• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2014 Fiscal Year Research-status Report

iPadを用いた病院看護師労働衛生管理の為の電子カルテ画面設計に関する基礎的研究

Research Project

Project/Area Number 24593271
Research InstitutionKansai University of International Studies

Principal Investigator

山口 有美  関西国際大学, 保健医療学部, 准教授 (20554223)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中田 涼子  神戸常盤大学, 保健科学部, 講師 (80554229)
山口 晴久  富山大学, 学内共同利用施設等, 教授 (20220270) [Withdrawn]
神宮寺 陽子  関西国際大学, 保健医療学部, 助教 (10712739)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2017-03-31
Keywordsタブレット端末 / 電子カルテ / 看護学生 / 看護師 / 基礎教育
Outline of Annual Research Achievements

紙視読による学習とモバイルディスプレイ視読による学習による学習認知効果の比較として、高校生を被験者として、理科系知識の代表として理科に関する知識を題材とした学習を行わせその学習認知と学習効果の統計的比較し成果を公表した。この実験をとおして紙視読による学習とモバイルディスプレイ視読による学習認知効果について基礎的で0他の集積することができた。
また、紙試読とモバイルディスプレイ視読による学習による学習認知効果の比較として小学生と大学生の2つのグループについて手続き的知識と宣言的知識ついて統計学的に結果を比較し成果を公表した。
この実験をとおして、手続き式知識と宣言的知識についての基礎的資料を得ることができた。
上記研究と並行しタブレット端末(iPad)を用いた実験環境を整えることができた。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

タブレット端末を用いた実験環境の構築に時間を要したことが、研究全体の進行をやや遅れた原因である。現時点でタブレット端末の確保と実験フィールドの確保を行えたことから遅れを取り戻せると考えている。

Strategy for Future Research Activity

現在までの実験結果をふまえ、大学生(看護学生)にと看護師を対象に以下の実験を行う。紙媒体とモバイルディスプレイ視読による学習による学習認知効果の比較、手続き的知識と宣言的知識ついて実験及び研究を行う。

Causes of Carryover

急に所属学科でiPadを25台購入したため実験用に追加購入しなくてもよくなった。

Expenditure Plan for Carryover Budget

iPadの追加購入予定の残金を活用し、得られた研究成果の公表の機会を増やす。

  • Research Products

    (4 results)

All 2014

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 2 results) Presentation (2 results)

  • [Journal Article] The Influences of Prompts on Paper-Based and Mobile Display-Based Learning of Learning Material Knowledge (Scientific Study) in Senior High School and University Students2014

    • Author(s)
      Haruhisa Yamaguchi, Yumi Yamaguchi
    • Journal Title

      WSEAS 5th International Conference on Education and Educational Technology(Kuala Lumpur,Malaysia),

      Volume: EET2014 Pages: 403-409

    • DOI

      Full Paper,No.71306-169

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] The Influences of Prompts on Paper-based and Mobile Display-based Learning of Learning Material Knowledge (Scientific Study) in Elementary School and University Students2014

    • Author(s)
      Haruhisa Yamaguchi, Yumi Yamaguchi
    • Journal Title

      World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications Tampere, Finland

      Volume: EDMedia2014 Pages: 921-925

    • DOI

      1747600

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] The Influences of Prompts on Paper-based and Mobile Display-based Learning of Learning Material Knowledge (Scientific Study) in Elementary School and University Students2014

    • Author(s)
      Haruhisa Yamaguchi, Yumi Yamaguchi
    • Organizer
      World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (EDMedia)(2014),
    • Place of Presentation
      Tampere, Finland
    • Year and Date
      2014-06-23 – 2014-06-26
  • [Presentation] The Influences of Prompts on Paper-Based and Mobile Display-Based Learning of Learning Material Knowledge (Scientific Study) in Senior High School and University Students2014

    • Author(s)
      Haruhisa Yamaguchi, Yumi Yamaguchi
    • Organizer
      WSEAS 5th International Conference on Education and Educational Technology(EET2014)
    • Place of Presentation
      Kuala Lumpur,Malaysia
    • Year and Date
      2014-04-23 – 2014-04-25

URL: 

Published: 2016-05-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi