• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2021 Fiscal Year Annual Research Report

Developing a support program for enhancing elementary school English teachers' self-efficacy beliefs

Research Project

Project/Area Number 21H00871
Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionRyukoku University

Principal Investigator

松村 省一  龍谷大学, 国際学部, 教授 (90331131)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 長嶺 寿宣  龍谷大学, 国際学部, 准教授 (20390544)
チヤプル ジユリアン  龍谷大学, 国際学部, 教授 (60411279)
長尾 明子  龍谷大学, 国際学部, 准教授 (60570124)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Keywords小学校英語 / 教師効力感 / 自己効力感 / 効力感尺度 / 英語専科教員 / 外国語活動
Outline of Annual Research Achievements

2021年度は以下の課題に取り組む予定であったが、コロナ禍の影響により学外者の立ち入りが小学校で厳しく制限されたため、2022年度に繰り越して課題を遂行した。
課題1:小学校外国語活動および英語科教育の実態について聞き取り調査の実施
「外国語活動」や「英語科」の授業を担当する教員は、コロナ禍での様々な制約(例:マスクの着用、大声を出さない等)のもと授業を行い、手探りの状態で指導や学習評価に取り組んでいた。本研究では、まず、現職の教員を対象に授業の実態について聞き取り調査を行い、教員が感じている不安や、サポートを必要とする知識や技能について情報を収集した。
課題2:自己効力感尺度、児童の学習意欲調査票の項目作成
先行研究の自己効力感尺度を参考に、課題1の結果を踏まえ、本調査で使用する自己効力感尺度(案)を作成した。課題1の協力者とは異なる現職教員を対象に試験的データ収集を実施し、指標の信頼性と妥当性の検証を行った。項目や文言の追加・修正・削除の作業の後、再検証という反復作業を行い、最終版を確定した。児童の学習意欲に関するアンケートは、児童対象の予備調査ができないため、学級担任や英語担当教員に助言を求め、先行研究を参考に作成した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

新型コロナウイルス感染症の影響により、予備調査を行う予定であった小学校への学外者の立ち入りが厳しく制限され、調査の開始が遅れただけでなく、開始後も断続的に実施せざるをえなかったため。

Strategy for Future Research Activity

新型コロナウイルス感染症の影響が落ち着き、小学校での研究活動が可能になることから、これまでの予備調査の結果を踏まえ、教育現場での本調査を実施する。また、予備調査で収集したデータ分析の結果を随時、国際学会や国際学術誌等で発表する。

  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Self-efficacy beliefs among non-specialist teachers in primary English education.2021

    • Author(s)
      Matsumura, S.
    • Journal Title

      Language Teaching for Young Learners

      Volume: 4 Pages: 118-142

    • DOI

      10.1075/ltyl.21010.mat

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] The impact of teachers' self-efficacy beliefs on instructional strategy choice in teaching English : A study of elementary school teachers in Japan.2021

    • Author(s)
      Matsumura, S., & Nagamine, T.
    • Journal Title

      Journal of the Socio-Cultural Research Institute

      Volume: 23 Pages: 79-86

    • DOI

      10.50873/9100

    • Open Access
  • [Presentation] The effects of professional development on non-specialist EFL teachers’ self-efficacy.2022

    • Author(s)
      Matsumura, S., & Chapple, J.
    • Organizer
      Paper presented at the International TESOL Conference 2022, Ton Duc Thang University, Ho Chi Minh City, Vietnam.
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Student perceptions of native vs. non-native English teachers in Japanese classrooms.2022

    • Author(s)
      Matsumura, S., Chapple, J., & Nagamine, T.
    • Organizer
      Paper presented (online) at the 13th International Conference of English as a Lingua Franca, National Cheng Kung University, Tainan, Taiwan.
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi