• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Effects of Social bond and it's resolving for high school students in their school life

Research Project

Project/Area Number 25285182
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

庄司 一子  筑波大学, 人間系, 教授 (40206264)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 中井 大介  愛知教育大学, 教育学部, 准教授 (20550643)
岡崎 慎治  筑波大学, 人間系, 准教授 (40334023)
都丸 けい子  聖徳大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40463822) [Withdrawn]
石隈 利紀  筑波大学, 附属学校教育局, 特命教授 (50232278)
新井 雅  健康科学大学, 健康科学部, 助教 (80750702)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords社会的絆 / 絆の形成と回復 / 学校適応 / 学校支援ボランティア / 学校教育場面 / 信頼感
Outline of Annual Research Achievements

本年度は,これまでの社会的絆の尺度作成,中学校,高校での生徒への学校生活支援を通した社会的絆形成の支援を行い,その効果を検証することを目的とし,研究全体をまとめ報告した。
中学生944名を対象として「社会的絆」尺度の検討を行い,社会的絆は①教師への愛着,②友人への愛着,③家族への愛着,④巻き込み,⑤規範観念,の5因子が抽出された。
次に社会的絆と学校適応感,対人的構え,信頼感,親への安心・依存,友人関係満足との関連を検討した。社会的絆はほとんどの尺度と中程度の有意な相関を示し,特に学校適応,対人的構えの親和性,信頼感,親への愛着,友人関係満足との相関が高かった。また重回帰の結果は,規範観念を除いて学校適応感に有意なパスが示され,特に居心地の良さの感覚,課題・目標の存在への強い影響が示された。クラスター分析の結果から,生徒は,すべての下位尺度が高いグループ,低いグループ,規範だけ低いグループ,規範だけ高いグループ,友人への愛着だけ高いグループの5つに分かれ,各グループはそれぞれの特徴的に学校適応と関連していた。
中学校での生徒支援(ピアサポート)では,他者とのつながりがうまく持てない生徒に支援の効果が示され,つながりが実感できる生徒には学校適応に変容が示された。さらに,高校における学生ボランティアによる生徒の学校生活支援では,生徒のうち特に援助ニーズの高い生徒に支援の効果が示され,悩みがある時の相談相手,悩みの有無にかかわらず支援者がいるところを居場所と感じていること,などが調査から明らかになった。
本研究によって,生徒の学校生活は様々な社会的絆によって支えられ,影響を受けることが明らかにされた。さらに学校生活への参加,規範観念の形成,家族,教師,友人,その他の人々との関係の形成や支援によって,生徒は学校生活によりよく適応する可能性も示唆された。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (17 results)

All 2017 2016

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 5 results,  Open Access: 5 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] 中学生における聴くことの学びを通した聴く行動の変容プロセスの検討2016

    • Author(s)
      江角周子・庄司一子
    • Journal Title

      教育心理学研究

      Volume: 64 Pages: 268-280

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] スクールカウンセラーと教師のアセスメントの共有方略が協働的援助に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Journal Title

      心理臨床学研究

      Volume: 34 Pages: 257-268

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学校でのピアサポート実践におけるサポーターへの効果(2):サポート概念の学習を通して2016

    • Author(s)
      江角周子・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 5 Pages: 15-26

  • [Journal Article] 共生社会および共生教育の展開における心理学研究の貢献可能性の検討2016

    • Author(s)
      新井雅・庄司一子
    • Journal Title

      共生教育学研究

      Volume: 5 Pages: 37-52

  • [Journal Article] 中学生の学校生活スキルが学校適応・問題傾向に与える影響 : 情動喚起反応を加えたモデルの検討2016

    • Author(s)
      飯田順子・石隈利紀
    • Journal Title

      筑波大学心理学研究

      Volume: 51 Pages: 97-105

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 共生社会をめざしたインクルーシブ教育の実践:学校心理学の視点から2016

    • Author(s)
      石隈利紀
    • Journal Title

      日本教育

      Volume: 458 Pages: 14-17

  • [Journal Article] 中学生の友人に対する信頼感と学校適応との関連2016

    • Author(s)
      中井大介
    • Journal Title

      パーソナリティ研究

      Volume: 25 Pages: 10-25

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校心理学に関する研究の動向と課題ー生態学的システム理論から見た学校心理学ー2016

    • Author(s)
      中井大介
    • Journal Title

      教育心理学年報

      Volume: 55 Pages: 133-147

    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 高次脳機能障害のある子どもへの心理・教育的アプローチ2016

    • Author(s)
      岡崎慎治
    • Journal Title

      小児看護

      Volume: 39 Pages: 1631-1635

  • [Journal Article] 発達障害に対する教育と社会的サポート2016

    • Author(s)
      岡崎慎治・青木真純
    • Journal Title

      Psychiatry

      Volume: 29 Pages: 419-424

  • [Presentation] 子どもの「みんなとなかよく」の意識に関する検討 ―幼児と保育者の意識と行為に着目して―2017

    • Author(s)
      高橋智子・庄司一子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島国際会議場(広島市, 広島県)
    • Year and Date
      2017-03-26
  • [Presentation] 大学院生による心理的支援活動が高校生の学校生活に及ぼす影響2016

    • Author(s)
      江角周子・庄司一子
    • Organizer
      日本教育心理学会第58回総会
    • Place of Presentation
      サンポートホール高松(高松市, 香川県)
    • Year and Date
      2016-10-09
  • [Presentation] How students learn to support high school students― Step hypothesis to develop student’s supporting skills ―2016

    • Author(s)
      Ichiko Shoji, Shuko Esumi, Yansong Wang, & Tomoko Takahashi
    • Organizer
      The 31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama(Yokohama, Japan)
    • Year and Date
      2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Changes in the classroom atmosphere of a junior high school throughout a year2016

    • Author(s)
      Esumi Shuko & Ichiko Shoji
    • Organizer
      The 31th International Congress of Psychology
    • Place of Presentation
      Pacifico Yokohama(Yokohama, Japan)
    • Year and Date
      2016-07-24 – 2016-07-29
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of social bond scale for junior high school students2016

    • Author(s)
      Ichiko Shoji, Daisuke Nakai, Masaru Arai, Yansong Wang, & Shuko Esumi
    • Organizer
      38th Annual Conference of International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Roeterseiland Campus (Amsterdam, Netherland)
    • Year and Date
      2016-07-20 – 2016-07-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The effects of a peer support program on junior high school students: Focusing on social skills and school adjustment2016

    • Author(s)
      Esumi Shuko & Ichiko Shoji
    • Organizer
      38th Annual Conference of International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Roeterseiland Campus (Amsterdam, Netherland)
    • Year and Date
      2016-07-20 – 2016-07-23
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Chinese junior high school students' reasons for school attendance2016

    • Author(s)
      Yansong Wang & Ichiko Shoji
    • Organizer
      International School Psychology Association
    • Place of Presentation
      University of Amsterdam Roeterseiland Campus (Amsterdam, Netherland)
    • Year and Date
      2016-07-20 – 2016-07-23
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2018-12-17  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi