2013 Fiscal Year Final Research Report
Development and spread of criterion-referenced evaluation model based on authentic assessment theory in social-studies
Project/Area Number |
23730815
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Young Scientists (B)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Research Field |
Education on school subjects and activities
|
Research Institution | Hokkaido University of Education |
Principal Investigator |
|
Research Collaborator |
KOBAYASHI Kazuhiro 北海道教育大学附属釧路中学校, 社会科担当, 主幹教諭
MURASE Kiyofumi 北海道教育大学附属釧路中学校, 社会科担当, 教諭
KAKEI Yutaka 北海道教育大学附属釧路小学校, 社会科担当, 教諭
IKEDA Yasuhiro 釧路市立春採中学校, 社会科担当, 教諭
HIGUCHI Tatsuya 標茶町立阿歴内中学校, 社会科担当, 教諭
KONNO Midori 厚岸町立高知中学校, 社会科担当, 教諭
HOSONO Ayumu 釧路町立富原中学校, 社会科担当, 教諭
HOSOKAWA Ryota 岩手県陸前高田市立陸前高田第一中学校, 社会科担当, 教諭
NAKAMURA Takuto 初山別村立初山別中学校, 社会科担当, 教諭
HAYASHI Masafumi 釧路市立鳥取中学校, 社会科担当, 教諭
MORITA Kohei 釧路町立別保中学校, 社会科担当, 教諭
NAKAMURA Takuto 初山別村立初山別中学校, 社会科担当, 教諭
HAYASHI Masafumi 釧路市立鳥取中学校, 社会科担当, 教諭
MORITA Kohei 釧路町立別保中学校, 社会科担当, 教諭
|
Project Period (FY) |
2011 – 2013
|
Keywords | 社会科 / 評価 / 構成主義 / オーセンティック / 目標準拠評価 |
Research Abstract |
The aim of this study is applying authentic assessment theory to social-studies education. We developed assessment techniques and spreading model to Japan. Based on techniques and model, we practiced social-studies education at Kushiro Elementary School attached to Hokkaido University of Education,Kushiro Junior High School attached to Hokkaido University of Education, public Elementary School and Junior High School.
|
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
[Remarks] 藤本将人 「道新と釧教大NIE 実践研究2年 教師に新聞読む意識「活用4類型」教える指針に」 北海道新聞 2014年3月31日朝刊
-
[Remarks] 藤本将人 「過疎・過密の問題-ミニ討論になるネタ」 明治図書 『社会科教育』 2013年12月号,pp.16-17
-
[Remarks] 藤本将人 「連載⑥"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-社会が分かるという体験を創る-」 明治図書 『社会科教育』 2013年9月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「連載⑤"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-実感を導く-」 明治図書 『社会科教育』 2013年8月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「連載④"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-説明のためのひな形を手に入れる-」 明治図書 『社会科教育』 2013年7月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「連載③"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-多元性を問うてみる-」 明治図書 『社会科教育』 2013年6月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「連載②"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-複数の視点で教材を用意する-」 明治図書 『社会科教育』 2013年5月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「連載①"そうだったのか"発見と納得のある導入ネタ-教材づくりへのアプローチ-」 明治図書 『社会科教育』 2013年4月号,pp.124-125
-
[Remarks] 藤本将人 「リレー連載 わが県の情報 ここにこの授業あり 北海道の巻」 明治図書 『社会科教育』 2013年4月号,pp.132-133
-
[Remarks] 藤本将人 「北方領土をロシアが返還しない訳」 『社会科教育2013年2月号』 明治図書,2013年2月1日発行,pp.24-25
-
[Remarks] 藤本将人 「世界とつながるモノ・ヒト・コト」 『社会科教育2012年10月号』 明治図書,2012年10 月1日,p.46
-
[Remarks] 藤本将人 「「思う」から「考えられる」へ」 『社会科教育2012年9月号』 明治図書,2012年9月1 日,p.11.
-
[Remarks] 藤本将人 「社会科授業の目標の転回」 『社会科教育 2012年 5月号』 明治図書,2012年5月1 日,pp.14
-
[Remarks] 藤本将人 「様々な立場からの授業研究の推進」 『現代教育科学 2012年 1月号』 明治図書, 2012年1月1日.p.13
-
[Remarks] 藤本将人 「北アメリカ」を表す重要語彙のオモシロ逸話」 『社会科教育 2011年 9月号』 明治図書, 2011年9月1日,pp.94-95