受容, 教育と社会との関係の理論的研究(広田照幸・宮寺晃夫編)(査読あり)2014

    • Author(s)
      下司晶
    • Publisher
      世織書房(近刊)
  • [Book] 発達―戦後教育学のピアジェ受容, 教育思想史で読む現代教育(森田尚人・森田伸子編)(査読なし)2013

    • Author(s)
      下司晶
    • Total Pages
      307-329
    • Publisher
      勁草書房

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi