• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2012 Fiscal Year Research-status Report

航空会社のLCC戦略と産業政策

Research Project

Project/Area Number 24530281
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Research InstitutionOsaka University of Economics

Principal Investigator

林 明信  大阪経済大学, 経済学部, 教授 (10454547)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords国際航空市場 / 航空ネットワーク / 低費用航空会社(LCC) / 新規参入路線の選択 / 空港の民営化
Research Abstract

平成24年度の研究実績として,査読付きの公刊論文(掲載確定を含む)8点が挙げられる。本研究の計画Iにしたがった成果として、公刊済みの論文(1)Airlines-within-airlines Strategies and Existence of Low Cost Carriersが挙げられる。計画IIに関連する論文として、公刊済みの論文(2)Where to Enter in Hub-spoke Airline Networks、および公刊確定の論文(3)Airline schedule competition and the entry route choices of low-cost carriersがある。また、本研究課題の低費用航空会社(LCC)に関連する論文には公刊済みの論文(4)The way of offering vertically differentiated airline services、および公刊確定の論文(5)Airline Alliances with Low Cost Carriersがある。さらに,空港の民営化の側面などを一連の研究に取り入れて,当初の計画以上に,研究を発展させた。その成果として、公刊確定の論文(6)Airport privatization in congested hub-spoke networksがある。これら(1)から(6)の論文は本研究の目的と一致しており、得られた研究成果をもとにして、航空および空港産業に対する明確な政策提言がされている。その他の公刊論文2点は、本研究を進める上で、参考になっていたものである。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

当初の3つの計画は既存大手航空会社の競争戦略と低費用航空会社(LCC)に焦点を当てており、空港の行動については、分析の視野から捨象していた。研究が進むにつれて、航空ネットワークにおける複数の空港主体の料金設定や空港の民営化なども重要な課題として認識するようになり、空港の側面も分析に取り入れることができたためである。

Strategy for Future Research Activity

研究計画調書の計画IIIを続行すると同時に、航空ネットワークにおける各空港主体の料金設定や空港の民営化などの課題も取り入れて、研究を進めていく。

Expenditure Plans for the Next FY Research Funding

研究計画IIIにしたがい、(1)大手航空会社のLCCの就航予定路線および航空機種の発注状況,(2)欧米やアジア太平洋地域における大手航空会社の運航路線(ネットワーク),などに関連するデータを収集するために,データベースの利用にかかわる費用として使用する。
データを入力・整理するために,作業補助者1名、6時間×15日程度の補助作業を行う予定であり、また、論文を作成する際に、図表の作成、数式の入力、参考文献の整理・入力などの作業補助者1名、8時間×20日程度の補助作業を行う予定である。
研究成果を国内外の研究会・学会で発表をする際の旅費・宿泊費に使用する。また、研究の最終段階において,成果の一部を国際学術誌に投稿する際に、英文校正や論文投稿のための経費として使用する。

  • Research Products

    (12 results)

All 2013 2012

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Airport privatization in congested hub-spoke networks2013

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Journal Title

      Transportation Research Part B: Methodological

      Volume: 54 Pages: 51-67

    • DOI

      10.1016/j.trb.2013.03.011

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Airline schedule competition and the entry route choices of low-cost carriers2013

    • Author(s)
      Akio Kawasaki, Ming Hsin Lin
    • Journal Title

      Australian Economic Papers

      Volume: 52-2 Pages: 97-114

    • DOI

      10.1111/1467-8454.12011

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Airline Mergers with Low Cost Carriers2013

    • Author(s)
      Kawamori Tomohiko, Ming Hsin Lin
    • Journal Title

      Economics of Transportation

      Volume: 2-2-3 Pages: 63-71

    • DOI

      10.1016/j.ecotra.2013.04.001

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Where to Enter in Hub-spoke Airline Networks2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin, Akio Kawasaki
    • Journal Title

      Papers in Regional Science

      Volume: 49 Pages: 419-436

    • DOI

      10.1111/j.1435-5957.2011.00386.x

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Presence of Foreign Investors in Privatized Firms and Privatization Policy2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin, Toshihiro Matsumura
    • Journal Title

      Journal of Economics

      Volume: 107 Pages: 71-80

    • DOI

      10.1007/s00712-011-0254-4

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Airlines-within-airlines Strategies and Existence of Low Cost Carriers2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Journal Title

      Transportation Research Part E

      Volume: 48 Pages: 637-651

    • DOI

      10.1016/j.tre.2011.11.004

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The way of offering vertically differentiated airline services2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin, Kawamori Tomohiko
    • Journal Title

      Operations Research Letters

      Volume: 40 Pages: 374-377

    • DOI

      10.1016/j.orl.2012.06.006

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Complementary Alliance in Composite Good Markets with Network Structure2012

    • Author(s)
      Keisuke Hattori, Ming Hsin Lin,
    • Journal Title

      The Manchester School

      Volume: - Pages: 1-19

    • DOI

      10.1111/j.1467-9957.2012.02335.x

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Airport congestion pricing and airline network choices2013

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Organizer
      Air Transport Research Society (ATRS)
    • Place of Presentation
      イタリア、ベルガム
    • Year and Date
      20130627-20130630
  • [Presentation] Airport privatization in congested hub-spoke networks2013

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Organizer
      Western Economic Association International, 10th Biennial Pacific Rim Conference
    • Place of Presentation
      慶応義塾大学・三田キャンパス
    • Year and Date
      20130314-20130317
  • [Presentation] Airport privatization in congested hub-spoke networks2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Organizer
      第2回アジア地域科学セミナー
    • Place of Presentation
      北九州、小倉市
    • Year and Date
      20120928-20120930
  • [Presentation] Airline network competition with low-cost subsidiary brand strategies2012

    • Author(s)
      Ming Hsin Lin
    • Organizer
      Air Transport Research Society (ATRS)
    • Place of Presentation
      台湾、台南市
    • Year and Date
      20120627-20120630

URL: 

Published: 2014-07-24  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi