• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Research-status Report

ネイティブスピーカー信仰を超えて

Research Project

Project/Area Number 24520627
Research InstitutionSaga University

Principal Investigator

HOUGHTON S.A  佐賀大学, 文化教育学部, 准教授 (00382416)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) リヴァーズ ダミアン  大阪大学, 言語文化研究科(研究院), 准教授 (00515455)
Keywordsネイティブ・スピーカリズム
Research Abstract

HOUGHTON:1.データ分析: 未来の理想的語学教師のヴィジョンを探求するため、異文化コミュニケーション能力、リンガ・フランカとしての英語、さらにワールド・イングリッシズについて各方面の専門家24人とインタビュー(メール交換)の実施・分析。2. 2014年度、ネイティヴ・スピーカリズムについてのシンポジウムを2つ企画。(1)ダラム大学, イギリス (4月28日).講演者 7人(Michael Byram 等)(2)佐賀大学(9月28-30日).講演者34人 (John Maher, 日野信行, Andy Kirkpatrick等)
RIVERS: Eメールインタビューを行う。去年のものと合わせ、プロジェクトに必要なデータは収集完了。イギリスの大学(修士課程など)に在学の多数の「研修中の教員」と連絡が取れ、分析のカテゴリーに「研修中の教員」を含める。年の後半は、日本での「ネイティブ・スピーカー」教員という語の使用の歴史的背景を調査、分析。これは2014・2015年の発表に使う。また、「ネイティブ・スピーカー」教員雇用の日本の大学規定に関する資料収集。JREC-INに掲載の3百以上の募集要項の分析は新たな視点をもたらす意味で重要。
HASHIMOTO:2013年5-6月:アンケート準備。7月:パイロット・スタディ実施(オーストラリア)。8月:調査参加者確保のための連絡。9月:クイーンズランド大学(UQ)倫理審査準備。10月:UQ倫理委員会に書類提出。10月21日認可。アンケート配布開始。11月:Eメールインタビュー(16名)・直接インタビュー(16名日本)。12月-2014年1月:データ仕分け。2014年度オーストラリア・アジア研究学会(ASAA)(7月)学会発表要旨提出。2月:ASAA学会発表要旨、受理。2-3月:データ分析。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

HOUGHTON:(1)予定の専門書(共著)執筆のための十分な資料が研究A-C(オリジナル提案参照)において収集を終えた。そこで研究D,Eは割愛する。(2) ネイティヴ・スピーカリズムについての2つのシンポジウムの企画を進行中。(3)シンポジウム・プロシーディングに基づき、国際的な出版社から専門書1-3冊(共編)を出版予定。(4)AILA World Congress 2014 にて、我々のパネル提案が受理された。
RIVERS: 当初の目標達成。2014年に佐賀大学で開催のネイティブスピーカリズムについてのシンポジウムをホートン、橋本と共同計画。2014年オーストラリア、ブリスベンで開催のAILA世界学会でのパネル発表の準備。橋本と大阪でプロジェクトについて協議。歴史的背景についての文献を去年から引き続き検索。このプロジェクトに関連した出版、発表多数(リスト参照)。質的データ分析を更に進めたいが、データが膨大である分、時間が必要。
HASHIMOTO:予定していたアンケート・インタビューを想定以上の数の参加者(32名)に実施することができた。半数の参加者と日本の各地(東京、埼玉、大阪、京都、兵庫、佐賀)で直接面接することができ、そのうちの数人が9月のシンポジウムの参加の意思を示している。また、国際交流基金〔四谷本部〕、東京大学〔駒場〕PEAKなどを訪問し、最近の動向に関する識者の意見を聞くこともできた。集まったデータは非常に興味深い材料を含んでおり、データ分析の結果が待たれる。

Strategy for Future Research Activity

HOUGHTON:1.データ分析 2.シンポジウム(ダラム大学): (プレゼン2回/シンポジウムマネージャー) 3. AILA世界学会 (プレゼン/パネルマネージャー) 4.シンポジウム(佐賀大学) (プレゼン/シンポジウムマネージャー) 5.専門書の提案 (Houghton, Rivers & Hashimoto):(1)予定のテーマの専門書(共著)を、国際的な出版社から1冊出版予定。(2)シンポジウム・プロシーディングに基づき、国際的な出版社から専門書1-3冊(共編)を出版予定。
RIVERS: 引き続きデータ分析を行い、2014年のオーストラリア、ブリスベンで開催のAILA世界学会、及び佐賀大学で開催のネイティブスピーカリズムについてのシンポジウムでの発表に備える。2014年CLaSIC国際学会(シンガポール国立大学で開催)ではJREC-INから集めた雇用規定についてのデータも合わせて発表する予定。また、ホートン、橋本と共同でプロジェクトについての本を1-4冊企画準備。
HASHIMOTO: 2014年4-5月:データ分析。6月:7月にオーストラリア、パースで開催されるオーストラリア・アジア研究学会(ASAA)発表準備。7月:ASAA学会発表。8月:オーストラリア、ブリスベンで開催されるAILA国際学会でパネル発表。 9月:佐賀大学で開催されるシンポジウム企画・参加。10-12月:シンポジウムをまとめた本のための論文執筆。2015年1-3月:2-4冊目の本のための論文執筆〔本の題名、焦点等は9月のシンポジウムで協議〕。

Expenditure Plans for the Next FY Research Funding

残高 108,923 円は、物品費及び旅費の経費が縮小したため
108,923 円: 佐賀シンポジウムの経費に組み入れる予定

  • Research Products

    (16 results)

All 2014 2013

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 4 results) Presentation (7 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Exploring manifestations of curiosity in study abroad as part of intercultural communicative competence.2014

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Journal Title

      System

      Volume: 41(3) Pages: 368-382

    • DOI

      DOI information: 10.1016/j.system.2013.12.024

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Competing values and multiple selves: Making identity-development visible for assessment purposes in foreign language education.2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A
    • Journal Title

      The Language Learning Journal

      Volume: 41(3) Pages: 311-325

    • DOI

      10.1080/09571736.2013.836348

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Idealized English Teachers: The Implicit Influence of Race in Japan.2013

    • Author(s)
      Rivers, D.J. and Ross, A.S
    • Journal Title

      Journal of Language, Identity and Education

      Volume: 12(5) Pages: 321-339

    • DOI

      10.1080/15348458.2013.835575

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Labour Contract Law Amendments: Recruitment Indicative of Change?2013

    • Author(s)
      Rivers, D.J.
    • Journal Title

      The Language Teacher

      Volume: 37(1) Pages: 68-71

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Teaching English in Japan: Cognitive Appraisals of Race and Native-Speakerhood.2014

    • Author(s)
      Rivers, D.J. and Ross, A.S.
    • Organizer
      American Association for Applied Linguistics (AAAL) 2014 Conference,
    • Place of Presentation
      Marriott Downtown Waterfront, Portland (OR), USA.
    • Year and Date
      20140322-20140325
  • [Presentation] Setting Standards for Intercultural Communication: Universalism and Identity Change.2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Organizer
      IAICS-2013 Annual Convention
    • Place of Presentation
      Far Eastern Federal University, Vladivostok, Russia.
    • Year and Date
      20131003-20131005
  • [Presentation] Language as a Political Construct.2013

    • Author(s)
      Rajagopalan, K. and Rivers, D.J.
    • Organizer
      Seventh Annual International Free Linguistics Conference,
    • Place of Presentation
      Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.
    • Year and Date
      20130927-20130928
  • [Presentation] Native-Speaker Necessity in TESOL: Enslavement, Indoctrination or Legitimate Choice?2013

    • Author(s)
      Rivers, D.J.
    • Organizer
      Seventh Annual International Free Linguistics Conference,
    • Place of Presentation
      Hong Kong Polytechnic University, Hong Kong.
    • Year and Date
      20130927-20130928
  • [Presentation] .Student identity development when deploying intercultural communicative competence through ELF.2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Organizer
      The 6th English as a Lingua Franca Conference ELF 6
    • Place of Presentation
      ROMA TRE University, Rome
    • Year and Date
      20130904-20130907
  • [Presentation] Stimulating the curiosity of Japanese students in study abroad: materials and methods.2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Organizer
      The 2013 International Conference Innovation in Teaching Language and Cultures.
    • Place of Presentation
      The Institute of Language, Art and Culture. Suan Dusit Rajabhat University, Bangkok. Thailand.
    • Year and Date
      20130718-20130719
  • [Presentation] Native-Speaker Dependency: The Validity of Student Preference.2013

    • Author(s)
      Rivers, D.J.
    • Organizer
      JAFAE (Japanese Association for Asian Englishes) Thirty-Second National Conference,
    • Place of Presentation
      Osaka University, Osaka, Japan.
    • Year and Date
      20130622-20130622
  • [Book] Researching the Stereotypes of People Around Me - An Introductory Thesis Writing Course for International Students2014

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • [Book] Resistance to the Known: Counter-Conduct in Foreign Language Education.2014

    • Author(s)
      Rivers, D.
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      Houndmills: Palgrave Macmillan.
  • [Book] How Interculturally Competent am I? An Introductory Thesis Writing Course for International Students2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A.
    • Total Pages
      154
    • Publisher
      Newcastle: Cambridge Scholars Publishing.
  • [Book] Social identities and multiple selves in foreign language education.2013

    • Author(s)
      Rivers, D. & Houghton, S.A. (Eds.)
    • Total Pages
      244
    • Publisher
      London: Bloomsbury Academic.
  • [Book] Developing critical cultural awareness: Managing stereotypes in intercultural (language) education. .2013

    • Author(s)
      Houghton, S.A., Furumura, Y., Lebedko, M. and Song L. (Eds.)
    • Total Pages
      276
    • Publisher
      Newcastle, England: Cambridge Scholars Publishing

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi