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2015 Fiscal Year Annual Research Report

多変数適応極値制御手法による船舶エンジンの最適化制御

Research Project

Project/Area Number 24560987
Research InstitutionNagoya Institute of Technology

Principal Investigator

水野 直樹  名古屋工業大学, 工学(系)研究科(研究院), 教授 (30135404)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywords最適化制御 / 多変数最適化 / エンジン制御 / 船舶制御
Outline of Annual Research Achievements

荒天下を運航する船舶では,高波によりエンジン回転数が大幅に増減幅し,エンジンの故障する危険性がある.
その対策として現在はエンジン回転数を最低限度まで下げる方法が採られているが,この方法には燃料消費量が増加する問題点が存在した.
そこで評価関数を最適化することにより,エンジン回転数増減幅と燃料消費量増加の双方を防ぐ制御方法が検討されている.
本年度の研究では,この最適化手法として逆2次補間を用いた直接探索法を提案した.
この手法によると,従来の評価関数の勾配に基づいてパラメータを修正し,最適点を目指す逐次最適化手法に比較して,より,短時間で制御系を最適な状態に調整できる可能性がある.
提案法の評価を,勾配法を用いた直接探索法とシミュレーション上で比較することにより,本年度提案の手法が昨年度までに開発した手法に比較して短時間で最適点に収束したり,収束過程が安定であることを確認した.

  • Research Products

    (2 results)

All 2015

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Design and Model-Based Evaluation of Optimizing Scheme for Control System of MainEngines of Ships in Rough Seas2015

    • Author(s)
      Naoki Mizuno, Naofumi Tsuduki and Takuya Tsuji
    • Journal Title

      Proceedings SICE 2015

      Volume: CD-ROM Pages: TuC09-1

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Design and Model-Based Evaluation of Optimizing Scheme for Control System of Main Engines of Ships in Rough Seas2015

    • Author(s)
      Naoki Mizuno
    • Organizer
      The 34th Chinese Control Conference and SICE Annual Conference 2015
    • Place of Presentation
      Hangzhou Dianzi University
    • Year and Date
      2015-07-28 – 2015-07-30
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

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