2015 Fiscal Year Final Research Report
Study of painting materials and techniques of the Silk Road Kizil Grottoes murals
Project/Area Number |
24401021
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (B)
|
Allocation Type | Partial Multi-year Fund |
Section | 海外学術 |
Research Field |
Study of the arts/History of the arts/Arts in general
|
Research Institution | Kanazawa College of Art (2014-2015) Tokyo National University of Fine Arts and Music (2012-2013) |
Principal Investigator |
SATO Ichiro 金沢美術工芸大学, その他の研究科, 教授 (30143639)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
KIJIMA Takayasu 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 教授 (10345340)
KUDO Haruya 東京藝術大学, 美術学部, 教授 (90323758)
AKIMOTO Takayuki 東京藝術大学, 美術学部, 准教授 (60635233)
TANIGUTI Yoko 筑波大学, 人文社会系, 准教授 (40392550)
NAKAGAWARA Ikuko 名古屋大学, 文学研究科, 助教 (10262825)
|
Research Collaborator |
Smith Lilla Russell ベルリン・アジア美術館
Gabsch Toralf ベルリン・アジア美術館
Egel Ellen ベルリン・アジア美術館
HIYAMA Tomomi ベルリン自由大学、龍谷大学, 学術振興会特別研究員
Xu Yongming 亀茲研究院, 院長
Zang Guoling 亀茲研究院, 党委書記
Zhao Li 亀茲研究院, 副院長
Tailaiti Wubuli 亀茲研究院, 副院長
Miao Li Hui 亀茲研究院, 亀茲文化研究中心, 主任
Ye Mei 亀茲研究院, 保存研究所, 所長
Guo Feng 亀茲研究院, 美術部, 所長
Zhao Liji 亀茲研究院, 三級美術師
Nuer Maimaidi 亀茲研究院, 亀茲文化研究中心, 文博館員
Yang Jie 亀茲研究院, 保存研究所, 副所長
Wubuli Maimaidi ウイグル自治区文化庁, 外事所, 所長
Zhou Zhi Bo 亀茲研究院, 保存研究所, 研究員
MUROHUSI Mai 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 博士課程
SATO Michiko NHK文化センター, 講師
Jin Zhong Kui 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 非常勤講師
TAKAHASI Ryouta 東京藝術大学, 美術学部, 教育研究助手
KINOSITA Takuya 東京藝術大学, 美術学部, 教育研究助手
KATO Hiroki 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 非常勤講師
NISHIKAWA Ryuji 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 非常勤講師
TAGAMI Akihiro 東京藝術大学, 大学院美術研究科, 博士課程
|
Project Period (FY) |
2012-04-01 – 2016-03-31
|
Keywords | キジル石窟 / 絵画材料学 / 絵画技術学 / デジタル高精細画像 / 蛍光X線元素分析法 / 放射性炭素代測定 / 亀茲研究院 / ベルリン・アジア美術館 |
Outline of Final Research Achievements |
The Aim of this study is to clarify the materials and techniques of Kizil mural paintings using high definition digital images and non-destructive measurement method in principle. This research study was executed in collaboration based on the agreement with Qiuci Institute ( representative: Zhao Li) and Tokyo University of Arts ( representative: Ichiro Sato). Investigated caves were #69, 167 and 224 caves. By means of of high definition digital images and X-ray fluorescence spectrometers, we could figure out the regularity of architectural program of caves, multilayer structure system composed of support, ground,underpainting, underpainting, overpainting, the mural painting process including incisione i.e. color scheme etc. We confirmed several metallic foils and arsenic pigment, indigo and lac resin. Some pigments were suggested the possibility of converted artficial pigments. The removed fragments from cave 224 were identified the original place of 13 pieces.
|
Free Research Field |
絵画材料学、絵画技術学、絵画制作学
|