• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2023 Fiscal Year Annual Research Report

明示的・暗示的知識の神経基盤の解明:脳イメージングによる繰り返し練習の効果検証

Research Project

Project/Area Number 21H00550
Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionKanagawa University

Principal Investigator

鈴木 祐一  神奈川大学, 国際日本学部, 准教授 (10756563)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) Jeong Hyeonjeong  東北大学, 国際文化研究科, 教授 (60549054)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Keywords第二言語習得
Outline of Annual Research Achievements

コミュニケーション能力を支える言語知識の獲得には、繰り返し練習(プラクティス)が必要不可欠である。しかし、プラクティスによってどのように、コミュニケーション能力を支える認知神経基盤が変容するかは明らかになっていない。本研究の目的は、英語学習の介入トレーニング研究を行い、脳活動をfMRIで計測し、明示的知識(海馬・内側側頭葉)と暗示的知識(大脳基底核など)の神経基盤の変容プロセスを解明することである。そして、学習者の明示的・暗示的適性という個人差の特徴によって、プラクティスの方法を最適化できる可能性を探ることにある。昨年度行った本実験は、以下の通りである。英語学習者を対象に、英語の文法構造に焦点を当てながら2週間に渡りスピーキング練習してもらい、コミュニケーション能力を支える明示的・暗示的知識を司る神経基盤がどう変容するかを調査した。事前テストではMRI内での英語スピーキング課題や明示的・暗示的適性を測定した。その後、オンラインでの英語スピーキング学習を行ってもらった。この英語スピーキング学習では、個人で特定の文法構造に焦点を当てながら、できるだけ正確にかつ流暢に話すために繰り返し練習をしてもらうことで、文法処理が自動化するようなタスクを設定した。その後、事後テストでMRI内での英語スピーキング課題を実施した。脳解析の結果、予測通りに、事前テストでは明示的知識を司る海馬の活性化が見られたが、事後テストでは暗示的知識に関連する被殻が活性化していることが確認できた。さらに、事後テストでは母語でのスピーキング技能を司る脳領域の活性化が見られた。本結果は、明示的な文法知識を繰り返し練習することによって、スピーキングスキルに活用できる形で脳内で表象されている証拠になる。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

スピーキングに関する行動・脳データおよび学習者に関する個人差要因に関するデータを収集し、行動データのコーディング・分析は完了し、脳データ解析も行うことができた。その一部成果をアメリカの国際学会で発表し、他の研究者からフィードバックを得ることができた。

Strategy for Future Research Activity

本実験では統計分析に必要なサンプル数を確保していたが、様々な技術的な理由によって、10名ほどの脳解析データを統計分析にかけることができなかったことが判明した。また、個人差分析の結果、安定した結果を得るためには、サンプル数を増やす必要性がある。そのため、追加のデータ収集を行った上で、行動データの分析および脳データ解析を完遂する。そして、最終的な成果を学会や論文として発表する予定である。

  • Research Products

    (19 results)

All 2024 2023 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] McGill University(カナダ)

    • Country Name
      CANADA
    • Counterpart Institution
      McGill University
  • [Int'l Joint Research] University of Maryland College Park(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of Maryland College Park
  • [Int'l Joint Research] Shanghai Jiao Tong University(中国)

    • Country Name
      CHINA
    • Counterpart Institution
      Shanghai Jiao Tong University
  • [Int'l Joint Research] Birkbeck, University of London(英国)

    • Country Name
      UNITED KINGDOM
    • Counterpart Institution
      Birkbeck, University of London
  • [Journal Article] Effects of social interactions on the neural representation of emotional words in late bilinguals2024

    • Author(s)
      Liu Chunlin、Jeong Hyeonjeong、Cui Haining、Dewaele Jean-Marc、Okamoto Kiyo、Suzuki Yuichi、Sugiura Motoaki
    • Journal Title

      Language, Cognition and Neuroscience

      Volume: 39 Pages: 383~399

    • DOI

      10.1080/23273798.2024.2307630

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Situating Shadowing in the Framework of Deliberate Practice: A Guide to Using 16 Techniques2024

    • Author(s)
      Hamada Yo、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      RELC Journal

      Volume: 55 Pages: 219~227

    • DOI

      10.1177/00336882221087508

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Costs and Benefits of Spacing for Second Language Vocabulary Learning: Does Relearning Override the Positive and Negative Effects of Spacing?2023

    • Author(s)
      Nakata Tatsuya、Suzuki Yuichi、He Xuehong (Stella)
    • Journal Title

      Language Learning

      Volume: 73 Pages: 799~834

    • DOI

      10.1111/lang.12553

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] How do learners perceive task repetition? Distributed practice effects on engagement and metacognitive judgment2023

    • Author(s)
      Hanzawa Keiko、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      The Modern Language Journal

      Volume: 107 Pages: 451~478

    • DOI

      10.1111/modl.12843

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] fMRI reveals the dynamic interface between explicit and implicit knowledge recruited during elicited imitation task2023

    • Author(s)
      Suzuki Yuichi、Jeong Hyeonjeong、Cui Haining、Okamoto Kiyo、Kawashima Ryuta、Sugiura Motoaki
    • Journal Title

      Research Methods in Applied Linguistics

      Volume: 2 Pages: 100051~100051

    • DOI

      10.1016/j.rmal.2023.100051

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Distribution of grammar learning through writing tasks: A potential role of proficiency2023

    • Author(s)
      He Jiani、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      International Journal of Applied Linguistics

      Volume: 34 Pages: 367~382

    • DOI

      10.1111/ijal.12498

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Does automaticity in lexical and grammatical processing predict utterance fluency development?2023

    • Author(s)
      Hanzawa Keiko、Suzuki Yuichi
    • Journal Title

      Journal of Second Language Studies

      Volume: 6 Pages: 290~318

    • DOI

      10.1075/jsls.22007.han

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Explicit learning and beyond: Neural evidence for automatization in L2 grammar acquisition2024

    • Author(s)
      Jeong, H., Suzuki, Y., Liu, C., Sugiura, M.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A scoping review on task repetition studies focusing on speaking ability2024

    • Author(s)
      Hanzawa, K., Suzuki, Y., Yanagisawa, A., Fukuta, J.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Interplay of skill development and proactive language learning: A cognitive-psychological perspective2024

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2024 Annual Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] SLA研究の知見を活かした英語授業カリキュラム:「練習」・「繰り返し」をどう見直すか?2023

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Organizer
      北海道英語教育学会
    • Invited
  • [Presentation] When to Provide Linguistic Support: TBLT Textbook Project2023

    • Author(s)
      Suzuki, Y., Kelly, C., & Graham-Marr, A.
    • Organizer
      TBLT Round Table (JALT TBLT SIG)
  • [Book] 中高ギャップを埋める 高校の英語授業6つの改善策2024

    • Author(s)
      鈴木祐一
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      大修館書店
    • ISBN
      9784469246728
  • [Book] Usage in second language acquisition: Critical reflections and future directions2024

    • Author(s)
      Suzuki, Y.
    • Total Pages
      210
    • Publisher
      Routledge
  • [Book] Language Aptitude Theory and Practice2023

    • Author(s)
      Suzuki, Y., DeKeyser, R. M., & Huang, H. Y.
    • Total Pages
      546
    • Publisher
      Cambridge University Press

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi