• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

特別支援教育における机上課題の遂行を促すための座位と課題内容

Research Project

Project/Area Number 24500576
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

辛島 千恵子  名古屋大学, 医学(系)研究科(研究院), 教授 (00324088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 清水 英樹  名古屋大学, 医学(系)研究科(研究院), 准教授 (70235662)
上村 純一  名古屋大学, 医学(系)研究科(研究院), 助教 (70467322)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords特別支援教育 / 座位姿勢 / 課題遂行
Outline of Annual Research Achievements

26年度の研究実施課題は、①実験Ⅰの成果を論文「ASD児の課題遂行における座位姿勢の特徴」と実験Ⅱの成果を論文②「認知課題の遂行が児童の座位姿勢に与える影響」にまとめて学術誌に掲載すること③学校、教室内での特別な教育ニーズのある児童の姿勢と課題の捉え方を網羅した、「特別支援教育における作業療法」のパンフレット、ホームページ作成することであった。①については、16名の定型発達児と16名のASD児の姿勢調整について調査した。COP(圧中心)は、側方、前後の変動を机上動作時に測定した。COPはTDよりもASD児で側方の変動が有意に大きかった。これらの成果は「Compensatory postural sway while seated posture during tasks in children with autism spectrum disorder.」としてOccupational Therapy International,21(4)166-75,2014.」に掲載された。②については、認知課題の遂行が児童の座位姿勢に与える影響を調べた。姿勢保持課題と比較して、認知課題実施時には、%筋活動量が低下した。複雑な計算課題実施時は、簡単な課題実施時に比べて、右腰部多裂筋以外の%筋活動量が低下した(p<0.05).前後方向の重心の動揺幅は、姿勢保持課題と比較して複雑な計算課題実施時に有意に大きくなった。これらの成果は、Occupational Therapy Internationalに投稿し、査読後の修正が進められている。③については、27年3月にパンフレットが完成し、名古屋市教育委員会特別支援教育コーディネータの手で27年の訪問時に名古屋市立小学校に配布の協力を得ている。また、愛知県作業療法士会の特別支援教育研修会においても配布、広報の準備をしている。

  • Research Products

    (7 results)

All 2015 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 特別支援教育における作業療法士の訪問活動の成果2015

    • Author(s)
      西岡亞耶,辛島千恵子、五十嵐剛
    • Journal Title

      作業療法

      Volume: 34 Pages: in press

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Compensatory Postural Sway While Seated Posture During Tasks in Children with Autism Spectrum Disorder2014

    • Author(s)
      Yoshimi Funahashi, Chieko Karashima, Minoru Hoshiyama
    • Journal Title

      Occupational Therapy Intrenational

      Volume: 21(4) Pages: 166-75

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] through what kind of process does a classroom teacher notice developmental disorders among students?2014

    • Author(s)
      Naoya Anmoto,Chieko Karashma
    • Organizer
      16th World Federation of Occupational Therapists Congress
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2014-06-17 – 2014-06-21
  • [Presentation] The development of check items on special needs education in a regular class-A physical evironment that may be observed when visiting school by occupational therapists2014

    • Author(s)
      Ai honda,Chieko Karashma
    • Organizer
      16th World Federation of Occupational Therapists Congress
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2014-06-17 – 2014-06-21
  • [Presentation] Outcome of occupational therapy for special support education-Research of understanding through visiting schools by occupational therapists2014

    • Author(s)
      Aya Nishioka,Chieko Karashma
    • Organizer
      16th World Federation of Occupational Therapists Congress
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2014-06-17 – 2014-06-21
  • [Presentation] Compensatory Postural Sway While Seated Posture During Tasks in Children with Autism Spectrum Disorder2014

    • Author(s)
      Yoshimi Funahashi, Chieko Karashima
    • Organizer
      16th World Federation of Occupational Therapists Congress
    • Place of Presentation
      横浜
    • Year and Date
      2014-06-17 – 2014-06-21
  • [Book] 脳性まひ児家庭療育、手の機能と巧緻運動・活動2014

    • Author(s)
      Eva Bower著上杉雅之監訳、辛島千恵子、五十嵐剛訳
    • Total Pages
      25
    • Publisher
      医歯薬出版

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi