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2023 Fiscal Year Research-status Report

企業の持続的発展への転換のための境界連結の形成メカニズム

Research Project

Project/Area Number 23K12541
Research InstitutionNiigata University

Principal Investigator

石塚 千賀子  新潟大学, 人文社会科学系, 准教授 (70812436)

Project Period (FY) 2023-04-01 – 2028-03-31
Keywordsサービス化 / 持続可能な経営 / 定性調査 / 顧客維持
Outline of Annual Research Achievements

本テーマの研究に際し,2023年度は①今までの結果について成果発表のための論文投稿を行った,②調査を継続して行っている.自然環境保護を推進する企業の調査として3つの蔵元,加えて,顧客との持続的な関係について調査を行った.
①として,3つの実績ができた.1つ目にNEW PATHS FOR SUSTAINABLE MANAGEMENT: CASES OF SERVITIZATION IN JAPANとして,企業が持続可能性に舵を切る時の組織の変化とサービス化というマーケティング戦略の変化に着目したものを,2023年の American Marketing Association での Winter Academic Conference にて発表.査読を経て,Proceedingsに掲載された.2つ目はDrivers of sustained brand engagement: cases of long-term customers of hedonic and utilitarian brands in Japan として,顧客が持続的に当該ブランドなぜ根付いていくのかを調査し関係を維持していくには,既存研究において,快楽的製品と功利的製品の違いとして述べられていることとは異なる知見を導出できた.これは,Journal of Marketing Analyticsに査読を経て発表している.3つ目は前年度の科研の研究テーマの研究実績として,Customer Experience of International Luxury Fashion Brands in Japan: A Mixed-methods Examination of Physical and Human Factors として,どのような要因が再来店を促すのかということを,査読を経て,Journal of Strategic Management Studiesで発表した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

今までわかっているところをまとめて発表している.その過程で査読者から多くの有意義なコメントを頂き,自身の不足点に気付きながら進めることが出来ている.また共同研究をすることで自分には無い視点を得ることもでき,本研究テーマに対して最善の貢献ができる方向性で進めることができていると認識している.

Strategy for Future Research Activity

2024年度,昨年に引き続き,同じ企業を対象に環境保護と企業の利益,地域保全がどのようなかかわりで実現されているのかを調査する.実際に地域に入り込んだ参与観察調査を行い知見を得たいと考えている.

Causes of Carryover

電子機器(パーソナル・コンピューター)の購入を計画していたが,現行のものの修理対応で済んだためしなかった.学会参加が学務などの都合で予定通りできなかったため,その分の使用経費が翌年度に移されたため.

  • Research Products

    (4 results)

All 2023

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Customer Experience of International Luxury Fashion Brands in Japan: A Mixed-methods Examination of Physical and Human Factors2023

    • Author(s)
      Ishizuka Chikako, Kimura Yuto
    • Journal Title

      Journal of Strategic Management Studies

      Volume: 15 Pages: 17-30

    • DOI

      10.24760/iasme.15.1_17

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Drivers of sustained brand engagement: cases of long-term customers of hedonic and utilitarian brands in Japan2023

    • Author(s)
      Ishizuka Chikako, Aoki Kei
    • Journal Title

      Journal of Marketing Analytics

      Volume: August Pages: 1-11

    • DOI

      10.1057/s41270-023-00242-6

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] NEW PATHS FOR SUSTAINABLE MANAGEMENT: CASES OF SERVITIZATION IN JAPAN2023

    • Author(s)
      Ishizuka Chikako, Tseng Kuo-Che
    • Journal Title

      2023 AMA Winter Academic Conference Proceedings

      Volume: Winter Pages: 1335-1338

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] NEW PATHS FOR SUSTAINABLE MANAGEMENT: CASES OF SERVITIZATION IN JAPAN2023

    • Author(s)
      Ishizuka Chikako
    • Organizer
      2023 American Marketing Association Winter Academic Conference
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2024-12-25  

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