• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2022 Fiscal Year Annual Research Report

Developing a Learning Material Recommendation System based on Individual Features Detected by Educational Big Data

Research Project

Project/Area Number 21H00905
Allocation TypeSingle-year Grants
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

殷 成久  神戸大学, DX・情報統括本部, 准教授 (20512180)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 魚崎 典子  大阪大学, 国際教育交流センター, 特任准教授(常勤) (00721523)
小野 雄一  筑波大学, 人文社会系, 教授 (70280352)
仲谷 佳恵  東京女子大学, 現代教養学部, 特任講師 (70771864)
周 娟  東京工業大学, 環境・社会理工学院, 助教 (90822841)
Project Period (FY) 2021-04-01 – 2025-03-31
Keywords学習ログの分析 / 情報回避 / グループディスカッション / ページ遷移の推薦 / 勾配法 / システム開発
Outline of Annual Research Achievements

2022年度では大きく分けて2点の研究を行いました。1点目は閲覧ログを生かしたe-bookページ遷移の推薦システムの新たなアルゴリズムの開発です。また2点目は、情報回避の傾向を減らすシステムの研究開発です。
1.e-bookを閲覧するときに、閲覧しているページから内容の相関ある目的ページに飛ぶ際、どこが目的ページなのかが分からず迷ってしまうという問題があります。そこで、目的ページに辿り着く行動を効率化するためにページ推薦システムの開発を行うことにしました。ページ間の関係はユーザーの閲覧ログからページ滞在時間を計算するログ分析と、教科書内の各単語の重要度を計算する内容分析の2種類の手法で求め、2つの手法にそれぞれに重みをかけることで、1種類の分析方法を用いる場合よりも効果的なページ推薦システムの実現に取り組みました。2種類の手法を用いた時と、1種類の手法を用いたときのシステムの評価を比較したところ、単体の手法を用いるよりも2種類の手法に重みをかけたシステムの方は精度が高くなったことが分かりました。またログデータのみを用いたときの精度はアルゴリズムの改善により精度が向上したことが確認できました。
2.研究の発展として、グループ化を利用した情報回避の傾向を減らすシステムを研究開発しました。情報回避とは、人々がさまざまな理由で外部からの情報を受け取ることを拒否する行為ということです。この現象はアカデミックリーディングでも起こります。そこで、グループディスカッションを通して、失われた情報を取り戻せることを目指しました。遺伝的アルゴリズムを使用して、異なるマーク習慣を持つ学生をさまざまなグループに分けるシステムを構築しました。評価実験によると、提案手法は学生の成績を明確に向上させることはできませんが、情報回避を効果的に減らすことができることを確認てきました。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

開発したe-Bookシステムで収集したデータを利用し、ページ遷移の履歴とページの内容を利用してページ同士の関連性を分析し、勾配法を使い、最も関連性の高いページを推薦するシステムを開発しました。
情報回避を減らすためのシステムを研究開発した。招待講演などで、現在までの研究成果の発表も行いました。

Strategy for Future Research Activity

継続的にデータ収集の基盤システムを改善します。継続的にページ遷移と学習ログを使った教材推薦システムを開発します。更に、VARKアンケートシステムと学生の特徴によって教材推薦システムの研究開発を続く予定です。実際の授業でシステムを利用することを検討します。さらに、本の読み方法に関する発展的な研究を行う予定です。
研究成果を国内外の国際会議に投稿し、発表します。更に、ジャナールの論文投稿も行う予定です。

  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (18 results) (of which Int'l Joint Research: 12 results,  Invited: 3 results)

  • [Journal Article] A Learning Analytics Framework Based on Human-Centered Artificial Intelligence for Identifying the Optimal Learning Strategy to Intervene in Learning Behavior2023

    • Author(s)
      Fuzheng Zhao, Gi Zen Liu, Juan Zhou, Chengjiu Yin
    • Journal Title

      Educational Technology and Society

      Volume: 26 Pages: 132~146

    • DOI

      10.30191/ETS.202301_26(1).0010

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Relationship Between Learners’ Backtracking Behaviors and Learning Effects in Digital Textbook Reading2022

    • Author(s)
      Meijun GU, Bo JIANG, Chengjiu YIN
    • Journal Title

      Modern Educational Technology (In Chinese)

      Volume: 32 Pages: 49-58

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Procrastination Awareness and Learning Behavioral Types in an Online Learning Environment2022

    • Author(s)
      Yaguchi Rika、Ono Yuichi
    • Journal Title

      IIAI Letters on Informatics and Interdisciplinary Research

      Volume: 2 Pages: 1~1

    • DOI

      10.52731/liir.v002.049

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A Group Formation System Based on Learning Style and Behavior Log Data2023

    • Author(s)
      Fuzheng Zhao; Siqi Wang; Chengjiu Yin
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A system that supports learners' discovery of lack of knowledge by subdividing knowledge2023

    • Author(s)
      Chengjiu Yin; Naomichi Tanimura and Fuzheng Zhao
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Factor Analysis for Performance Prediction Using E-Book Learning Logs2023

    • Author(s)
      Chengjiu Yin; Daisuke Minatoya and Fuzheng Zhao?
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Method to Determine the Accuracy of the Automatic Page-Turning Navigation Function2023

    • Author(s)
      Fuzheng Zhao; Hiroki Nakajima and Chengjiu Yin?
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ?An Addressing modes Learning Support System Incorporating Game-based Learning2023

    • Author(s)
      Danqing Luo; Ling Xu; Juan Zhou; Fuzheng Zhao and Chengjiu Yin
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Information Avoidance in Educational Technology2023

    • Author(s)
      Juan Zhou and Chengjiu Yin
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Personalized Page-Transition Recommendation Model Based on Contents and Students' Logs in Digital Textbooks2023

    • Author(s)
      Zichen Kang; Chengjiu Yin
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Reduce Information Avoidance in Academic Reading by Group Formation2023

    • Author(s)
      Siqi Wang;Juan Zhou; Ling Xu; Chengjiu Yin?
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An Approach of Intuitive Learning ERD by Using Auto-generated Failure Examples2023

    • Author(s)
      Ling Xu and Juan Zhou
    • Organizer
      2023 International Conference on Artificial Intelligence and Education (ICAIE 2023)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] e-bookのページ遷移におけるページ推薦システムの開発2023

    • Author(s)
      山本夏未; 康子辰; 殷成久
    • Organizer
      情報処理学会研究報告
  • [Presentation] A Technique for Tracking the Reading Rate to Provide Students' Learning Feedback2022

    • Author(s)
      Fuzheng Zhao; Chengjiu Yin
    • Organizer
      30th International Conference on Computers in Education Conference( ICCE 2022)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Potentials and Challenges in Analyzing Learning Behaviors in a Post-Covid-19 Online Education Paradigm2022

    • Author(s)
      Yuichi Ono
    • Organizer
      The 13th Annual International Symposium of Foreign Language Learning
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Investigation of the Relationship between the Use of Strategies in a Strategic Competence Assessment Task and the Scores of an Oral Communication Strategy Inventory2022

    • Author(s)
      Nakaya, K.; Ono, Y.; Yoshikawa, R. & Murota, M.
    • Organizer
      The 26 Pan-Pacific Association of Applied Linguistics (PAAL) International Online Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 英語スピーキングにおける方略的能力向上に有効な言語学習方略に関する調査2022

    • Author(s)
      仲谷佳恵; 室田真男
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
  • [Presentation] VR教材推薦システムの開発の提案2022

    • Author(s)
      白木亮也; 殷成久
    • Organizer
      情報処理学会研究報告
  • [Presentation] Enhancing Education Through Data Mining2022

    • Author(s)
      Chengjiu YIN
    • Organizer
      Nanjing Normal University
    • Invited
  • [Presentation] Japanese Educational DX under the COVID-192022

    • Author(s)
      Chengjiu YIN
    • Organizer
      a panel of the 26th Global Chinese Conference on Computers in Education
    • Invited
  • [Presentation] 神戸大学での教育データ活用の仕組みづくり2022

    • Author(s)
      殷成久
    • Organizer
      大学DXセミナー(事業構想大学院大学)
    • Invited

URL: 

Published: 2023-12-25  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi