• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Research-status Report

グループ知を活かす電子会議システムの理論とその応用

Research Project

Project/Area Number 24500143
Research InstitutionJapan Advanced Institute of Science and Technology

Principal Investigator

由井薗 隆也  北陸先端科学技術大学院大学, 知識科学研究科, 准教授 (70315399)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywordsグループウェア / 電子会議 / KJ法 / ブレインストーミング / 集合知 / 発散的思考 / 収束的思考
Outline of Annual Research Achievements

本研究では,問題解決会議におけるグループ知を活かすための電子会議システム設計法の検討を進めている.特に,グループ知の大きさを「意見の多様数」(多くの多様な意見が出されているかの量)と「意見の集約数」(多くの意見をうまく会議の結果に反映できるかの量)との積であると定め,各々を単語の種類数(異なる単語の数)をもとに自然言語処理で調べてきた.
今回,最終結論に反映される単語の種類数(異なる単語の数)が多いほど,結論の評価がよいという実験結果を踏まえ,電子会議システムKUSANAGIに新たな支援機能を実装した.その機能は,最終結論の文章に含まれる単語と各意見の単語をチェックし,意見が最終結論に反映されているかがわかる機能を視覚的に表示するものである.また過去の数百回分の電子会議データをKUSANAGIで読み込めるフォーマットに変換した.その結果,過去の会議データをシステムにロードし,意見が最終文章に反映されているかどうかのチェックの効率化を達成できた.つまり,グループ知の状況を診断する環境を構築するとともに,過去の蓄積された実験データを活用できるようになった.
一方,これまでのグループ知に関する研究では,参加者の動機づけや長期的な活動を扱っていなかった.そこで,ゲームがもつ楽しみによる動機づけを問題解決作業に持ち込むゲーミフィケーションを利用したブレインストーミング支援システムを開発・評価した.また,研究室活動を支援するWebシステムを開発し,その試用を数ヶ月にわたり行い評価した.

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

平成26年度は,グループ知のプロセス状況を診断する技術として「出された意見」と「結論としてまとめられた文章」の関係を自然言語処理で調べる機能を電子会議支援システム上で実現するとともに,過去の数百回分の会議データを開発した電子会議システム上で利用できるように変換した.
これにより,グループ知のプロセス状況の診断を支援する機能を電子会議システム上に実現すると共に,過去の蓄積された電子会議データを用いた検証を可能とした.
以上より,おおむね順調に進展していると判断した.

Strategy for Future Research Activity

問題解決会議におけるグループ知を活かすための電子会議システム設計法の検討を総括するために,過去の研究成果を用いた検証を実施する.
この検証には,平成26年度,実現したプロセス状況の支援機能を備えた電子会議支援システムと,そのシステムで処理できる会議データを中心に用いる.
一方,その検証作業を進めるための会議結果に対する評価値を人手により求める必要がある.そのために研究費を有効活用する予定である.

  • Research Products

    (8 results)

All 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (4 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Effects of Gamification on Electronic Brainstorming Systems2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizono, Quinzhe Xing, Hiroaki Furukawa
    • Journal Title

      Proceedings of 7th International Conference, CollabTech 2014

      Volume: 54 Pages: 54-61

    • DOI

      10.1007/978-3-662-44651-5_5

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Usage of Blogging Software for Laboratory Management to Support Weekly Seminars Using Research Activity Reports2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizonoa, Jiwei Jianga, Xinbo Zhaoa, Jun Munemori
    • Journal Title

      Proceedings of Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems 18th Annual Conference, Procedia Computer Science

      Volume: 35 Pages: 1652-1661

    • DOI

      10.1016/j.procs.2014.08.258

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Evaluation Indexes to Understand the Creative Problem Solving Process in the Distributed and Cooperative KJ Method2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizono, Jun Munemori
    • Journal Title

      Proceedings of the 9th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems

      Volume: 0 Pages: 48-59

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 発想支援グループウェアの研究紹介 ~20年間の経験~2015

    • Author(s)
      由井薗隆也
    • Organizer
      日本創造学会, 第36回クリエイティブサロン
    • Place of Presentation
      日本経済大学大学院、渋谷区,日本
    • Year and Date
      2015-03-28 – 2015-03-28
    • Invited
  • [Presentation] Evaluation Indexes to Understand the Creative Problem Solving Process in the Distributed and Cooperative KJ Method2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizono, Jun Munemori
    • Organizer
      The 9th International Conference on Knowledge, Information and Creativity Support Systems
    • Place of Presentation
      Limassol, Cyprus
    • Year and Date
      2014-11-06 – 2014-11-08
  • [Presentation] Usage of Blogging Software for Laboratory Management to Support Weekly Seminars Using Research Activity Reports2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizonoa, Jiwei Jianga, Xinbo Zhaoa, Jun Munemori
    • Organizer
      Knowledge-Based and Intelligent Information & Engineering Systems 18th Annual Conference
    • Place of Presentation
      Gdynia, Poland
    • Year and Date
      2014-09-15 – 2014-09-17
  • [Presentation] Effects of Gamification on Electronic Brainstorming Systems2014

    • Author(s)
      Takaya Yuizono, Quinzhe Xing, Hiroaki Furukawa
    • Organizer
      The 7th International Conference, CollabTech 2014
    • Place of Presentation
      Santiago, Chile
    • Year and Date
      2014-09-08 – 2014-09-10
  • [Book] アイデア発想法と協同作業支援2014

    • Author(s)
      宗森 純,由井薗隆也,井上智雄
    • Total Pages
      199
    • Publisher
      共立出版

URL: 

Published: 2016-05-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi