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2017 Fiscal Year Annual Research Report

A Study on Knowledge-based Service Value Chain System based on Experience and Credibility

Research Project

Project/Area Number 25240050
Research InstitutionKyoto University

Principal Investigator

原 良憲  京都大学, 経営管理大学院, 教授 (20437297)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 田中 克己  京都大学, 情報学研究科, 教授 (00127375)
戸谷 圭子  明治大学, グローバル・ビジネス研究科, 専任教授 (20350308)
杉山 歩  山梨英和大学, 人間文化学部, 准教授 (20586606)
竹村 幸祐  滋賀大学, 経済学部, 准教授 (20595805)
鈴木 智子  一橋大学, 大学院国際企業戦略研究科, 准教授 (20621759)
前川 佳一  京都大学, 経営管理大学院, 特定准教授 (30511290)
山内 裕  京都大学, 経営管理大学院, 准教授 (50596252)
神田 陽治  北陸先端科学技術大学院大学, 先端科学技術研究科, 教授 (80417261)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Keywordsサービスマネジメント / サービス・バリューチェーン / サービス情報学 / 経験価値 / 信頼価値 / サービスの文化的要因 / サービス品質 / サービスケイパビリティ
Outline of Annual Research Achievements

(1)コモディティ化への対応を行う情報・サービスの高品質化: 顧客接点のサービスや、ホスピタリティ価値提供事例において、初心者と熟練者とのふるまいの比較分析を行うことにより、情報・サービスの高品質化に影響を与えるプロセスについて整理し、評価指標の提案を行った。特に、定型的対応を行うフェーズと非提携的対応を行うフェーズの差異がサービスの高品質化に影響を与えることなどの知見が得られた。
(2)グローバルビジネス化への対応を行う情報・サービスの高品質化: ホテル等のホスピタリティサービス領域における経験価値・信頼価値、並びに、消費者心理・行動傾向に対する文化的影響に関する分析結果をまとめた。ハイコンテクスト性と信頼における文化差、特に、暗黙的な情報提供のしかたを前提とした価値共創フレームワークを提案した。
(3)知識活用型サービスバリューチェーンの実証分析: コモディティ化の対応を行う金融サービス事例に加え、グローバルビジネスとしてのベトナム建設業を対象としたサプライチェーン全体のリスクとパフォーマンスの要因分析を行った。プロダクト価値創出系企業とサービス価値創出系企業との比較分析を行い、プロダクト創出系企業の価値創出が加工・組立的なプロセスにおける知識活用に依存するのに対し、サービス創出系企業の価値創出が需要側の経験・信頼に関連する要素に依存することに起因している点などを定量的に明示した。
(4)(1)~(3)の実証研究をもとにした知識活用型サービスバリューチェーンに関する活動内容について、ICServ2017国際会議パネル討論等にて発表を行い、関連の研究成果を国際ジャーナルやプロシーディングスとしてまとめた。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (48 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (5 results) Journal Article (16 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Peer Reviewed: 13 results,  Open Access: 6 results) Presentation (24 results) (of which Int'l Joint Research: 15 results,  Invited: 3 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] University of California, Los Angeles/The Pennsylvania State University(米国)

    • Country Name
      U.S.A.
    • Counterpart Institution
      University of California, Los Angeles/The Pennsylvania State University
  • [Int'l Joint Research] Curtin University(オーストラリア)

    • Country Name
      AUSTRALIA
    • Counterpart Institution
      Curtin University
  • [Int'l Joint Research] Nanyang Technological University(シンガポール)

    • Country Name
      SINGAPORE
    • Counterpart Institution
      Nanyang Technological University
  • [Int'l Joint Research] ESADE(スペイン)

    • Country Name
      SPAIN
    • Counterpart Institution
      ESADE
  • [Int'l Joint Research] ESSEC/EMLYON(フランス)

    • Country Name
      FRANCE
    • Counterpart Institution
      ESSEC/EMLYON
  • [Journal Article] Supply chain risk management: manufacturing- and service-oriented firms2018

    • Author(s)
      Huy Truong Quang, Yoshinori Hara
    • Journal Title

      Journal of Manufacturing Technology Management

      Volume: 29 Pages: 218 - 239

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] サービスにおける価値の研究2018

    • Author(s)
      戸谷 圭子
    • Journal Title

      サービソロジー

      Volume: 4(4) Pages: 4-8

    • DOI

      https://doi.org/10.24464/serviceology.4.4_4

    • Open Access
  • [Journal Article] サービスエクセレンスとは -サービス標準化に向けて-2018

    • Author(s)
      戸谷 圭子
    • Journal Title

      情報処理

      Volume: 59(5) Pages: 412-415

    • DOI

      http://id.nii.ac.jp/1001/00186819/

    • Open Access
  • [Journal Article] 日本の製造業サービス化の現状 -サービス化類型と障害-2018

    • Author(s)
      戸谷 圭子
    • Journal Title

      品質

      Volume: 48(2) Pages: 12-17

    • Open Access
  • [Journal Article] 結果またはプロセス重視のサービス・リカバリーに対する評価と行為同定の関係2018

    • Author(s)
      鈴木智子・竹村幸祐・浜村武
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 21 Pages: 97-75

    • DOI

      10.5844/jsmd.21.1_67

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 文化差の一般的説明を求めて: 『日本人は論理的に考えることが本当に苦手なのか』へのコメント2018

    • Author(s)
      竹村幸祐
    • Journal Title

      児童心理学の進歩

      Volume: 57 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Consumer evaluation of healthy, unpleasant-tasting food and the post-taste effect of positive information.2018

    • Author(s)
      Suzuki, S., Park, J.
    • Journal Title

      Food Quality and Preference

      Volume: 66 Pages: 107-110

    • DOI

      10.1016/j.foodqual.2018.01.006

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Self-gifting in interdependent cultures: Lonely mothers and self-compassion.2018

    • Author(s)
      Suzuki, S., & Kanno, S.
    • Journal Title

      European Advances in Consumer Research

      Volume: 印刷中 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Risks and performance in supply chain: the push effect2017

    • Author(s)
      Huy Truong Quang, Yoshinori Hara
    • Journal Title

      International Journal of Production Research

      Volume: 56 Pages: 1369 - 1388

    • DOI

      10.1080/00207543.2017.1363429

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Toward A Knowledge Management Framework for Auditing Processes2017

    • Author(s)
      Hoang To Loan Nguyen, Youji Kohda
    • Journal Title

      International Journal of Knowledge and Systems Science

      Volume: 8 Pages: 45-67

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Application of MOOCs for Borrowers’ Financial Education in Microfinance2017

    • Author(s)
      Md. Abul Kalam Siddike, Youji Kohda, Monirul Hoque
    • Journal Title

      Knowledge Management & E-Learning: An International Journal

      Volume: 9 Pages: 160-176

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Culture and group-based emotions: Could group-based emotions be dialectical?2017

    • Author(s)
      Lu, M., Hamamura, T., Doosje, B., Suzuki, S., & Takemura, K.
    • Journal Title

      Cognition and Emotion

      Volume: 31 Pages: 937-979

    • DOI

      10.1080/02699931.2016.1185394

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Self-expression and relationship formation in high relational mobility environments: A study of dual users of American and Japanese social networking sites.2017

    • Author(s)
      Takemura, K., & Suzuki, S.
    • Journal Title

      International Journal of Psychology

      Volume: 52 Pages: 251-255

    • DOI

      10.1002/ijop.12208

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluating distal and proximal explanations for withdrawal: A rejoinder to Varnum and Kwon's "The ecology of withdrawal"2017

    • Author(s)
      Norasakkunkit, V., Uchida, Y., & Takemura, K.
    • Journal Title

      Frontiers in Psychology

      Volume: 8 Pages: 1-5

    • DOI

      10.3389/fpsyg.2017.02085

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Entity Ranking by Learning and Inferring Pairwise Preferences from User Reviews2017

    • Author(s)
      Shinryo Uchida, Takehiro Yamamoto, Makoto P. Kato, Hiroaki Ohshima, Katsumi Tanaka
    • Journal Title

      Lecture Notes in Computer Science, Springer (Proceedings of the 13th Asia Information Retrieval Societies Conference, Jeju Island, Korea)

      Volume: 10648 Pages: 141-153

    • DOI

      10.1007/978-3-319-70145-5_11

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 相互行為とてのクリーニング;クリーニング店の接客場面の会話分析2017

    • Author(s)
      平本 毅, 山内 裕
    • Journal Title

      日本語学

      Volume: 36(4) Pages: 18-30

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] サービス標準化におけるコンセプトダイアグラム2018

    • Author(s)
      戸谷圭子
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
  • [Presentation] サービスエクセレンスの国際標準化動向2018

    • Author(s)
      戸谷圭子
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
  • [Presentation] サービスエクセレンスの国際標準化動向2018

    • Author(s)
      持丸正明、戸谷圭子
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
  • [Presentation] リゾート施設における低速モビリティの利用調査2018

    • Author(s)
      荒木幸代、渡辺仁、藤井北斗、見米清隆、小林吉之、丹野愼太郎、宇佐美由布子、戸谷圭子
    • Organizer
      サービス学会第6回国内大会
  • [Presentation] People’s Interactions with Cognitive Assistants for Enhanced Performances2018

    • Author(s)
      Md Abul Kalam Siddike, Jim Spohrer, Haluk Demirkan, Youji Kohda
    • Organizer
      HICSS 51
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Towards a Framework of Trust Determinants in People and Cognitive Assistants Interactions2018

    • Author(s)
      Md Abul Kalam Siddike, Youji Kohda
    • Organizer
      HICSS 51
  • [Presentation] Because I’m afraid to be punished, I don’t give: The role of relational mobility and fear in charitable behavior.2018

    • Author(s)
      Suzuki, S., Akutsu, S., & Fujikawa, Y.
    • Organizer
      2018 International Conference of Asian Marketing Associations
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Resonant Influence of Risks on Supply Chain Performance; An Empirical Study at Construction Service Sector2017

    • Author(s)
      Huy Truong Quang, Yoshinori Hara
    • Organizer
      5th International Conference on Serviceology
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Survey of Servitization Barriers in Japanese Manufacturers2017

    • Author(s)
      Koji Kimita, Keiko Toya, Shintaro Tanno, Yoshiki Shimomura
    • Organizer
      5th International Conference on Serviceology
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Quantitative Analysis of Obstacles to Servitzation of Japanese Firms; on FKE Value co-creation2017

    • Author(s)
      Keiko Toya, Kentaro Watanabe, Shintaro Tanno, Masaaki Mochimaru
    • Organizer
      Spring Servitization Conference 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Examining the Structure and Aspects of Value Proposition: A Service Dominant Logic Perspective2017

    • Author(s)
      Amna Javed, Youji Kohda
    • Organizer
      QUIS15 symposium
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Innovating the sustainable business model: The case of Local Alike2017

    • Author(s)
      Janthorn Sinthupundaja, Youji Kohda, Navee Chiadamrong
    • Organizer
      2017 R&D Management Conference
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Enabling Digital transformation in SMEs by Combining Enterprise Ontologies and Service Blueprinting2017

    • Author(s)
      Ahson Javaid, Sabrina Kurjakovic, Hisashi Masuda, Youji Kohda
    • Organizer
      ICServ2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Knowledge Science as the Core Logic of Resource Integration: An evolutionary view of value propositions in S-D logic2017

    • Author(s)
      Youji Kohda, Hoang To Loan Nguyen, Amna Javed
    • Organizer
      ICServ2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Wisdom Service Systems: Harmonious Interactions between People and Machines2017

    • Author(s)
      Md. Abul Kalam Siddike, Kauzuo Iwano, Kazuyoshi Hidaka, Youji Kohda, Jim Spohrer
    • Organizer
      AHFE 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer Value Calculus: An Analogy in a Service System Network,2017

    • Author(s)
      Stephen K. Kwan, Md. Abul Kalam Siddike, Youji Kohda
    • Organizer
      AHFE 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Social capital and residential mobility A multilevel analysis of prosocial behavior in Japanese local communities.2017

    • Author(s)
      Takemura, K., Fukushima, S., & Uchida, Y.
    • Organizer
      the MIDJA/MIDUS workshop
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 規範が協力行動を支えなくなる条件: 個人の住居流動性 vs. コミュニティの住居流動性2017

    • Author(s)
      竹村幸祐・福島慎太郎・内田由紀子
    • Organizer
      日本社会心理学会第58回大会
  • [Presentation] 集合的問題解決の一環としての相互独立性2017

    • Author(s)
      竹村幸祐
    • Organizer
      2017年度 第2回名古屋社会心理学研究会
    • Invited
  • [Presentation] 経験の分散表現による意味類似性判定と経験価値を提供する地物検索2017

    • Author(s)
      松村優也,大島裕明,田中克己,吉川正俊
    • Organizer
      平成29年度情報処理学会関西支部 支部大会
  • [Presentation] ダイバーシティによるイノベーションへの影響:「普遍的-多様的」リーダーの調整効果2017

    • Author(s)
      鈴木智子・竹村幸祐
    • Organizer
      日本商業学会第67回全国研究大会
  • [Presentation] The Effects of Diversity in Innovation: The Moderating Role of Universal-Diverse Leaders.2017

    • Author(s)
      Suzuki S. & Takemura, K.
    • Organizer
      Academy of International Business, 2017 Annual Meeting
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] New Customers for an Old Service: A Case of Sushi in Japan.2017

    • Author(s)
      Yamauchi, Y., Suzuki, S., & Matsui, T.
    • Organizer
      Consumer Culture Theory Conference 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Service as Intersubjective Struggle: A Study of Sushi2017

    • Author(s)
      Yamauchi, Y.
    • Organizer
      International Conference on Serviceology
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Book] Serviceology for Services2017

    • Author(s)
      Yoshinori Hara, Dimitris Karagiannis (Eds.)
    • Total Pages
      237
    • Publisher
      Springer
    • ISBN
      978-3-319-61239-3
  • [Book] "Culture as a new frontier of business: a study of service provider customer interactions at Sushi Bars in Tokyo" in Tsuitomu Nakano (Ed), Japanese Management in Evolution2017

    • Author(s)
      Nakano, Tsutomu, & Yamauchi, Y.
    • Total Pages
      336(193-210)
    • Publisher
      Routledge
    • ISBN
      978-1-138-67336-6
  • [Book] 組織・コミュニティデザイン2017

    • Author(s)
      山内 裕、平本 毅 、杉万 俊夫
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      978-4-320-00601-0

URL: 

Published: 2018-12-17  

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