• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Final Research Report

A Study for the Construction of regular education teacher education system toward inclusive education

Research Project

  • PDF
Project/Area Number 23730862
Research Category

Grant-in-Aid for Young Scientists (B)

Allocation TypeMulti-year Fund
Research Field Special needs education
Research InstitutionOkayama University

Principal Investigator

YOSHITOSHI MUNEHISA  岡山大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (60346111)

Co-Investigator(Renkei-kenkyūsha) TAKAHASHI Kiriko  University of Hawaii at Manoa, Center on Disability Studies, LD Specialist, Project Coordinator
Project Period (FY) 2011 – 2013
Keywordsインクルーシブ教育 / カリキュラム / 教員養成
Research Abstract

The aim of this study is to identify the success factors of curriculum toward inclusive education. First, I focus on the efforts pioneered by the United States on inclusive education and provide an overview of the national trend in addressing the special education skill development for the general education teachers. Additionally, as one of the models of teacher preparation program curriculum, information on Dual Preparation Program at the University of Hawaii Manoa is included. Second, teachers in the United States and Japan completed the Teacher Efficacy of Inclusive Practice (TEIP) survey to determine their confidence in using inclusive practices, collaboration and managing behavior. The results have implications for teacher preparation program.

  • Research Products

    (6 results)

All 2014 2013 2012

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] インクルーシブ教育に対する高等学校教員の自己効力感特別支援教育コーディネーターを対象とした質問紙調査の分析2014

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 4 Pages: 1-5

    • URL

      http://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/metadata/52283

  • [Journal Article] インクルーシブ教育に対する教員養成カリキュラム開発の動向と実際-ハワイ大学マノア校における同時履修プログラムを中心に2013

    • Author(s)
      吉利宗久・高橋桐子
    • Journal Title

      岡山大学教師教育開発センター紀要

      Volume: 3 Pages: 61-69

    • URL

      http://ousar.lib.okayama-u.ac.jp/journal/49489

  • [Journal Article] 高等学校の特別支援教育に対する理解と評価校長・特別支援教育コーディネーター・保護者の実態調査2012

    • Author(s)
      吉利宗久・横内理絵
    • Journal Title

      発達障害研究(日本発達障害学会)

      Volume: 34 Pages: 78-85

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Cecily Ornelles, Attitudes of Teachers Regarding Inclusion of Students With Disabilities in Japan and in Hawaii2013

    • Author(s)
      Kiriko Takahashi, Munehisa Yoshitoshi
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京)
    • Year and Date
      2013-08-31
  • [Presentation] インクルーシブ教育に対する教員の自己効力感-日米比較に基づく予備的研究2013

    • Author(s)
      吉利宗久・高橋桐子・佐藤公子・仲矢明孝
    • Organizer
      日本特殊教育学会第51回大会
    • Place of Presentation
      明星大学(東京)
    • Year and Date
      2013-08-30
  • [Book] 「障害者法:アメリカ合衆国」『障害百科事典』 B4判5巻(編集;日本特殊教育学会)[訳本]2012

    • Author(s)
      吉利宗久
    • Total Pages
      (第I巻,789-797)他17項目(36頁分)
    • Publisher
      丸善出版

URL: 

Published: 2015-06-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi