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2014 Fiscal Year Annual Research Report

顧客関係管理における成功要因の未探求の国際・国内差の解明

Research Project

Project/Area Number 24683013
Research InstitutionTokyo Institute of Technology

Principal Investigator

FRANK Bjoern  東京工業大学, 社会理工学研究科, 助教 (30467039)

Project Period (FY) 2012-04-01 – 2015-03-31
Keywords消費者行動 / 国際マーケティング
Outline of Annual Research Achievements

顧客関係管理における成功要因の国際・国内差を解明するために、昨年度までに設計した、消費者を対象にするアンケート調査および法人顧客を対象とするアンケート調査の両方を拡張した。消費者を対象とするアンケートの内容は、品質属性、価格、カスタマーサービス、顧客価値創造、ブランド特性、スイッチングコスト、顧客ロイヤルティ、そして顧客の性格と文化的性向である。一方、法人顧客を対象とするアンケートの内容は、顧客価値創造、新商品開発戦略、組織文化、営業利益である。消費者を対象とするアンケートについては、昨年度まではその内容を携帯電話及び洋服、腕時計といった三つの製品に適用し調査を行ったが、今年度は、調査の範囲を拡張した。携帯電話のアンケート調査をフランス及びボリビア、日本で継続し、洋服のアンケート調査を日本で継続し、そして腕時計のアンケート調査を日本及び米国で継続し、また新たにフランスで行った。さらに、サービスに関する情報を得るために、アンケートの内容をファストフード店に適用し、それについて日本及び米国、スリランカで調査を行った。法人顧客を対象とするアンケートについては、米国で調査を実施した。

発表した論文では、知覚品質が顧客ロイヤルティに与える影響が、顧客満足のみならず製品連想にも媒介され、そしてそれが理性的かつ感情的なプロセスであり、理想と感情が共作用することを見出した。それぞれのプロセスは、消費者の経験の範囲及び、購入からの時間、製品の価格、ブランド経験、国家文化により異なる。別の論文では、製品の放射能汚染リスクへの消費者態度が、人口属性及び国家文化、個人的文化性向による変化するパターンを分析した。また、別の論文では、高品質の新商品開発を目指す企業内のプロセスが国家文化に依存するパターンを解説した。さらに、別の論文では、顧客価値創造の国際差を見極めた。

Research Progress Status

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

26年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

26年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (9 results)

All 2015 2014

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (5 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Strategic Openness in Quality Control: Adjusting NPD Strategic Orientation to Optimize Quality Control2014

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Journal Title

      International Journal of Industrial Engineering: Theory, Applications and Practice

      Volume: 21(6) Pages: 348-359

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Affect vs. Cognition in the Chain from Perceived Quality to Customer Loyalty: The Roles of Product Beliefs and Experience2014

    • Author(s)
      B. Frank, B. Herbas Torrico, T. Enkawa, S.J. Schvaneveldt
    • Journal Title

      Journal of Retailing

      Volume: 90(4) Pages: 567-586

    • DOI

      10.1016/j.jretai.2014.08.001

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Self-Preservation vs. Collective Resilience as Consumer Responses to National Disasters: A Study on Radioactive Product Contamination2014

    • Author(s)
      B. Frank, S.J. Schvaneveldt
    • Journal Title

      Journal of Contingencies and Crisis Management

      Volume: 22(4) Pages: 197-208

    • DOI

      10.1111/1468-5973.12058

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] The Effect of B2B Customer Value on Market Performance: Evolution along the Supply Chain2014

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      日本品質管理学会第44回年次大会研究発表会
    • Place of Presentation
      東京都市大学(東京都世田谷区)
    • Year and Date
      2014-11-28 – 2014-11-29
  • [Presentation] Assuring Product Quality through Customer Needs Focus in New Product Development: The Role of National Culture2014

    • Author(s)
      D.C. Wimalachandra, B. Frank, T. Enkawa
    • Organizer
      2014 International Conference on Quality
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2014-10-19 – 2014-10-22
  • [Presentation] The Evolution of Customer Value Creation during the Shift from Feature Phones to Smartphones2014

    • Author(s)
      B. Frank, B. Herbas Torrico, T. Enkawa
    • Organizer
      2014 International Conference on Quality
    • Place of Presentation
      京王プラザホテル(東京都新宿区)
    • Year and Date
      2014-10-19 – 2014-10-22
  • [Presentation] Shaping B2B Customer Needs Focus through Production Management Strategies2014

    • Author(s)
      B. Frank, A. Grupp, T. Enkawa
    • Organizer
      ANQ (Asian Network for Quality) Congress 2014
    • Place of Presentation
      Singapore
    • Year and Date
      2014-08-05 – 2014-08-08
  • [Presentation] International Consumer Reactions to Product Contamination Risks after Chronic Technological Disasters2014

    • Author(s)
      B. Frank, S.J. Schvaneveldt, B. Herbas Torrico
    • Organizer
      2014 Summer Marketing Educators' Conference
    • Place of Presentation
      San Francisco (USA)
    • Year and Date
      2014-08-01 – 2014-08-03
  • [Book] 顧客満足CSの科学と顧客価値創造の戦略―グローバル生産文化と日本文化の強みを生かすものコトづくり発想2015

    • Author(s)
      圓川隆夫、フランク・ビョーン
    • Total Pages
      217
    • Publisher
      日科技連出版社

URL: 

Published: 2016-06-01  

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