• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2013 Fiscal Year Research-status Report

民主化と教育:アフリカ3か国の公民教科書に見る市民性の認識

Research Project

Project/Area Number 24651272
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  名古屋大学, 国際開発研究科, 准教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西川 芳昭  龍谷大学, 経済学部, 教授 (80290641)
Keywordsアフリカ研究 / 民主化 / 市民性教育 / 教科書分析 / 比較国際教育学
Research Abstract

本研究は、エチオピア、南アフリカ、ケニアの3ヶ国において、中等教育段階の社会科(特に公民)教科書の内容分析を行い、民主主義、市民性、固有の文化・歴史が教育提供主体によってどのように認識され、学校教育の場で伝達されようとしているのかを把握するこ
とを目指している。アフリカの民主化プロセスに関する政治学的研究は多いが、その中で教育が少なからず果たしている役割についてはあまり検討がなされてきていない。そこで、本研究では、教科書という教育メディアの分析を通じて、学校教育の提供主体が、それぞれの国の政治、経済、社会、環境、及び国際社会での位置づけをどのように説明し、また、次世代の市民像をどのように描いているのかを把握し、社会装置としての教育が政治変動に果たす役割、影響を読み説くことを目指している。
平成25年度は、3か国で収集した教科書の記述内容を分類し、コード化してデータ入力を行うとともに、国別の分析作業に着手した。
国ごとに市民性を教える科目の体系が異なるため、横断的分析が難しく、まずは国別分析結果を論文化しようとしているところである。次年度以降は、国を越えた横断的分析や課題の抽出を目指す予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

2: Research has progressed on the whole more than it was originally planned.

Reason

国ごとに市民性を教える科目の体系が異なるため、教科書の横断的分析が難しく、なるべく共通の基盤で比較可能な分析をするため、分析枠組みの検討に時間をかけた。次年度以降は、国を越えた横断的分析や課題の抽出を目指す予定である。

Strategy for Future Research Activity

平成26年度は、研究の取りまとめを行う。現在実施中の国別のデータ分析を終わらせ、論文化を進めるとともに、3か国横断的な分析を集約させる。

Expenditure Plans for the Next FY Research Funding

今年度に行う予定だった打ち合わせ出張のうち2回が、メールや電話等での打ち合わせに代替された。
最終年度である26年度は、打ち合わせや論文執筆のための資料収集の支出が多くなることが見込まれ、繰り越し分で賄う予定である。

  • Research Products

    (11 results)

All 2014 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 4 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Constructs of a Space of Comparative Education: Findings from a Survey of Members of Japan Comparative Education Society and Their Publications2014

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      International Journal of Comparative Education and Development

      Volume: 16 Pages: 31-48

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Introduction: positions of Asian donors in the aid discourse toward post-20152014

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Asian Education and Development Studies

      Volume: 3-1 Pages: 2-10

  • [Journal Article] Japanese Educational Aid in Transition: Between the Aid Coordination and Unique Model2014

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Journal Title

      Asian Education and Development Studies

      Volume: 3-1 Pages: 76-94

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] Changing Paradigm and the Positions of Asian Donors in the Aid Discourse

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      Comparative and International Education Society
    • Place of Presentation
      Toronto, Canada
  • [Presentation] Positions of Asian donors in the aid discourse toward post-2015

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      The SSK-GSID International Workshop
    • Place of Presentation
      Nagoya, Japan
  • [Presentation] A Road to Post-2015 Agenda Setting: towards the consensus in the multi-polar context of discourse

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      The 14th International Conference on Education Research
    • Place of Presentation
      Seoul, Korea
    • Invited
  • [Presentation] Constructs of the spaces of comparative education - A reflection from Japan

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      World Congress of Comparative Education Societies
    • Place of Presentation
      Buenos Aires, Argentina
  • [Presentation] Between transplantation and symbolism: Re-examining the influence of the American black industrial education model on British colonial education in Africa

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      The Workshop on Colonial Education in Africa
    • Place of Presentation
      Cape Town, South Africa
    • Invited
  • [Presentation] Findings from Ethiopia on determinants of ‘community participation’ in education

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      Human Development Network, World Bank
    • Place of Presentation
      Washington DC
    • Invited
  • [Presentation] Multi-grade classes and challenges of small rural schools in Japan

    • Author(s)
      Shoko Yamada
    • Organizer
      the 21st Century Education Summit
    • Place of Presentation
      Beijing, China
    • Invited
  • [Book] 『アフリカ学事典』 「総説:教育学」2014

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      682
    • Publisher
      昭和堂

URL: 

Published: 2015-05-28  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi