• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Merchandising process innovation and relationship management in retailing

Research Project

Project/Area Number 25285132
Research InstitutionKobe University

Principal Investigator

高嶋 克義  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (30197090)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 平野 光俊  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (10346281)
南 知惠子  神戸大学, 経営学研究科, 教授 (90254234)
松尾 睦  北海道大学, 経済学研究科(研究院), 教授 (20268593)
西村 順二  甲南大学, 経営学部, 教授 (60198504)
小宮 一高  香川大学, 経済学部, 教授 (90335836)
金 昌柱  立命館大学, 経営学部, 准教授 (40580501)
徐 恩之  福山平成大学, 経営学部, 講師 (00638421)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords小売業 / 仕入活動 / プロセス革新 / マーチャンダイジング / 内部組織 / 企業間関係 / 情報化 / サプライチェーン
Outline of Annual Research Achievements

平成28年度では、小売企業におけるPB、SCM、情報化などのプロセス革新の導入に関して、その実践的および理論的課題を製造企業や卸売企業などの仕入先企業との関係性の視点から考察するために、平成27年度に引き続いて小売企業の質問票調査データに基づく仮説検証を行った。具体的には、Kim & Takashima(2017)において、仕入先企業による新製品などのマーチャンダイジング提案活動が小売企業における仕入プロセス革新を促進させることを定量的に明らかにして、小売企業の仕入プロセス革新に関わる仕入先企業の営業活動の役割を考察した。
さらに、プロセス革新に影響する組織的条件として、小売企業内部における部門間コンフリクトの問題に関する問題を捉え、Seo & Takashima(2017)では仕入担当者間のコンフリクトが高い状態のとき、仕入担当者と店舗とのコンフリクトが抑制されることを実証的に明らかにした。また、小売業における情報化を展開することに関して、Morimura & Minami(2016)では、消費者行動論の視点から消費者の情報技術を用いたサービスを受容する条件を仮説検証に基づいて検討した。
そして、プロセス革新を支える条件の一つである人材育成の課題に関しては、組織学習の視点から、Matsuo(2016)とMatsuo(2017)の研究が行われた。他方で、Hirano & Kasatani(2017)では、小売業において特徴的な非正規社員におけるモティベーションの問題を考察し、小売業のプロセス革新への影響を検討した。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (26 results)

All 2017 2016

All Journal Article (19 results) (of which Peer Reviewed: 14 results,  Open Access: 2 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Journal Article] The impact of horizontal conflict on reducing vertical conflict in Japan's retail organizations2017

    • Author(s)
      Eunji Seo, Katsuyoshi Takashima,
    • Journal Title

      International Journal of Organizational Analysis

      Volume: 25-2 Pages: 印刷中

    • DOI

      http://dx.doi.org/10.1108/IJOA-09-2015-0909

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小売業におけるサービス化の課題2017

    • Author(s)
      高嶋 克義
    • Journal Title

      季刊イズミヤ総研

      Volume: 109 Pages: 6-13

  • [Journal Article] オムニチャネル化の組織的課題2017

    • Author(s)
      高嶋 克義,金 雲鎬
    • Journal Title

      日本マーケティング学会ワーキングペーパー

      Volume: 3-9 Pages: 1-10

  • [Journal Article] イノベーションにおけるマーケティング論2017

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Journal Title

      応用物理

      Volume: 86-1 Pages: 101-103

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Why is the Motivation of Non-Regular Employees Not Low? From the Viewpoints of Equity Theory and Social Comparison Processes Theory2017

    • Author(s)
      Mitsutoshi Hirano , Chika Kasatani
    • Journal Title

      Kobe University Discussion Paper

      Volume: 2017・5 Pages: -

    • DOI

      https://www.b.kobe-u.ac.jp/paper/2017_05.html

  • [Journal Article] The unlearning of managerial skills: A qualitative study of executive officers2017

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      European Management Review

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The effect of diagnostic and interactive uses of management control systems and managerial coaching on reflection in teams2017

    • Author(s)
      Makoto Matsuo and Takami Matsuo
    • Journal Title

      Journal of Accounting & Organizational Change

      Volume: 未定 Pages: 未定

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The impact of retail buyer innovativeness on suppliers' adaptive selling in Japanese buyer-supplier relationships2017

    • Author(s)
      Changju Kim , Katsuyoshi Takashima
    • Journal Title

      Journal of Marketing Channels

      Volume: 24-3 Pages: 未定

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 営業担当者の志向と個人成果:部門間タスク・コンフリクトの媒介効果2017

    • Author(s)
      徐 恩之、高 永材
    • Journal Title

      組織科学

      Volume: 51-3 Pages: 印刷中

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 医療従事者における自己犠牲志向と部門間連携が新機器受容に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      奥野 友理子,本屋 愛子,高嶋 克義,徐 恩之
    • Journal Title

      医療と社会

      Volume: 26-2 Pages: 167-178

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Determinants of ICT enabled service development2016

    • Author(s)
      Chieko Minami , Kenichi Nishioka,
    • Journal Title

      The proceedings of 23th International Annual EurOMA Conference, 8 pages on USB.

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] The catalyst driving service platform evolution2016

    • Author(s)
      Yiyen Nien, Kenichi Nishioka, Chieko Minami
    • Journal Title

      The proceedings of 23th International Annual EurOMA Conference, 10 pages on USB.

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Customer Acceptance of Information Technology, Participation Behavior, and Intention to Adopt Technology-based Services2016

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami
    • Journal Title

      Proceedings of 23rd EurOMA Conference

      Volume: - Pages: -

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 外食産業におけるサービス・モジュール化による新たなサービス創出2016

    • Author(s)
      粘 逸彦、南 知恵子、西岡 健一
    • Journal Title

      日本フードサービス学会年報

      Volume: 21 Pages: -

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Reflective leadership and team learning: An exploratory study2016

    • Author(s)
      Makoto Matsuo
    • Journal Title

      Journal of Workplace Learning

      Volume: 28-5 Pages: 307-321

    • DOI

      10.1108/JWL-12-2015-0089

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 転換期の日本企業におけるマネジメント・コントロール・システムの考察2016

    • Author(s)
      牛尾谷 渉・金 昌柱・姜 尚民
    • Journal Title

      Korean Academy of Distribution Logistics

      Volume: 3-2 Pages: 53-72

    • DOI

      10.22321/jdl2016030204

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 地方創生の時代にみる中小企業から成る産業集積の消費適応性ー神戸市長田地域のケミカル・シューズ産業の事例に基づいてー2016

    • Author(s)
      西村 順二
    • Journal Title

      商工金融

      Volume: 66-6 Pages: 5-28

  • [Journal Article] 製造小売業が取り扱う製品の諸特徴ー好まれるスイーツの視点からー2016

    • Author(s)
      西村 順二
    • Journal Title

      甲南経営研究

      Volume: 57-2 Pages: 65-83

  • [Journal Article] SOCO’s impact on individual sales performance: The mediating role of cross-functional integration2016

    • Author(s)
      Eunji Seo
    • Journal Title

      Journal of Japanese Management

      Volume: 1-1 Pages: 68-73

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 問題提起 流通における業態・業種の分離と統合2017

    • Author(s)
      西村 順二
    • Organizer
      日本商業学会 関西部会 1月例会 コーディネート・報告
    • Place of Presentation
      大阪市立大学文化交流センター 大阪市北区
    • Year and Date
      2017-01-21
  • [Presentation] Is retail buyer innovativeness crucial to retail competitiveness?2016

    • Author(s)
      Changju Kim and Katsuyoshi Takashima
    • Organizer
      KSMS International Conference
    • Place of Presentation
      韓国
    • Year and Date
      2016-11-12 – 2016-11-13
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] スマートインタラクティブサービスの採用意図における自己効力感とデライト2016

    • Author(s)
      南 知惠子
    • Organizer
      日本消費者行動研究学会 第53回コンファレンス
    • Place of Presentation
      専修大学 神奈川県川崎市
    • Year and Date
      2016-11-12
  • [Presentation] Balancing between exploratory and exploitative innovations: Moderating effects of interaction with international customer and corporate brand management in Japanese firms2016

    • Author(s)
      Eunji Seo , Yongjae Koh
    • Organizer
      2016 International Academic Business Conference San Francisco, CA
    • Place of Presentation
      San Francisco, CA
    • Year and Date
      2016-07-31 – 2016-08-04
  • [Presentation] The Catalyst Driving Service Platform Evolution2016

    • Author(s)
      Yiyen Nien, Chieko Minami, Kenichi Nishioka
    • Organizer
      23rd EurOMA Annual Conference
    • Place of Presentation
      Trondheim ,Norway
    • Year and Date
      2016-06-19 – 2016-06-21
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Customer Acceptance of Information Technology, Participation Behavior, and Intention to Adopt Technology-based Services2016

    • Author(s)
      Fumikazu Morimura, Chieko Minami
    • Organizer
      23rd EurOMA Annual Conference
    • Place of Presentation
      Trondheim ,Norway
    • Year and Date
      2016-06-19 – 2016-06-21
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 小売企業の成果におけるバイヤーの革新性の役割:仕入先分散戦略の調整効果2016

    • Author(s)
      金 昌柱、高嶋 克義
    • Organizer
      韓国流通学会
    • Place of Presentation
      韓国
    • Year and Date
      2016-05-21

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi