• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2017 Fiscal Year Annual Research Report

On constructoin of distributed LMS to realize universal e-Learning environment

Research Project

Project/Area Number 25280124
Research InstitutionKumamoto University

Principal Investigator

宇佐川 毅  熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 教授 (30160229)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 緒方 公一  熊本大学, 大学院先端科学研究部(工), 准教授 (10264277)
中野 裕司  熊本大学, 総合情報統括センター, 教授 (40198164)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2018-03-31
Keywords学習支援システム / eラーニング / 学習コンテンツ同期 / ラーニングアナリティクス / 学習データマイニング / Open Textbook / 開発途上国 / Moodle
Outline of Annual Research Achievements

本研究は、中山間地域や離島,さらには開発途上国などブロードバンド環境の整備されていない地域でも利用可能となるユニバーサルなeラーニング環境の構築を目指したもので、非繁忙時に教育用コンテンツを自動的に同期させることができるeラーニングシステム網を構築することにより、教育環境のユニバーサル化の実現を目指した。本研究は、ナローバンド環境でも利用可能なシステムの開発と、開発途上国でのeラーニング環境に即した教育コンテンツの構築および教育効果に関する調査研究からなる。
ナローバンド環境でのシステムの構築に関しては、すでに構築した学習支援システム間でのコンテンツ同期や各種学習データの相互利用のための支援システムを、学習支援システムのソフトウェアやバージョンへの依存性を可能な範囲で排除したシステムとして構築した。その際、通信帯域の制限のある途上国での利用を支援するため、ポータブルデバイスでしかアクセスできない学習環境にある学習者を支援するためのシステム構築を進めてきた。インターネット接続環境が完備していない環境でも利用できるアンケート及びクリッカー機能を実現するため低廉なシングルボードコンピュータを利用した可搬型サーバを構築した。この可搬型サーバは、インターネット上のeラーニングサーバーと学習コンテンツ・データを同期できる形で設計した。
学習者のネットワークアクセス環境や情報リテラシー水準に関して調査するために、複数の途上国において教育コンテンツを構築運用するとともに、その効果について検討した。多くの開発途上国では、パーソナルコンピュータによるネットワークアクセス環境は教育機関内に限られ、多くの学習者はスマートホンなどを多用していることが明らかとなり、教材構築を含め、利用環境を意識した設計が不可欠であることが、改めて確認された。

Research Progress Status

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

29年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

29年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (24 results)

All 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (7 results) (of which Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 5 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 8 results) Funded Workshop (1 results)

  • [Int'l Joint Research] スラバヤ工科大学/サムラトランギ大学/ウダヤナ大学(インドネシア)

    • Country Name
      INDONESIA
    • Counterpart Institution
      スラバヤ工科大学/サムラトランギ大学/ウダヤナ大学
  • [Int'l Joint Research] ヤンゴン工科大学/マンダレー工科大学(ミャンマー)

    • Country Name
      MYANMAR
    • Counterpart Institution
      ヤンゴン工科大学/マンダレー工科大学
  • [Int'l Joint Research] モンゴル国立大学(モンゴル)

    • Country Name
      MONGOLIA
    • Counterpart Institution
      モンゴル国立大学
  • [Int'l Joint Research] 南太平洋大学(フィジ―)

    • Country Name
      フィジ―
    • Counterpart Institution
      南太平洋大学
  • [Int'l Joint Research] カベットポリテクニック(ケニア)

    • Country Name
      KENYA
    • Counterpart Institution
      カベットポリテクニック
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] A Comparative Study of Students’ Readiness on E-learning Education between Indonesia and Myanmar2018

    • Author(s)
      Mon Mon The, Tsuyoshi Usagawa
    • Journal Title

      American Scientific Research Journal for Engineering, Technology, and Sciences

      Volume: 40 Pages: 113-124

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Indonesia Scholarship Selection Model Using a Combination of Back-Propagation Neural Network and Fuzzy Inference System Approaches2018

    • Author(s)
      Luther Alexander Latumakulita, Tsuyoshi Usagawa
    • Journal Title

      International Journal of Intelligent Engineering & Systems

      Volume: 11 Pages: 79-90

    • DOI

      10.22266/ijies2018.0630.09

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A New Approach for Delivering e-Learning Complex Courses in Indonesia2017

    • Author(s)
      Sumenge Tangkawarouw Godion Kaunang, Tsuyoshi Usagawa
    • Journal Title

      International Journal of e-Education, e-Business, e-Management and e-Learning

      Volume: 7 Pages: 132-145

    • DOI

      10.17706/ijeeee.2017.7.2.132-145

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Potential Impact of Blended Learning on Teacher Education in Mongolia2017

    • Author(s)
      Narangerel Jachin, Tsuyoshi Usagawa,
    • Journal Title

      Creative Education

      Volume: 8 Pages: 1481-1494

    • DOI

      10.4236/ce.2017.89104

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Lecture management of parallel classes in a blended learning style: The case of Digital Signal Processing I as a compulsory course2017

    • Author(s)
      Kohichi Ogata, Tsuyoshi Usagawa,
    • Journal Title

      Acoust. Sci. & Tech.

      Volume: 38 Pages: 203-212

    • DOI

      10.1250/ast.38.203

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Short Chinese Text Classification Based on Correlation Analysis2017

    • Author(s)
      Chenyang Zheng, Tsuyoshi Usagawa
    • Journal Title

      Proc. 2017 International Conference on Information & Communication Technology and System (ICTS)

      Volume: 1 Pages: 265-268

    • DOI

      10.1109/ICTS.2017.8265681

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Evaluation on e-learning readiness of Yangon and Mandalay technological universities, Myanmar2017

    • Author(s)
      Mon Mon The, Tsuyoshi Usagawa
    • Journal Title

      Proc. IEEE Region 10 Conference (TENCON 2017)

      Volume: 1 Pages: 1-5

    • DOI

      10.1109/TENCON.2017.8228202

    • Peer Reviewed
  • [Presentation] A baseline Survey to Establish the Level E-learning Preparedness for Student and Lecturers - A case study of Kabete National Polytechnic2018

    • Author(s)
      Elphas Lisalitsa, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      The 5th International Conference on Education and Psychological Sciences (ICEPS 2018)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Incremental Synchronization Implementation on Survey using Hand Carry Server Rasberry Pi2017

    • Author(s)
      Fajar Prunama, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      IEICE Technical Committee on Educational Technology, ET2017-4
  • [Presentation] Evaluation of Students’ e-Learning Readiness in National University of Mogolia2017

    • Author(s)
      Otgontsetseg Sukhbaatar, Lodoiravsal Choimaa, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      IEICE Technical Committee on Educational Technology, ET2017-7
  • [Presentation] A study of distributed intranet architecture for educational platform as a solution for Sustainable Development Goals (SDGs),2017

    • Author(s)
      Hendarmawan, Fajar Purnama, Tsuyoshi Usagawa, Masahiro Iida
    • Organizer
      International Student Conference on Advanced Science and Technology 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effect of Online Quizzes for Blended Learning at Yangon Technological University2017

    • Author(s)
      Mon Mon The, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      International Student Conference on Advanced Science and Technology 2017
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A Combination of Backpropagation Neural Network on Fuzzy Inference System Approach in Indonesia Scholarship Selection Process - Case Study: “Bidik Misi” Scholarship Selection-2017

    • Author(s)
      Luther Alexander Latumakulita, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      The 13th International Conference on Natural Computation, Fuzzy System and Knowledge Discovery (ICNC-FSKD 2017)
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Contextual Keyword Spotting in Lecture Video With Deep Convolutional Neural Network2017

    • Author(s)
      Muhammad Bagus Andra, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      The 9th International Conference on Advanced Computer Science and Information System
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Students’ perception of MOOCs in National University of Mongolia: a survey study2017

    • Author(s)
      Otgontsetseg Sukhbaatar, Zorig Badarch, Lodoiravsal Choimaa, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      The 19th International Conference on Technology, Education and Developmen
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Hand Carry Data Collecting Through Questionnaire and Quiz Alike Using Mini-computer Raspberry Pi2017

    • Author(s)
      Fajar Purnama, Muhammad Bagus Andra, Hendarmawan, Tsuyoshi Usagawa, Masahiro, Iida
    • Organizer
      The International Mobile Learning Festival 2017: Mobile Learning, Emerging Learning Design & Learning 2.0
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Students’ perception of MOOCs in National University of Mongolia: a survey study2017

    • Author(s)
      Otgontsetseg Sukhbaatar, Zorig Badarch, Lodoiravsal Choimaa, Tsuyoshi Usagawa
    • Organizer
      The International Mobile Learning Festival 2017: Mobile Learning, Emerging Learning Design & Learning 2.0
    • Int'l Joint Research
  • [Funded Workshop] International the workshop on Current situation and Potential of e-Learning for Higher Education2017

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi