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2012 Fiscal Year Research-status Report

流通チャネルの企業間関係における「協調と対立」及び「統合と分離」

Research Project

Project/Area Number 24530539
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Research InstitutionDoshisha University

Principal Investigator

崔 容熏  同志社大学, 商学部, 教授 (70315836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 結城 祥  中央大学, 商学部, 准教授 (10554321)
原 頼利  明治大学, 商学部, 准教授 (30366900)
久保 知一  中央大学, 商学部, 准教授 (40376843)
高田 英亮  慶應義塾大学, 商学部, 講師 (90508631)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywordsマーケティング・チャネル / 協力 / 取引費用 / ケイパビリティ / パワー
Research Abstract

次年度以降の実証研究の準備段階として、先行研究のレビューに基づく研究モデルの検討を中心的に行った。特に本研究課題の主要目的の一つは、マーケティング・チャネルにおける取引関係に関する二者間データから、その経験的妥当性を検証することにある。そのために、取引関係そのものの諸側面に関する当事者間の認識の相違が、取引関係の成果や関係の質にどのうような影響を及ぼしうるのかという問題に関して、重点的に検討が行われた。
例えば、特定の主体が行った取引特定的投資に関して、その投資の特殊度や他への転用可能性に対する当事者間の評価の違いが生じうる。あるいは、特定主体が保有するケイパビリティの性格や価値に関しても同様の可能性が存在する。その認識に一致もしくは不一致が、協力、情報共有、共同作業へのコミットメントなどに影響を及ぼす可能性が考えられ、ひいては関係のパフォーマンスにも影響するというストリーが想定される。以上の議論は過去チャネル研究が依拠してきた取引費用論の研究アプローチに、ダイナミック・ケイパビリティ・アプローチという新たな研究潮流を融合することで初めて可能になる。
モデルの精緻化及び実証研究の実施は次年度以降の課題になるが、今年度は以上の理論的な検討をベースにメンバー各自が国内外のジャーナル及び学会で研究成果を発表している。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

数回の研究会を通じて取引当事者間の認識ギャップという問題に今後焦点を絞っていくことに関してメンバー間の合意が形成されたこと、取引費用論やケイパビリティ・アプローチなど既存研究アプローチに対するレビューがある程度進んでいることなどを踏まえ、おおむね順調と判断した。

Strategy for Future Research Activity

今年度は研究モデルの確定と実証研究のデザインを具体化していく計画である。また、ダイアドデーターの収集可能性について、ダイアドの大量サンプルを最も確保しやすい業種の絞り込み、国内外で外部業者への委託などを含め、具体的に打診をしていく必要がある

Expenditure Plans for the Next FY Research Funding

今年度中に実証研究を実施できるのであれば、調査費用に費用の大部分を割り当てなければならない。その他、収集されたデータの入力のためにマンパワーが必要なこともあり、人件費にも一定の割合を考えておく必要がある。

  • Research Products

    (19 results)

All 2013 2012

All Journal Article (9 results) (of which Peer Reviewed: 7 results) Presentation (10 results)

  • [Journal Article] 価値創造に向けての取引費用論的チャネル認識の再検討2013

    • Author(s)
      崔容熏
    • Journal Title

      同志社商学

      Volume: 64/5 Pages: 306-324

  • [Journal Article] Cultural Dimensions of Koreans and Japanese, and Differnces of Consumer Culture2013

    • Author(s)
      Jun. Jongwoo and Yonghoon, Choi
    • Journal Title

      The Korean Journal of Advertising

      Volume: 24/1 Pages: 251-270

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 取引費用要因とケイパビリティ要因がチャネル統合度に及ぼす影響2013

    • Author(s)
      高田英亮
    • Journal Title

      日本商業学会誌『流通研究』

      Volume: 15/1 Pages: 15-38

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Channel Integration: An Explanation According to David Teece's Theory of the Boundaries of the Firm2013

    • Author(s)
      Hidesuke Takata
    • Journal Title

      The Proceedings of the 2013 World Marketing Congress

      Volume: 1 Pages: 1-1

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The Differntial Impact of Trust Types on Inter-firm Relationshps: Some Empirical Evidences from Japanese Eyeglass Industry2012

    • Author(s)
      Choi, Y., Souiden, N and Skandrani, H
    • Journal Title

      Asian Business & Management

      Volume: 11/5 Pages: 541-562

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 流通における企業間関係とチャネル研究の課題2012

    • Author(s)
      崔容熏
    • Journal Title

      日本流通学会誌 『流通』

      Volume: 30 Pages: 61-68

  • [Journal Article] Allocating Decision Rights between Franchisor and Franchisee: Evidence from Japanese Firms2012

    • Author(s)
      Shiroishi, Hidetoshi and Tomokazu Kubo
    • Journal Title

      2012 Global Marketing Conference Proceedings

      Volume: 1 Pages: 1098-1098

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 販路開拓と同調獲得 ― 学習理論に基づく製造業者のチャネル行動の実証分析 ―2012

    • Author(s)
      結城祥
    • Journal Title

      日本商業学会誌『流通研究』

      Volume: 14 Pages: 55-75

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Determinants of Channel Expansion by Japanese Manufacturers2012

    • Author(s)
      Sho Yuki
    • Journal Title

      2012 Global Marketing Conference Proceedings

      Volume: 1 Pages: 1295-1299

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Marketing Behavior, Organizational Capabilities, and Firm Performance2013

    • Author(s)
      Tomokazu Kubo
    • Organizer
      10th Biennial Pacific Rim Conference, Western Economic
    • Place of Presentation
      Tokyo, Japan
    • Year and Date
      20130316-20130316
  • [Presentation] The Challenge of 30 Micrometers: Redefining Dominant Technologies through Casual Interaction in Friendly Relationships2012

    • Author(s)
      Masae Takimoto, Yoritoshi Hara, and Masaaki Takemura
    • Organizer
      5th Meeting of the IMP Group in Asia
    • Place of Presentation
      Coa, India
    • Year and Date
      20121201-20121201
  • [Presentation] Cultural Dimensions of Koreans and Japanese, and Differnces of Consumer Culture2012

    • Author(s)
      Jun. Jongwoo and Yonghoon, Choi
    • Organizer
      2012韓国広告学会秋季年次学術大会&国際シンポジウム
    • Place of Presentation
      Cheongpyeong, Korea
    • Year and Date
      20121026-20121027
  • [Presentation] Relationships as source of innovations in the advertising industry: A comparative study of Polish and Japanese approaches2012

    • Author(s)
      Leszczynski, Grzegorz, Marek Zielinski, Kenichi Hosoi and Yoritoshi Hara
    • Organizer
      28th Industrial Marketing and Purchasing Conference
    • Place of Presentation
      Rome,Italy
    • Year and Date
      20120913-20120915
  • [Presentation] An Interaction Manager: Maintaining Positive Interactions in an M&A Process2012

    • Author(s)
      Masae Takimoto, Yoritoshi Hara, and Masaaki Takemura
    • Organizer
      28th Industrial Marketing and Purchasing Conference
    • Place of Presentation
      Rome,Italy
    • Year and Date
      20120913-20120915
  • [Presentation] Allocating Decision Rights between Franchisor and Franchisee: Evidence from Japanese Firms2012

    • Author(s)
      Shiroishi, Hidetoshi and Tomokazu Kubo
    • Organizer
      2012 Global Marketing Conference
    • Place of Presentation
      Seoul,Korea
    • Year and Date
      20120720-20120720
  • [Presentation] Determinants of Channel Expansion by Japanese Manufacturers2012

    • Author(s)
      Sho Yuki
    • Organizer
      2012 Global Marketing Conference
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Year and Date
      20120720-20120720
  • [Presentation] The role of artefacts in (de)legitimation processes2012

    • Author(s)
      Hara, Yoritoshi and Takahiro Endo
    • Organizer
      28th European Group for Organizational Studies Colloquium
    • Place of Presentation
      Helsinki, Finland
    • Year and Date
      20120705-20120707
  • [Presentation] Network Bias: A Pitfall Inherent in the Relationship Selling2012

    • Author(s)
      Hosoi, Kenichi, Yoshiyuki Nakagawa, Yoritoshi Hara, and Miho Miyauchi
    • Organizer
      6th Annual Conference of Global Sales Science Institute Conference
    • Place of Presentation
      Turku, Finland
    • Year and Date
      20120613-20120615
  • [Presentation] 生産財チャネルにおける価値共創の検討:B2Bブランドに焦点を当てて2012

    • Author(s)
      崔容熏
    • Organizer
      第62回日本商業学会全国大会
    • Place of Presentation
      北海商科大学
    • Year and Date
      20120526-20120526

URL: 

Published: 2014-07-24  

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