• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

双方向参加型学習環境による算数数学科教員養成プログラム改善の実証的研究

Research Project

Project/Area Number 24531162
Research InstitutionKanto Gakuin University

Principal Investigator

小原 豊  関東学院大学, 教育学部, 教授 (20375455)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 礒田 正美  筑波大学, 人間総合科学研究科(系), 教授 (70212967)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords算数・数学 / 双方向参加型学習 / 教員養成プログラム / クリッカー
Outline of Annual Research Achievements

本研究において得られた実績は,クリッカー活用に基づいて開発された双方向参加型学習環境による算数・数学科教員養成プログラムとその具体的成果の検証報告である。それらの成果は World Association of Lesson Studies International Conference(WALS)やInternational Conference on Educational Research(ICER)などの国際学会での研究発表において広く参照されることを通じて,<算数・数学授業の難易度の即時調整>や<匿名性の担保による参加意識の促進>等の利点が共有され,算数・数学科教員養成課程の学生のアクティブラーニングを支える学習環境が実践的に明らかにされた。また同時に,携帯可能な配付方式の小型クリッカーによる多肢選択型問題回答を即時集計,グラフ表示によって可視化するアプリケーション(VBA)適用の大学授業での標準化を通して,教員養成プログラムにおける双方向参加型学習環境下での指導と評価を一体化する諸条件が具体的に明らかにされた。また,それらの実践的な知見には,クリッカーを用いた学生同士の活動参加による集合知の探究が,旧態的な講義型Chalk&Talkによる一方通行授業の改善に資することを示す確固たる事例提出であると同時に,学生による主体的な学びを促すという今日の社会的な要請に応えた知見を見出す意義が認められる。

  • Research Products

    (11 results)

All 2016 2015

All Journal Article (2 results) (of which Open Access: 2 results) Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results,  Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 価値観の更改としての教授学的変換:数学的価値と数学教育的価値2015

    • Author(s)
      小原 豊
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 25 Pages: 33-42

    • Open Access
  • [Journal Article] 学校教育におけるユニバーサルデザインの一研究2015

    • Author(s)
      青戸泰子、田邊資章、野田篤秀、小原豊
    • Journal Title

      人間環境学会紀要

      Volume: 24 Pages: 1-11

    • Open Access
  • [Presentation] Modality of Didactic Transposition: Case of Congruence of Triangles2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      The 4rd Conference of International Society for Science and Mathematics Education
    • Place of Presentation
      Vientiane, Laos
    • Year and Date
      2015-12-26 – 2015-12-26
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] "Real time Feedback as an Interactive Learning Tool in Quasi-Lesson Study: Evaluating the Demonstration Teaching on Mathematics Teacher Training Course"2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      9th World Association of Lesson Studies International Conference (WALS2015)
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-24 – 2015-11-24
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Fermi Estimation as What-if Games to Predict the Future: Creating New Supposition in Practice for Mathematics Education2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA
    • Organizer
      9th World Association of Lesson Studies International Conference (WALS2015)
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-24 – 2015-11-24
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Role of Delphi Method to Check the Direction of Lesson Study: Case of Mathematics Teacher Training2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA, Shigeki KITAJIMA
    • Organizer
      9th World Association of Lesson Studies International Conference (WALS2015)
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-11-24 – 2015-11-24
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design of CSCL on Trial Lesson in Mathematics Teacher Training: Using Smart Devices2015

    • Author(s)
      Yutaka OHARA, Yusuke MAEDA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-09-12 – 2015-09-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Universal Design for Learning Environment in Classroom: Case of Mathematics2015

    • Author(s)
      Shigeki KITAJIMA,Kazunori EDAHIRO,Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-09-12 – 2015-09-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Exploring Tablet PC in Elementary classroom: Focus on Teachers' Perceptions2015

    • Author(s)
      Ryuta Tani, Yusuke MAEDA, Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-09-12 – 2015-09-12
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Current Situation and Challenges of Student Participation in Japanese Universities2015

    • Author(s)
      Yusuke MAEDA, Kazunori EDAHIRO, Yutaka OHARA
    • Organizer
      International Conference on Educational Research
    • Place of Presentation
      Khon Kaen, Thailand
    • Year and Date
      2015-09-12 – 2015-09-12
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 小学校教員をめざす人のために2016

    • Author(s)
      関東学院大学教育学部 初等教育研究会
    • Total Pages
      133
    • Publisher
      関東学院出版会

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi