• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

一人一台端末時代の知識創造型学習実践の設計と評価

Research Project

Project/Area Number 21H00902
Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

大島 純  静岡大学, 情報学部, 教授 (70281722)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 麻沙美  上越教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (00539520)
松澤 芳昭  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (40517017)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Keywords知識創造型学習
Outline of Annual Research Achievements

GIGAスクール構想の推進によって,学校場面で一人一台端末時代が到来する.本研究では,いち早く資質能力に着目するなど,知識獲得を超えた学びのあり方を 探索してきた国立大学附属中学校と連携して,知識創造型学習理論に基づいた授業設計,それを支援するCSCLテクノロジーの導入,学習分析学による新たな評価 の枠組みを用いてデザイン研究を展開し,一人一台端末時代の新しい学びの授業設計指針を確立することを目指していた.当初予定していた研究協力校の事情により,一人一台端末を利用したアクティブラーニングの授業実践をすることができないことが判明した.研究遂行上,授業実践を実施する研究フィールドを新たに設定し,授業実践及びデータ収集・分析を行うことが不可欠なため,計画を見直し教員養成系学部のアクティブラーニングを対象として,将来教員となる学生の「一人一台端末時代における」新しい学びの認識論を教授する授業設計へと転換する必要が生じた.この新しいフィールでの実践研究の成果から,一人一台端末を授業で利用する授業案を検討する際に,彼らの保持する認識論が大きく影響し,様々なツールの利用方法が変わってくることが明らかになってきた.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究フィールドの変更を余儀なくされたが,研究テーマに基づくresearch questionsを変更することによって,意味のある実践研究が可能となった.

Strategy for Future Research Activity

前期に授業の設計を十分に検討し,夏季休業中の集中講義及び後期の半期にわたるPBLを対象として,実践活動中の多様な学習行為のデータを収集し, multimodal learning analyticsを適用して,有益な学習成果へのfeedbackを提供することができた.その成果を国際学会を始め,広く発表する機会を増やしていく.

  • Research Products

    (27 results)

All 2022

All Journal Article (10 results) (of which Int'l Joint Research: 4 results,  Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 10 results) Presentation (16 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 2 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Journal Article] An IoT System with Business Card-Type Sensors for Collaborative Learning Analysis2022

    • Author(s)
      Yamaguchi, S., Ohtawa, S., Oshima, R., Oshima, J., Fujihashi, T., Saruwatari, S., & Watanabe, T.
    • Journal Title

      Journal of Information Processing

      Volume: 30 Pages: 238-249

    • DOI

      10.2197/ipsjjip.30.238

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Artificial Intelligence and New Technologies in Inclusive Education for Minority Students: A Systematic Review2022

    • Author(s)
      Salas-Pilco Sdenka Zobeida、Xiao Kejiang、Oshima Jun
    • Journal Title

      Sustainability

      Volume: 14 Pages: 13572-13572

    • DOI

      10.3390/su142013572

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Web services for collaboration analysis with IoT badges2022

    • Author(s)
      Yamaguchi, S., Nagano, M., Ohira, S., Oshima, R., Oshima, J., Fujihashi, T., Saruwatari, S., and Watanabe, T.
    • Journal Title

      IEEE Access

      Volume: - Pages: 121318-121328

    • DOI

      10.1109/ACCESS.2022.3222562

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Regional and epistemic heterogeneity in the learning sciences: Supporting transnational dialogues on equity and justice2022

    • Author(s)
      Tsovaltzi, D., Uttamchandani, S., …Oshima, J., & Gupta, A.
    • Journal Title

      General Proceedings of the 2nd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2022

      Volume: - Pages: 9-16

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Engaging learning scientists in policy challenges: AI and the future of learning2022

    • Author(s)
      Roschelle, J., Mochizuki, T., Oshima, J., Blair Black, N., Looi, C-K, Molenaar, I., Ogata, H., Buckingham Shum, S.
    • Journal Title

      General Proceedings of the 2nd Annual Meeting of the International Society of the Learning Sciences 2022

      Volume: - Pages: 17-24

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Pre-service teachers’ growth in epistemic cognition through learning pedagogical knowledge2022

    • Author(s)
      Kawasaki, M., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 16th international conference of the learning sciences - ICLS 2022

      Volume: - Pages: 1930-1931

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Diversity in learners’ contributions to idea improvement processes among the high learning-outcome groups in a knowledge building practice2022

    • Author(s)
      Kawakubo, A. J T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning - CSCL 2022

      Volume: - Pages: 308-311

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Artifact-mediated collective cognitive responsibility in learning through collaborative designing2022

    • Author(s)
      Oshima, J., Kawasaki, M., Ohsaki, A., Mehto, V., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning - CSCL 2022

      Volume: - Pages: 312-315

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Temporal trajectories of epistemic views by university students in a knowledge-building learning environment2022

    • Author(s)
      Kayagi, T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Journal Title

      Proceedings of the 15th international conference on computer-supported collaborative learning - CSCL 2022

      Volume: - Pages: 543-544

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] ブレンド型授業を用いた知識構築実践の設計と評価:知識構築分析学からのアプローチ2022

    • Author(s)
      川久保アンソニーJ太稀,栢木貫,大島純,大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 46 Pages: 617-629

    • DOI

      10.15077/jjet.46021

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Regional and epistemic heterogeneity in the learning sciences: Supporting transnational dialogues on equity and justice2022

    • Author(s)
      Tsovaltzi, D., Uttamchandani, S., …Oshima, J., & Gupta, A.
    • Organizer
      ISLS2022
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Engaging learning scientists in policy challenges: AI and the future of learning2022

    • Author(s)
      Roschelle, J., Mochizuki, T., Oshima, J., Blair Black, N., Looi, C-K, Molenaar, I., Ogata, H., Buckingham Shum, S.
    • Organizer
      ISLS2023
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Pre-service teachers’ growth in epistemic cognition through learning pedagogical knowledge2022

    • Author(s)
      Kawasaki, M., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Organizer
      ICLS2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Diversity in learners’ contributions to idea improvement processes among the high learning-outcome groups in a knowledge building practice2022

    • Author(s)
      Kawakubo, A. J T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Artifact-mediated collective cognitive responsibility in learning through collaborative designing2022

    • Author(s)
      Oshima, J., Kawasaki, M., Ohsaki, A., Mehto, V., Seitamaa-Hakkarainen, P., & Hakkarainen, K.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Temporal trajectories of epistemic views by university students in a knowledge-building learning environment2022

    • Author(s)
      Kayagi, T., Oshima, J., & Oshima, R.
    • Organizer
      CSCL2022
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成果グループにおける対話トピックへの個人貢献の特徴2022

    • Author(s)
      川久保アンソニージェイ太稀,大島純,大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
  • [Presentation] 協調的問題解決における個人貢献パターンの検証2022

    • Author(s)
      山下翔太郎,大島純,大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
  • [Presentation] 協調学習を通した大学生の学びの認識向上の要因:ポパーの世界観からの分析2022

    • Author(s)
      栢木貫,大島純,大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
  • [Presentation] ハイブリッド協調学習のマルチモーダル学習分析2022

    • Author(s)
      盧峻,大島律子,大島純
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
  • [Presentation] 学習者の社会的スキルとグループ学習に対する意識の関係性2022

    • Author(s)
      熊澤伶桜奈,大島純,大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会春季全国大会
  • [Presentation] 学習成果の違いから見る対話トピックにおける個人貢献2022

    • Author(s)
      川久保アンソニージェイ 太稀,大島 純,大島 律子
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Presentation] 社会的スキル尺度と協調学習に対する意識の関係2022

    • Author(s)
      熊澤 伶桜奈,大島 純,大島 律子
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Presentation] 音圧モダリティを用いたアイディア向上時の発話順番パターン抽出2022

    • Author(s)
      盧 峻,山口 隼平,大島 純,大島 律子,猿渡 俊介
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Presentation] 近接中心性係数を指標とした協調対話のアイディア創出点の検出2022

    • Author(s)
      山下 翔太郎,大島 純,大島 律子
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Presentation] 対面とハイフレックスの協調学習における学びの認識の変化の差異2022

    • Author(s)
      栢木 貫,大島 純,大島 律子
    • Organizer
      日本教育工学会秋季全国大会
  • [Funded Workshop] ISLS20222022

URL: 

Published: 2024-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi