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2015 Fiscal Year Annual Research Report

小売企業の仕入活動におけるプロセス革新と仕入先企業への関係管理の展開

Research Project

Project/Area Number 25285132
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

高嶋 克義  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30197090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平野 光俊  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
松尾 睦  北海道大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (20268593)
西村 順二  甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)
小宮 一高  香川大学, 経済学部, 教授 (90335836)
金 昌柱  立命館大学, 経営学部, 准教授 (40580501)
徐 恩之  福山平成大学, 経営学部, 講師 (00638421)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords小売業 / 仕入活動 / プロセス革新 / マーチャンダイジング / 内部組織 / 企業間関係 / 情報化 / サプライチェーン
Outline of Annual Research Achievements

平成27年度では、小売企業におけるPB、SCM、情報化などのプロセス革新の導入における実践的および理論的課題を製造企業や卸売企業などの仕入先企業に対する関係管理の視点から考察するために、小売企業の事例研究や質問票調査データに基づく仮説検証を実施した。具体的には、Takashima & Kim(2016)、Kim & Takashima(2016)、高嶋(2015)などの研究において、大規模小売企業が卸売企業などの仕入先企業へのパワー関係を管理することを通じて仕入プロセス革新を推進する実態や、そのような仕入先との関係管理に適合した仕入担当者の管理様式が選択されることを定量的に明らかにして、小売企業の仕入プロセス革新に関わる企業間関係要因や組織的要因の役割を考察した。また、南・森村・田頭(2015)では、小売業における先端的な情報技術を導入することによるプロセス革新をサービス・イノベーションの視点から検討した。さらに、Minami, Nishioka & Morimura(2015)の学会報告では情報技術とプロセス革新に関する研究が公表された。
そして、プロセス革新を支える組織的条件の一つである人材育成の課題に関しては、Matsuo(2015)において、インタビュー調査データに基づき、経験を通じた学習を促進させるための人材育成の事例研究がなされたほか、Hirano(2016)では、小売業において特徴的な正規社員と非正規社員との間の不公平感や地位転換の問題を考察し、プロセス革新の促進・阻害をもたらす影響を検討した。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

定量的なデータに基づく分析作業は順調に行われ、平成27年度における研究の成果が、海外の査読雑誌に掲載、あるいは、次年度において掲載予定となり、研究成果の海外への発信という点での実績が積み上がりつつあるため、当初の計画以上に進展していると判断した。

Strategy for Future Research Activity

今後は、平成27年度から引き続いて事例研究を実施しながら、理論的フレームワークからの作業仮説の導出と定量的なデータに基づく検証をさらに進める方針である。具体的には、これまでに検討された理論的フレームワークに基づいて、小売企業の仕入活動におけるプロセス革新が企業間関係と内部組織的要因によって相互に規定されるという仮説の検証に取り組むことになる。
また、本研究課題の研究成果を国内外に発信していくことは、学界や小売業において重要な意味を持つと期待されるため、平成28年度には、27年度に引き続いて、積極的に国内外の雑誌や学会において研究成果を公表していく方針である。
そして、以上の推進方策は、当初の研究計画の内容からの基本的な変更はないと考える。

Causes of Carryover

平成27年度に実施予定の事例研究の一部が調査対象企業の事情により延期となったため、その調査実施費用を平成28年度に移す必要性が生じた。

Expenditure Plan for Carryover Budget

平成27年度に実施予定の事例研究の一部を平成28年度に実施するため、事例研究に要する旅費として使用する計画である。

  • Research Products

    (44 results)

All 2016 2015

All Journal Article (24 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 12 results,  Open Access: 5 results) Presentation (17 results) (of which Int'l Joint Research: 9 results,  Invited: 1 results) Book (3 results)

  • [Journal Article] The effectiveness of power-dependence management in retailing2016

    • Author(s)
      Katsuyoshi Takashima, Changju Kim
    • Journal Title

      International Journal of Retail & Distribution Management

      Volume: 44(1) Pages: 71-88

    • DOI

      10.1108/IJRDM-03-2015-0039

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Retail buyer control systems: Implications of buyer behavior strategies for performance2016

    • Author(s)
      Changju Kim, Katsuyoshi Takashima
    • Journal Title

      Australasian Marketing Journal

      Volume: 未定 Pages: 印刷中

    • DOI

      10.1016/j.ausmj.2016.02.008

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on Determinants of Part-Time Workers’ Sense of Fairness: From the Viewpoint of Systems for Converting to Regular Employees and Part-Time Workers’ Career Orientation2016

    • Author(s)
      Atsushi Yogo, Mitsutoshi Hirano
    • Journal Title

      Kobe University Discussion Paper

      Volume: 2016-6

  • [Journal Article] The effects of online and offline information sources on multiple store patronage2016

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Journal Title

      Australasian Journal of Marketing

      Volume: 24-2 Pages: 印刷中

    • DOI

      doi:10.1016/j.ausmj.2016.02.007

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Cost Efficiency of Multiple Store Retailers: A Comparison of Purchasing and Store Operation Costs2016

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Journal Title

      Celebrating America’s Pastimes Baseball , Hot Dogs , Apple Pie and Marketing? Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference US, New York: Springer

      Volume: なし Pages: 507-523

    • DOI

      10.1007/978-3-319-26647-3_104

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] サービス・プロセス・マネジメントの概念研究2016

    • Author(s)
      粘逸彦、南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 213-3 Pages: 61-77

  • [Journal Article] 新技術適用のテーラーメイド・サービスに対するユーザーの受容2016

    • Author(s)
      南知惠子、森村文一、田頭拓己
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 139 Pages: 1-21

  • [Journal Article] 消費者はいかにして先端技術を受け入れるか2016

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      流通情報

      Volume: 47-6 Pages: 2-3

  • [Journal Article] ICT's integration effects on the relationship benefits and business process in industrial markets2016

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      Celebrating America’s Pastimes: Baseball , Hot Dogs , Apple Pie and Marketing? Proceedings of the 2015 Academy of Marketing Science (AMS) Annual Conference, New York: Springer

      Volume: なし Pages: 573-580

    • DOI

      10.1007/978-3-319-26647-3_115

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Case: New Business Development Processes of Market Oriented SMEs in the Japanese Apparel Industry2016

    • Author(s)
      Kazutaka Komiya
    • Journal Title

      Kagawa University, the Institute of Economic Research Working Paper Series

      Volume: 205 Pages: 1-9

  • [Journal Article] 大規模小売企業の成長戦略の規定因2015

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 17-28

  • [Journal Article] 小売業における顧客関係管理の革新2015

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      国民経済雑誌

      Volume: 212-1 Pages: 1-15

  • [Journal Article] 株式会社レックの小さな結婚式 - サービス・サプライチェーンと市場創造のイノベーション2015

    • Author(s)
      粘逸彦、西岡健一、南知惠子
    • Journal Title

      マーケティング・ジャーナル

      Volume: 137 Pages: 122-145

  • [Journal Article] SNS利用とマーケティングの進化2015

    • Author(s)
      南知惠子
    • Journal Title

      季刊ビジネスインサイト

      Volume: 90 Pages: 4-8

  • [Journal Article] What enables servitization? Technological dimension and customer approach2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Journal Title

      Proceedings of 22nd EurOMA Conference, Neuchatel, Switzerland

      Volume: なし

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] A framework for facilitating experiential learning.2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      Human Resource Development Review

      Volume: 14-4 Pages: 442-461

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Human resource development programs for knowledge transfer and creation: The case of the Toyota Technical Development Corporation.2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      Journal of Knowledge Management

      Volume: 19-6 Pages: 1186-1203

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Human resources development to facilitate experiential learning:The case of Yahoo Japan.2015

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      International Journal of Training and Development

      Volume: 19-3 Pages: 199-210

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Market Orientation and Market Intelligence Generation of New Business Developments: Multiple-Case Studies of Small to Medium-Sized Enterprises in Japan2015

    • Author(s)
      Kazutaka Komiya, Junji Inoguchi, Woonho Kim, and Takuya Urakami
    • Journal Title

      The Proceedings of the 31th Annual IMP Conference, University of Southern Demark

      Volume: なし Pages: 1-13

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The antecedents and consequences of effective brand positioning2015

    • Author(s)
      Changju Kim, Eunji Seo, Junghwa Hong, Sangmin Kang, and Stephen J. Newell
    • Journal Title

      Asia Marketing Journal

      Volume: 17-3 Pages: 33-51

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ストアロイヤルティにおけるPBとNBの商品ポジショニング2015

    • Author(s)
      LI Bing、金昌柱、岡山武史
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 54-2 Pages: 121-136

    • Open Access
  • [Journal Article] 地域コミュニティにおける中小小売企業の基盤2015

    • Author(s)
      金昌柱、角谷嘉則、姜尚民、吉田創
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 54-2 Pages: 67-85

    • Open Access
  • [Journal Article] 小売ミックスからみた中小小売企業の戦略ポジショニングの課題2015

    • Author(s)
      金昌柱、白貞壬、角谷嘉則
    • Journal Title

      立命館経営学

      Volume: 54-1 Pages: 47-64

    • Open Access
  • [Journal Article] 小売バイヤーの管理方法が交渉戦略及び小売成果に与える影響2015

    • Author(s)
      金昌柱
    • Journal Title

      流通研究

      Volume: 17-4 Pages: 1-20

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本小売企業の競争力の強化のためのサプライヤーによる適応的販売に関する規定因(韓国語での報告)2016

    • Author(s)
      金昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      2016年韓国流通学会冬季学術大会
    • Place of Presentation
      忠清北道清洲市 韓国
    • Year and Date
      2016-02-16
  • [Presentation] 問題提起 流通における成果と消費者2016

    • Author(s)
      西村順二
    • Organizer
      日本商業学会 関西部会 1月例会
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター、大阪府大阪市
    • Year and Date
      2016-01-23
  • [Presentation] 革新的MDの規定条件:プロセス・コンフリクトの調整効果2015

    • Author(s)
      金昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会関西部会研究会
    • Place of Presentation
      立命館大学 大阪府茨木市
    • Year and Date
      2015-12-12
  • [Presentation] Enhancing Service Innovation by Combining Agile Production and User Participation2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Fumikazu Morimura, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      8th Service Operations Management Forum, Nuremberg
    • Place of Presentation
      Nuremberg Deutschland
    • Year and Date
      2015-12-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer acceptance of information technology, participation behavioral inertia, and intention to use technology-based services: a comparison across user characteristics2015

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami
    • Organizer
      8th Service Operations Management Forum, Nuremberg
    • Place of Presentation
      Nuremberg Deutschland
    • Year and Date
      2015-12-03
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Suppliers' Adaptive Selling in Retail Capabilities: the Role of Dependency Management2015

    • Author(s)
      Changju Kim, Katsuyoshi Takashima
    • Organizer
      the 2015 International Conference of Asian Marketing Associations
    • Place of Presentation
      早稲田大学 東京都新宿区
    • Year and Date
      2015-11-01
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Market Orientation and Market Intelligence Generation of New Business Developments: Multiple-Case Studies of Small to Medium-Sized Enterprises in Japan2015

    • Author(s)
      Kazutaka Komiya, Junji Inoguchi, Woonho Kim, and Takuya Urakami
    • Organizer
      The 31th Annual IMP Conference
    • Place of Presentation
      Kolding, Denmark
    • Year and Date
      2015-08-25 – 2015-08-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] An exploratory study on the relationship between international marketing strategy and export performance: Korean versus Japanese firms2015

    • Author(s)
      Eunmi kim, Insik Jung, Eunji Seo
    • Organizer
      2015年経営関連学会 統合学術大会
    • Place of Presentation
      麗水市 韓国
    • Year and Date
      2015-08-01
  • [Presentation] An empirical study on the corporate brand stratagy and firm performance2015

    • Author(s)
      Eunji Seo, Insik Jung, Eunmi Kim
    • Organizer
      2015年経営関連学会 統合学術大会
    • Place of Presentation
      麗水市 韓国
    • Year and Date
      2015-08-01
  • [Presentation] Does “Servitization” contribute to business performance? An empirical study in Japan2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka, Fumikazu Morimura
    • Organizer
      The 24th Frontiers in Service Conference 2015, San Jose, US
    • Place of Presentation
      San Jose USA
    • Year and Date
      2015-07-10
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer orientation, consulting orientation, and individual performance in a Japanese industrial company: the moderating role of task conflict between salespeople and sales support people2015

    • Author(s)
      Youngjae Koh, Eunji Seo
    • Organizer
      2015 Annual Conference on Global Economics, Business and Finance at Hongkong
    • Place of Presentation
      Hong kong China
    • Year and Date
      2015-07-06 – 2015-07-08
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What enables servitization? Technological dimension and customer approach2015

    • Author(s)
      Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      22nd EurOMA Conference, Neuchatel, Switzerland
    • Place of Presentation
      Neuchatel Switzerland
    • Year and Date
      2015-06-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 消費者行動研究に期待される役割とアプローチの進化2015

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会第50回コンファレンス
    • Place of Presentation
      神戸大学 兵庫県神戸市
    • Year and Date
      2015-06-06
    • Invited
  • [Presentation] 小売業のパワー依存管理の効果2015

    • Author(s)
      金昌柱、高嶋克義
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究報告会
    • Place of Presentation
      香川大学、香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-31
  • [Presentation] サービス経済化とサービス・イノベーション解題2015

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Organizer
      日本商業学会第65回全国研究大会
    • Place of Presentation
      香川大学 香川県高松市
    • Year and Date
      2015-05-30
  • [Presentation] Cost Efficiency of Multiple Store Retailers: A Comparison of Purchasing and Store Operation Costs2015

    • Author(s)
      Takumi Tagashira, Chieko Minami
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, Annual Conference, Denver, US
    • Place of Presentation
      Denver USA
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ICT’s integration effect on the relationship benefits and business process in industrial markets2015

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      Academy of Marketing Science, Annual Conference, Denver, US
    • Place of Presentation
      Denver USA
    • Year and Date
      2015-05-13
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 45のエピソードからみる営業の課題解決2016

    • Author(s)
      高嶋克義、田村直樹
    • Total Pages
      250
    • Publisher
      同文舘
  • [Book] 先を読むマーケティング2016

    • Author(s)
      中田善啓、西村順二 編著
    • Total Pages
      223
    • Publisher
      同文間出版
  • [Book] 小売企業の基盤強化-流通パワーシフトにおける関係と組織の再編-2015

    • Author(s)
      高嶋克義
    • Total Pages
      221
    • Publisher
      有斐閣

URL: 

Published: 2017-01-06   Modified: 2023-03-16  

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