• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

インターネットにおける口コミ効果の国際比較

Research Project

Project/Area Number 25282086
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

住田 潮  慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 特任教授(非常勤) (10236044)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 岡田 正大  慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 准教授 (70327667)
林 高樹  慶應義塾大学, 経営管理研究科(日吉), 教授 (80420826)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsビッグデータ解析 / 製品組合せ販売 / VOC (Voice of Customers) / アクセスログ / プロファイル・ベクター / テキストマイニング / 単語・文章スコア / 判別アルゴリズム
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、本研究の最終年度に当たり、昨年度までに達成された成果を、より一般的なビッグデータに対して適用し、その有効性を検証することを目指した。具体的には、前年度までに、1)デジタルカメラ、2)映画、3)スマートフォン・アプリという3つの市場を対象に、それぞれの代表的な SNS から e-WOM を具体的に収集してデータベース化した上で、データマイニング・判別アルゴリズム・統計的手法等、多様な分析道具を用いて解析し、日米を中心とする国際比較分析を行うと同時に、e-WOM と製品・サービスの市場における実績との関係を定量的に把握するための方法論を開発した。本年度は、その成果を踏まえ、協力企業から入手した家設備(バスタブ・トイレ・サッシ等)市場の実データに基き、1)営業分析、2)コールセンターで集積される VOC(Voice Of Customers)の内容分析、3)ホームページのアクセスログ分析、の3つをテーマとするビッグデータ解析に取り組んだ。成果としては、6本の論文を執筆し、そのうちの3本の論文は査読付き国際学会論文誌への出版・発表を実現し、残りの3本も査読付き国際学会論文誌に投稿中である。
営業分析では、どのような製品の組合せをどのように営業要員を配置して販売すれば売上を向上させると同時に失注を防げるかを主要テーマとし、VOC 分析では、独自の単語・文章のスコア化アルゴリズムを開発、売上に結びつく潜在可能性の高い VOC とネガティブな内容を持つ VOC を高い確度で自動抽出するアルゴリズムの開発に成功した。アクセスログ分析では、ページアクセスの経路分析を通してコンバージョンに結びつくアクセスの特徴を把握するアルゴリズムを開発した。全体として、前年度までに開発されたプロファイル・ベクターに基づく多様なビッグデータ解析ツールが、他のデータに対しても有効であることを実証した。

Research Progress Status

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

27年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

27年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (4 results)

All 2016 2015

All Journal Article (1 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] Development of Enhanced Marketing Flexibility by Optimally Allocating Sales Campaign Days for Maximizing Expected Total Sales2015

    • Author(s)
      S. Nour, U.Sumita and J. Yoshii
    • Journal Title

      Global Journal of Flexible Systems Management

      Volume: 16 Pages: 87-95

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Development of Effective Marketing Strategies for a Housing Equipment Company Based on Analysis of Sales Data and Sales Personnel2016

    • Author(s)
      Kakunoshin Nishiyama, Yuya Nakata, Ushio Sumita, Takaki Hayashi, and Masahiro Okada Graduate School of Business Administration
    • Organizer
      The 2016 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
    • Place of Presentation
      Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2016-03-08 – 2016-03-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Analysis of VOC (Voice of Customer) Data for Assessing Corporate Image of a Housing Equipment Company2016

    • Author(s)
      Hiroaki Takagi, Kaoru Ema, Ushio Sumita, Takaki Hayashi and Masahiro Okada
    • Organizer
      The 2016 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
    • Place of Presentation
      Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2016-03-08 – 2016-03-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Structural Analysis of Page Access Behaviors of Sessions at Website of a Housing Equipment Company2016

    • Author(s)
      Mikio Komatsu, Masahito Mori, Ushio Sumita, Takaki Hayashi and Masahiro Okada
    • Organizer
      The 2016 International Conference on Industrial Engineering and Operations Management
    • Place of Presentation
      Kuala Lumpur, Malaysia
    • Year and Date
      2016-03-08 – 2016-03-10
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi