• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

民主化と教育:アフリカ3か国の公民教科書に見る市民性の認識

Research Project

Project/Area Number 24651272
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

山田 肖子  名古屋大学, 国際開発研究科, 教授 (90377143)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西川 芳昭  龍谷大学, 経済学部, 教授 (80290641)
Project Period (FY) 2012-04-01 – 2016-03-31
Keywordsアフリカ研究 / 市民性教育 / 教科書分析 / 民主化
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、エチオピア、南アフリカ、ケニアの3ヶ国において、中等教育段階の公民及び歴史教科書の内容分析を行い、民主主義、市民性、固有の文化・歴史が教育提供主体によってどのように認識され、学校教育の場で伝達されようとしているのかを把握することを目指した。
平成24年度には、研究の第一段階として、エチオピア、ケニア、南アフリカ3か国において、過去20年間の歴史・公民教科書、教員指導書、カリキュラム、シラバスを収集した。そのうえで、科目の中での概念の定義、教授法、学習者に身につけさせようとしている能力がどのように異なるかを、(1)一つの国の中での異なる時期、(2)複数の教科書会社間、(3)国家間、の3つの軸で比較した。比較を行うため、共通の比較基準を設ける必要があるが、そのためにはカリキュラムやシラバスから変遷のパターンや共通性などを大雑把につかむ必要がある。そこで、各国での資料収集後、数か月かけてカリキュラム、シラバスの傾向分析を行った。
平成25年度には、3か国比較のため、上記の作業結果に基づき、各国研究協力者によるワークショップを開催し、分析手法を共有化した。申請者がエチオピアの教科書で試験的に用いた分類項目を基に、(1)教科書の章立て、(2)記述の手法、(3)取り上げられている概念、(4)その概念を取り上げる際の教科書のスタンス(肯定的、中立的、否定的)、(5)生徒に身に付けさせようとしている能力(知識の定着、個人としての行動、対人関係における態度・行動、市民としての態度・行動)、(6)言及している社会・人の単位(個人、地域社会、国、国際社会)など、共通の分類項目を作成し、比較分析を行った。
エボラ出血熱の発生等で研究協力者の渡航が困難になり、研究期間を延長したが、平成27年度には、研究成果のとりまとめが進み、国際学会等でも発表を行うことができた。

  • Research Products

    (15 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (3 results) Journal Article (4 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Invited: 2 results) Book (5 results)

  • [Int'l Joint Research] アジスアベバ大学(エチオピア)

    • Country Name
      ETHIOPIA
    • Counterpart Institution
      アジスアベバ大学
  • [Int'l Joint Research] 人間科学研究評議会(南アフリカ)

    • Country Name
      SOUTH AFRICA
    • Counterpart Institution
      人間科学研究評議会
  • [Int'l Joint Research] ケニヤッタ大学(ケニア)

    • Country Name
      KENYA
    • Counterpart Institution
      ケニヤッタ大学
  • [Journal Article] Patterns in Japanese Comparative Education Practices: A Contrast with North America and Greater China.2016

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Journal Title

      Educational Studies in Japan: International Yearbook No. 10

      Volume: 10 Pages: 28-49

  • [Journal Article] From humanitarianism to trade promotion: the changing emphasis of Japanese development co-operation to Africa.2015

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Journal Title

      African East-Asian Affairs: The China Monitor

      Volume: Issue 1 & 2 Pages: 12-35

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] The Constituent Elements of Comparative Education in Japan: A Comparison with North America.2015

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Journal Title

      Comparative Education Review

      Volume: 59 Pages: 234-260

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Islanders' Educational Choice: Determinants of the Students' Performance in the Cambridge International Certificate Exams in the Republic of Maldives.2015

    • Author(s)
      Yamada Shoko, Kiyoshi Fujikawa, and Krishna Pangeni
    • Journal Title

      International Journal of Educational Development

      Volume: 41 Pages: 60-69

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Presentation] アフリカ教育開発のいま―日ア相互人材育成に向けて―2016

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      アフリカにおける21世紀の人材育成:あしなが100年構想と第六回アフリカ開発会議(TICAD Ⅵ)
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2016-01-26 – 2016-01-26
    • Invited
  • [Presentation] 北東アジアドナー国の援助政策に見るアジア的教育観、開発観とSDGsに対する役割の可能性2015

    • Author(s)
      山田肖子
    • Organizer
      第9回 教育セクターにおける大学・JICAとの勉強会
    • Place of Presentation
      東京
    • Year and Date
      2015-12-21 – 2015-12-21
  • [Presentation] Asian-ness in Development cooperation and Potentials of development studies: A Comparative Study of Japan, South Korea, and China.2015

    • Author(s)
      Yamada Shoko
    • Organizer
      Annual meeting of Korea Association for International Development and Cooperation
    • Place of Presentation
      Seoul , Korea
    • Year and Date
      2015-12-11 – 2015-12-11
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] 「教科書に見る民主主義と多文化共生:エチオピア連邦民主共和国における市民性教育」 高橋基樹・大山修一編『開発と共生を求めて―アフリカにおける資源、市場、国家と人々』「紛争と共生」第三巻2016

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      30
    • Publisher
      京都大学出版会
  • [Book] 教育省のガバナンス (Sack, Richard and Mahieddine Saidi (1997) “Functional analysis (management audits) of the organization of ministries of education” Sack, Richard and Mahieddine Saidi (1997). UNESCO)2015

    • Author(s)
      山田肖子訳・解説
    • Total Pages
      87
    • Publisher
      東信堂
  • [Book] “UPE Policy Assessment in Ghana.” Ogawa, Keiichi and Mikiko Nishimura (Eds), Comparative Analysis on Universal Primary Education Policy and Practice in Sub-Saharan Africa2015

    • Author(s)
      Shoko Yamada and Ampiah Joseph Ghartey
    • Total Pages
      21
    • Publisher
      Sense Publishers
  • [Book] “UPE Policy and Quality of Education in Ghana.” Ogawa, Keiichi and Mikiko Nishimura (Eds), Comparative Analysis on Universal Primary Education Policy and Practice in Sub-Saharan Africa2015

    • Author(s)
      Shoko Yamada and Ampiah Joseph Ghartey
    • Total Pages
      23
    • Publisher
      Sense Publishers
  • [Book] エチオピア:住民による学校支援の背景を探る―オロミア州における参加型調査2015

    • Author(s)
      山田肖子
    • Total Pages
      24
    • Publisher
      明石書店

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2022-02-01  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi