• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Research-status Report

双方向参加型学習環境による算数数学科教員養成プログラム改善の実証的研究

Research Project

Project/Area Number 24531162
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

小原 豊  関東学院大学, 人間環境学部, 教授 (20375455)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 礒田 正美  筑波大学, 人間総合科学研究科(系), 教授 (70212967)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords双方向参加 / 算数・数学科 / 授業応答システム / 教員養成
Outline of Annual Research Achievements

平成26年度は,既存の算数・数学科教員養成プログラムの課題を,同課程学生の基礎数学力,算数数学観,算数数学指導観,実践的指導力の観点から探究するベースライン調査の結果を踏まえて,算数・数学科教員養成系学生の(a)基礎数学力,(b) 算数数学観/算数数学指導観,(c)算数数学実践的指導力の変容過程の総合分析に基づく算数・数学科教員養成プログラム複線化を企図した授業を実施した。特に,授業応答システムによる双方向参加型環境を実現した算数・数学科の模擬授業のデータを収集するとともに,その成果について国際学会(International Conference on Educational Research)において,「CSCL Perspective on Elementary School Teacher Training: Case of Clickers」を学術発表した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

研究申請時の計画通り,基礎的なデータを収集の上で算数・数学科教員養成の授業実践に着実に活かしており,またその諸成果についても学術的な知見を集積し,国内外の学会にて論文発表している。

Strategy for Future Research Activity

研究申請時の計画通り,平成27年度をもって本研究を完遂する。特に,今まで集積してきた基礎データを用いて,双方向参加型学習環境による算数科教員養成プログラムの総合的検証を着実に進め,以てその成果を学術的な知見として結集し,国内外の学会にて論文発表する。

Causes of Carryover

共同研究者の筑波大学・礒田正美教授が分担金から467円を残額された。

Expenditure Plan for Carryover Budget

本年度経常費に、この467円を含めて、旅費や消耗品費として速やかに予算に執行する。

  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] Investigation of Prospective Elementary Teachers' Views on Error Analysis in Arithmetic Teaching via Case Method2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 23 Pages: 29~37

  • [Journal Article] 多様な考えを活かし練り合う開かれた問題解決授業の展開2014

    • Author(s)
      小原豊
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92 Pages: 28~31

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 算数数学科の問題解決授業における板書の機能2014

    • Author(s)
      谷竜太,小原豊
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92 Pages: 36~39

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 創造性の基礎を培う山登り式学習法の国際教育協力への展開2014

    • Author(s)
      齋藤昇,小原豊,秋田美代
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌

      Volume: 92 Pages: 16~19

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学校数学への教授学的変換とは何か、何であるべきか2014

    • Author(s)
      小原豊
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 22 Pages: 1~14

  • [Presentation] A Remark on Process of Didactic Transposition in Mathematics2014

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      The 3rd Conference of International Society for Science and Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Vientiane,Laos
    • Year and Date
      2014-12-28 – 2014-12-28
  • [Presentation] CSCL Perspective on Elementary School Teacher Training: Case of Clickers2014

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen,Thailand
    • Year and Date
      2014-09-14 – 2014-09-14
  • [Presentation] Utilizing Moodle2 as a Data Portal in Prospective Mathematics Teacher Training2014

    • Author(s)
      Shigeki KITAJIMA,Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen,Thailand
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-13
  • [Presentation] On Reflective Writing in Elementary School Teaching: Focus on “writing about writing”2014

    • Author(s)
      Ryuta Tani,Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen,Thailand
    • Year and Date
      2014-09-13 – 2014-09-13

URL: 

Published: 2016-05-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi