• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

Establishing a teaching and evaluation method through the developmental analysis of the four English skills in the new Course of Study

Research Project

Project/Area Number 21H00546
Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionKomazawa University

Principal Investigator

上田 倫史  駒澤大学, 総合教育研究部, 教授 (30343627)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大和田 和治  立命館大学, 食マネジメント学部, 教授 (00288036)
筒井 英一郎  北九州市立大学, 基盤教育センター, 准教授 (20386733)
大矢 政徳  明治大学, 国際日本学部, 専任教授 (60318748)
中野 美知子  早稲田大学, 教育・総合科学学術院, 名誉教授 (70148229)
阿野 幸一  文教大学, 国際学部, 教授 (70400596)
浅利 庸子  早稲田大学, 商学学術院, 専任講師 (70631331)
柏木 哲也  北九州市立大学, 基盤教育センター, 教授 (80369925)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2026-03-31
Keywords英語教育 / 英語4技能 / 技能統合型評価 / 新指導要領
Outline of Annual Research Achievements

2023年度は次のことを行った。(1)新学習指導要領に基づいて作られた、高校英語の教科書「英語コミュニケーション2」及び「論理・表現2」のコーパスを作成し、テキストの特性の分析をおこなった。語彙量にかなりの変化がみられるとともに、文法問題の減少等が見受けられた。また、旧指導要領に基づいて作られた英語教育との質的違いについても比較を行った。(2)昨年度に続き、統合型英語力の測定方法の開発のために、リーディングののちにサマリーを書き、それを評価するシステムの開発を引き続き行った。また、リーディングを行った後に、口頭でサマリーを話してもらう課題についても実験を行った。評価をどのようにすればよいかについて、文法、言いかえなどの細かい点はライティングのサマリー判定のために開発した方法により診断を行い、全体的な評価、論理構成の評価は別で開発を行った。評価点については引き続き次年度で検討することになっている。(3)インターラクションの評価についは、昨年度に引き続き協力いただいた中学校で特定のテーマに基づいて制限時間内に意見を述べあるデータを収集し、データを評価を行った。インターラクションの特徴をより特定できる評価基準を議論し、改定を行った。また、新たな中学校の居力校からデータの収集を行った。新たな評価基準を基に、評価を現在継続中である。(4)論理的思考、クリティカルシンキング、議論力を涵養するライティングの教材の開発を行うとともに、その評価とアドバイスをするシステムの開発を行った。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

議論の能力を育成するライティング教材の開発は終わったが、研究協力者の職場の移動により、実際にその教材を使ったデータ取集が行えず、予定がずれてしまった。

Strategy for Future Research Activity

新指導要領に基づく英語教科書「英語コミュニケーション3」及び「論理・表現3」のコーパスを作成し、テキストの特性を分析する。インターラクションの研究においては、新たに作成した評価基準に基づき中学生から収集したデータを評価を行う。また、同じデータを使い、教育目標として定められている教育項目が話してこうかとして出てくるのか、また教科書のインプットとしての効果がどのようなものかをformulaic expressionsの分析から確認を行う。技能統合型評価としてのオーラルサマリー、ライティングサマリーについても引き続き評価方法、システムの改良と分析を行っていく。議論能力を育成するライティング教材の開発については、研究協力者の協力を得て、データ収集を行い、評価方法、教材の妥当性について分析を行っていく予定である。

  • Research Products

    (21 results)

All 2023

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 5 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Journal Article] 英文ライティング教材の開発2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 上田倫史 梅澤克之
    • Journal Title

      情報処理学会第85回全国大会論文集

      Volume: 4 Pages: 347-48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] プログラミング基礎学習と英語学習の類似点2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 梅澤克之
    • Journal Title

      情報処理学会第85回全国大会論文集

      Volume: 4 Pages: 363-364

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Testing Rewritng Performance by ChatGPT2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto Ueda, Norifum & Umezawa Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 65-66

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Checking the concurrent learning of English writing and programming2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 65-66

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Comparative study of English Writing Performance and Programming Performance2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 69-70

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing Descriptive Instructions for English Writing Courses for High School Students2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto, Ueda, Norifumi & Umezawa, Katsuyuki
    • Journal Title

      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics Proceedings

      Volume: 1 Pages: 63-64

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Developing and Enhancing a Diagnostic Feedback Tool for Summary Writing, Oral Summaries, and Reading Aloud2023

    • Author(s)
      Eiichiro Tsutsui, Takashi Sakai, Naoya Yokogawa, Haruya Maehata, & Kazuharu Owada
    • Journal Title

      Proceedings of the 27th Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics.

      Volume: 1 Pages: 34-35

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英文要約の診断的フィードバックシステム開発と口頭要約スキル向上への応用2023

    • Author(s)
      筒井英一郎
    • Journal Title

      基盤教育センター紀要

      Volume: 41 Pages: 103-117

  • [Journal Article] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井英一郎・坂井昴・横川尚哉・前畑遥哉・大和田和治
    • Journal Title

      日本教材学会第35回研究発表大会研究発表要旨集

      Volume: 1 Pages: 38-39

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 英文ライティング教材の開発2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 上田倫史 梅澤克之
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
  • [Presentation] プログラミング基礎学習と英語学習の類似点2023

    • Author(s)
      中野美知子 中澤真 赤塚裕也 梅澤克之
    • Organizer
      情報処理学会第85回全国大会
  • [Presentation] J Marker? E Marker? ―Findings from the Over/underuse of Japanese EFL Learners―2023

    • Author(s)
      Kashiwagi, Tetsuya
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Checking the concurrent learning of English writing and programming2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Comparative study of English Writing Performance and Programming Performance2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Testing Rewritng Performance by ChatGPT2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto Ueda, Norifum & Umezawa Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing Descriptive Instructions for English Writing Courses for High School Students2023

    • Author(s)
      Nakano, Michiko, Akatsuka, Yuya, Nakazawa, Makoto, Ueda, Norifumi & Umezawa, Katsuyuki
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Developing and Enhancing a Diagnostic Feedback Tool for Summary Writing, Oral Summaries, and Reading Aloud2023

    • Author(s)
      Tsutsui, Eiichiro, Sakai, T., Yokogawa, N., & Maehata, H.
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Study of Interactional Competence of the Japanese Learners of English: Comparing the Data from the Students who learned English under the Old and New Ministry’s Curriculum Guideline2023

    • Author(s)
      Norifumi Ueda; Junko Negishi; Koichi Ano, Eiichiro Tsutsui, Asari, Yoko
    • Organizer
      27th International Conference of Pan-Pacific Association of Applied Linguistics
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技能統合型評価法を使ったL2学習者の能力評価についての考察2023

    • Author(s)
      上田倫史 大矢政徳
    • Organizer
      大学英語教育学会九州・沖縄支部支部大会
  • [Presentation] 中学校英語教科書4社におけるコーパス分析―縦断的比較と横断的比較による考察―2023

    • Author(s)
      柏木哲也
    • Organizer
      大学英語教育学会SIG東アジア英語教育研究会
  • [Presentation] 口頭要約活動を支援する自動フィードバックシステムの開発2023

    • Author(s)
      筒井英一郎・坂井昴・横川尚哉・前畑遥哉・大和田和治
    • Organizer
      日本教材学会第35回研究発表大会

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi