• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

学習科学を応用した21世紀型スキルを促進する教師教育プログラムの開発

Research Project

Project/Area Number 24240105
Research InstitutionShizuoka University

Principal Investigator

大島 純  静岡大学, 情報学研究科, 教授 (70281722)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村山 功  静岡大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (40210067)
望月 俊男  専修大学, 公私立大学の部局等, 准教授 (50379468)
稲垣 成哲  神戸大学, 人間発達環境学研究科, 教授 (70176387)
中山 迅  宮崎大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (90237470)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords学習科学 / 21世紀型スキル
Outline of Annual Research Achievements

教職班1では,教職大学院が県内の新たな学びを広げていく「拠点」として機能していくために,大学院生の活動として,アクションリサーチ先学校において同僚教員の異なる教育観の変容を促すような取り組みを意図的に支えた結果,実際に複数教員の教育観の変容を促すことに成功した.教職班2では,開放制教職課程において教育実習の事前事後指導に参加する学生が,教育実習に赴いている間にSNSを介して実習体験を報告・討論するようにし,様々な職場体験を共有し,その活動の中で教師としての職業観を涵養することを目指した授業実践研究を行った.デジタルストーリーテリングによる教育実習生活のイメージトレーニングおよびリフレクションによって,教職を意識した教育実習体験の報告が多く行われ,職業観の涵養に有効であることがわかった.
教科教育班1では,昨年度に引き続き,学習科学の研究成果を応用し,科学技術の社会的問題に関するアーギュメントに焦点を当てた小学校理科の教職科目のコースウエアを評価・改善・実施した:(1)学習成果の評価として地球温暖化に関するアーギュメントの評価課題を開発するとともに,小学校教員を目指す大学生のアーギュメント・スキルの評価を行った.(2)評価基準のアーティキュレーションというデザイン指針に基づいてコースウエアを改善し,その効果を検証した.(3)評価基準が表現されたアーティファクトというデザイン指針に基づいてコースウエアを改善し,その効果を検証するための教育実践を実施した.また教科教育班2では,宮崎大学での小学校教員免許用の理科教育科目で,学生の理科授業観を,児童の変化を目指す学習者中心のものに変えることを目指した実践を行い,安定した効果が得られたかどうかを明らかにした.その結果,「児童が自分の考えを他人に説明して異なる考えの人を説得する」を含めて多くの質問項目において,改善が見られた.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

各検討班が,経年でデザインの設計,実施,評価を着実に展開し,その成果が国際レベルの学会において評価され,また,国内においても学会誌へ採択されるなど,順調に進んでいる.

Strategy for Future Research Activity

問題なく最終年度を迎えており,全体的な研究成果を教育工学選書の1つのvolumeとしてまとめる予定でもある.さらに,それに追加して,電子補助教材を作成し,広く高等教育機関で利用可能なものとする予定である.

  • Research Products

    (32 results)

All 2015 2014

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 15 results,  Acknowledgement Compliant: 6 results,  Open Access: 8 results) Presentation (14 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] 知識構築プロセスを安定して引き起こす協調学習実践の検証2015

    • Author(s)
      遠藤育男,益川弘如,大島純,大島律子
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 363-376

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習科学からの視点―新たな学びと評価への挑戦2015

    • Author(s)
      益川弘如
    • Journal Title

      放送メディア研究

      Volume: 12 Pages: 189-211

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A Multivocality Approach to Epistemic Agency in Collaborative Learning2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Fujita, W.
    • Journal Title

      the Proceedings of CSCL2015

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] SSRL Scripts to Facilitate Student Regulation of Collaborative Learning2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Splichal, J. M.
    • Journal Title

      the Proceedings of CSCL2015

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Collaboration Scenario-based Scale for Emotion Regulation: Measuring Learners’ Agency to Regulate Own, Others’ and Group Emotions2015

    • Author(s)
      Oshima, R. & Oshima, J.
    • Journal Title

      World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications

      Volume: 2015 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教職の職業理解を目指した教師教育のデザイン研究―大学と教育現場の経験をつなぐSNSによる介入の効果―2014

    • Author(s)
      北澤武・望月俊男
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38 Pages: 117-134

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習者中心知識構築型への授業観変容を目指した学習科学プログラム2014

    • Author(s)
      益川弘如・村山功
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: 38 Pages: 13-16

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] インターネットを活用した協調学習の未来へ向けて2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 53 Pages: 189-213

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学習科学の起源と展開2014

    • Author(s)
      三宅なほみ・大島純・益川弘如
    • Journal Title

      科学教育研究

      Volume: 38 Pages: 43-53

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Digital Storytelling for Professional Socialization Through Cartooning Preservice Working Experience: A Case Study2014

    • Author(s)
      Mochizuki, T., & Kitazawa, T.
    • Journal Title

      Proceedings of the 21st International Conference on Computers in Education

      Volume: NA Pages: 933-938

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 学習科学研究のパラダイム2014

    • Author(s)
      大島純
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 20 Pages: 3-9

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Student Regulation of Collaborative Learning in Multiple Document Integration2014

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Fujii, K.
    • Journal Title

      the Proceedings of the International Conference of the Learning Sciences

      Volume: 2 Pages: 967-971

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Instructional Design for Facilitating University Students’ Metacognitive Organizational Knowledge of How a Productive Organization Functions2014

    • Author(s)
      Oshima R., & Oshima J.
    • Journal Title

      World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications

      Volume: 2014 Pages: 1518-1522

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学習科学の新展開:学びの科学を実践学へ2014

    • Author(s)
      白水始・三宅なほみ・益川弘如
    • Journal Title

      認知科学

      Volume: 21 Pages: 254-267

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Evaluation of Japanese pre-service teachers’ arguments on global warming2014

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Muratsu, K., Nakashin, S., & Inagaki, S.
    • Journal Title

      E-Book Proceedings of the ESERA 2013 Conference: Science Education Research For Evidence-based Teaching and Coherence in Learning

      Volume: 13 Pages: 62-67

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Articulation of evaluation criteria for improvement pre-service teachers’ argument skills2015

    • Author(s)
      Yamamoto, T., Yamaguchi, E., Naramoto, M., Muratsu, K., & Inagaki, S.
    • Organizer
      the 11th biannual conference of the European Science Education Research Association
    • Place of Presentation
      Univ. of Helsinki, Helsinki, Finland
    • Year and Date
      2015-08-31 – 2015-09-04
  • [Presentation] A Multivocality Approach to Epistemic Agency in Collaborative Learning2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Fujita, W.
    • Organizer
      Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Univ. of Gothenbourg, Gothenbourg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-07 – 2015-06-11
  • [Presentation] Instructional design for facilitating collective discourse with tablet PCs for understanding scientific concepts2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., Masukawa, H., Chiyonishio, Y., Hayashi, K., Yamaguchi, E., & Ohsaki, A.
    • Organizer
      Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Univ. of Gothenbourg, Gothenbourg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-07 – 2015-06-11
  • [Presentation] SSRL Scripts to Facilitate Student Regulation of Collaborative Learning2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Splichal, J. M.
    • Organizer
      Computer-Supported Collaborative Learning
    • Place of Presentation
      Univ. of Gothenbourg, Gothenbourg, Sweden
    • Year and Date
      2015-06-07 – 2015-06-11
  • [Presentation] Student Regulation of Collaborative Learning: Design Conjecture of Expert and Jigsaw Activities in Jigsaw Participation2015

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Fujii, K.
    • Organizer
      the annual meeting of the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      Sheraton Hotel, Chicago, IL, USA
    • Year and Date
      2015-04-16 – 2015-04-20
  • [Presentation] ナラティブアプローチによるプロジェクト学習の評価の試み2015

    • Author(s)
      望月俊男,結城菜摘
    • Organizer
      日本教育工学会研究会
    • Place of Presentation
      九州大学(福岡県福岡市)
    • Year and Date
      2015-02-28 – 2015-02-28
  • [Presentation] 協調学習へのテクノロジ活用とデザイン研究2014

    • Author(s)
      望月俊男,北澤武
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] 調整学習活動を支援する授業デザインの検討:協調文献読解活動におけるオーディオ教材の導入2014

    • Author(s)
      藤井啓太・大島純・大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] 社会ネットワーク分析を利用した認識論的主体性の検討2014

    • Author(s)
      藤田渡・大島純・大島律子
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] モバイルテクノロジを利用した協調学習:知識構成型ジグソー法を用いた生物基礎の設計2014

    • Author(s)
      林耕介・千代西尾祐司・原田悠我・益川弘如・大島律子・大島純
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] モバイルテクノロジを利用した協調学習:知識構成型ジグソー法を用いた課題研究の設計2014

    • Author(s)
      小林徹・千代西尾祐司・益川弘如・大島律子・大島純
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] Change Laboratory Approachをふまえた学習環境デザイン2014

    • Author(s)
      スプリチャル 仁 マイケル・柴田高司・荒川槙子・鏡田憲吾・大島律子・大島純
    • Organizer
      日本教育工学会第30回全国大会
    • Place of Presentation
      岐阜大学(岐阜県岐阜市)
    • Year and Date
      2014-09-19 – 2014-09-21
  • [Presentation] Student Regulation of Collaborative Learning in Multiple Document Integration2014

    • Author(s)
      Oshima, J., Oshima, R., & Fujii, K.
    • Organizer
      the International Conference of the Learning Sciences
    • Place of Presentation
      Univ. of Colorado, Boulder, CL, USA
    • Year and Date
      2014-06-23 – 2014-06-27
  • [Presentation] Effects of Adaptive-Scaffolding Scripts Presented by Robot Agents on Collaborative Learning2014

    • Author(s)
      Oshima, J. & Oshima, R.
    • Organizer
      the annual meeting of the American Educational Research Association
    • Place of Presentation
      Convention Center, Philadelphia, PA, USA
    • Year and Date
      2014-04-03 – 2014-04-07
  • [Book] 21世紀型スキル:学びと評価の新たなかたち2014

    • Author(s)
      三宅なほみ(監訳)益川弘如,望月俊男(編訳)
    • Total Pages
      265
    • Publisher
      北大路書房
  • [Book] 大学教育ー越境の説明をはぐくむ心理学2014

    • Author(s)
      富田英司・鈴木栄幸・望月俊男
    • Total Pages
      261
    • Publisher
      ナカニシヤ出版
  • [Book] 科学リテラシーを育むサイエンス・コミュニケーションー学校と社会をつなぐ教育のデザインー2014

    • Author(s)
      鈴木真理子・永田智子・西森年寿・望月俊男・笠井俊信・中原淳
    • Total Pages
      189
    • Publisher
      北大路書房

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi