• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Annual Research Report

授業の文化的スクリプトに関する国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 24530974
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

サルカルアラニ モハメドレザ  帝京大学, 教育学部, 教授 (30535696)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 石田 隆城  星城大学, 経営学部, 准教授 (90351204)
柴田 好章  名古屋大学, 教育学研究科(研究院), 准教授 (70293272)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords授業研究 / 比較授業分析 / イラン / 日本 / シンガポール / マレーシア / 文化的スクリプト / 授業分析
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、授業に深く関わる文化的スクリプトを解明することであった。異なる文化的背景を有する者の“レンズ”を通すことで、文化的コード(例:誤り)の抽出が可能となり、考察(討論)を通して文化的スクリプト(例:主体的・個別的・構成主義的スクリプ)を明らかにすることができた。比較授業分析の結果、複数の文化的スクリプトが併存しており、時にそれらが協調したり競合したりしながら、授業が成立していることが明らかにされた。また、同一文化内では気付きにくい文化的特徴が相対化されるという比較授業分析の可能性が示された。

  • Research Products

    (10 results)

All 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Cross Cultural Analysis of an Iranian Mathematics Lesson: A New Perspective for Raising the Quality of Teaching2015

    • Author(s)
      Sarkar Arani, Mohamamd Reza
    • Journal Title

      The International Journal of lesson and Learning Studies

      Volume: 4(2) Pages: 118-139

    • DOI

      DOI 10.1108/IJLLS-07-2014-0017

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Sahate Moallami[َArea of Teaching]2015

    • Author(s)
      Sarkar Arani, Mohamamd Reza
    • Journal Title

      Roshd Amuzesh Ebtedai [Journal of Elementary Education, Iran Ministry of Education]

      Volume: 18(5) Pages: 30-33

  • [Journal Article] Reorienting the Cultural Script of Teaching: Cross Cultural Analysis of a Science Lesson2014

    • Author(s)
      Sarkar Arani, Mohamamd Reza; Shibata, Yoshiaki; Lee, Christine; Kuno, Hiroyuki; Matoba, Masami; Fong, Lay Lean; & Yeo, John
    • Journal Title

      The International Journal of lesson and Learning Studies

      Volume: 3(3) Pages: 215-235

    • DOI

      10.1108/IJLLS-10-2013-0056

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ティーチング・スクリプトの変容をもたらす授業研究の意義-教科内容と教材に関する教師の授業観を中心に-2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Journal Title

      帝京大学教育学部紀要

      Volume: 2 Pages: 171-186

  • [Journal Article] Taghyeir Barnameye baraye Behsaziye Amuzesh [Changing Curriculum for Improving Teaching]2014

    • Author(s)
      Sarkar Arani Mohamamd Reza
    • Journal Title

      Roshd Moalem [Journal of Teacher Development, Iran Ministry of Education]

      Volume: 30(8) Pages: 34-37

  • [Presentation] Dialogic Teaching in Classrooms:対話にもとづく知的学習2014

    • Author(s)
      水野正朗・中村陽明・坂本篤史・サルカール アラニ モハメッド レザ・内田千春・宇土泰寛・和井田節子・柴田好章
    • Organizer
      日本協同教育学会第11回大会
    • Place of Presentation
      創価大学
    • Year and Date
      2014-10-24 – 2014-10-26
  • [Presentation] 授業の文化的スクリプトに関する国際比較研究:学習者の<誤り>に対する教師の対応を中心に2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
  • [Presentation] 授業逐語記録にもとづく比較授業分析-インドネシアの小学校における言語活動を促す授業課程を中心に-2014

    • Author(s)
      柴田好章・サルカール アラニ モハメッド レザ・久野弘幸
    • Organizer
      日本教育方法学会第50回大会
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2014-10-11 – 2014-10-12
  • [Presentation] 授業の文化的スクリプトの複合的構造の解明-比較授業分析を通して-2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ・柴田好章
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第25回大会
    • Place of Presentation
      関西大学
    • Year and Date
      2014-06-28 – 2014-06-29
  • [Book] 教育方法43:授業研究と校内研修(授業研究のグローバル化とローカル化)2014

    • Author(s)
      サルカール アラニ モハメッド レザ
    • Total Pages
      106-119
    • Publisher
      図書文化

URL: 

Published: 2016-06-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi