• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A study on the impact of the current national educational reform on state education systems in Australia

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730785
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Sociology of education
Research InstitutionHokkaido University

Principal Investigator

MAIKO AOKI  北海道大学, 留学生センター, 講師 (10545627)

Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywords教育学 / 教育基準 / ナショナル・カリキュラム / 全国学力調査 / オーストラリアの教育
Research Abstract

The aim of this research is to explain the reason why the recent national educational reform such as the development of the first national curriculum in Australia, the Australian Curriculum, was put into practice and what impact was brought to each state education system. Through the analysis of related documents and the interviews with officers in educational departments and boards, I found that there are different actions for introducing the Australian Curriculum by states and the result of the NAPLAN (National Assessment Program for Literacy and Numeracy) might influence on these actions. For example, in New South Wales and Victoria where the NAPLAN scores are always quite high, the Australian Curriculum was integrated to the current state syllabus or curriculum, while other states like Queensland replaced the state curriculum with the Australian Curriculum.

  • Research Products

    (9 results)

All 2014 2013 2012 2011

All Journal Article (2 results) Presentation (5 results) Book (2 results)

  • [Journal Article] オーストラリアの教育におけるダイバーシティ・マネジメント研究の可能性2013

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Journal Title

      オセアニア教育研究

      Volume: 第19号 Pages: 12-26

  • [Journal Article] オーストラリアにおける教員の資質・能力向上のための改革―全国共通テストのクイーンズランド州へのインパクト2013

    • Author(s)
      青木麻衣子、伊井義人
    • Journal Title

      教育学研究院紀要(北海道大学大学院)

      Volume: 第118号 Pages: 83-98

  • [Presentation] 学校教育における公正と卓越性の両立-オーストラリアの事例から2013

    • Author(s)
      伊井義人、青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会第49回大会
    • Place of Presentation
      上智大学
    • Year and Date
      20130705-07
  • [Presentation] The effectiveness of the corporations between schools and universities in Japan : in the field of educational practices in Hokkaido2013

    • Author(s)
      Yoshihito II, Maiko AOKI
    • Organizer
      15^<th> Congress of the World Comparative Education Society (WCCES)
    • Place of Presentation
      the University of Buenos Aires
    • Year and Date
      20130624-28
  • [Presentation] The change of position and meaning of 'literacy' in education in Australia2012

    • Author(s)
      Maiko AOKI
    • Organizer
      Comparative Education Society for Asia (CESA)
    • Place of Presentation
      Chulalongkorn University, Thailand
    • Year and Date
      20120708-11
  • [Presentation] オーストラリアにおけるナショナル・カリキュラム施行に向けての各州の対応―統一的な教育内容をめぐるローカルな解釈2012

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会第48回大会
    • Place of Presentation
      九州大学
    • Year and Date
      20120615-17
  • [Presentation] オーストラリアの学校教育におけるカリキュラムの位置づけと役割―ナショナル・カリキュラムの開発と策定をめぐって2011

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Organizer
      日本比較教育学会第47回大会
    • Place of Presentation
      早稲田大学
    • Year and Date
      20110624-26
  • [Book] 第11章 多文化社会を標榜する学校―オーストラリア, 新版世界の学校:教育制度から日常の学校風景まで(二宮晧編著)2014

    • Author(s)
      青木麻衣子
    • Total Pages
      231(118-127)
    • Publisher
      学事出版
  • [Book] 新版オーストラリア・ニュージーランドの教育―グローバル社会を生き抜く力の育成を目指して2013

    • Author(s)
      青木麻衣子、佐藤博志編著
    • Total Pages
      180
    • Publisher
      東信堂

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi