• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2016 Fiscal Year Annual Research Report

Development of the ability to analyze and understand utterances including words and prosody

Research Project

Project/Area Number 25285183
Research InstitutionThe University of Tokyo

Principal Investigator

針生 悦子  東京大学, 教育学研究科(研究院), 教授 (70276004)

Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords言語発達 / 統語カテゴリー / 動詞 / 感嘆詞 / 乳幼児
Outline of Annual Research Achievements

本年度は、これまで実施してきた研究プロジェクトの中でも、1)子どもは、いつから名詞や動詞などの統語カテゴリーを形成するようになるのか、2)子どもはいつから、(「Xがある」などの文フレームを含む)対象オブジェクトに対するラベルづけの発話と、(名づけの文フレームを含まない、感嘆詞など)対象に対する好悪などの態度を表明する発話とを区別して適切にラベルを学習していくようになるのか、という問題の検討をさらに進めるとともに、これまでの研究で得られた知見の発信(学会や学術誌における発表)につとめた。
本年度に新たに得られた知見として、1)に関しては、動詞統語カテゴリーの形成に焦点をあてて検討を行うことにより、母親の発話における「動詞がどのような語尾を伴っているか」の分布には偏りが見られ、子どもの形成する最初期の動詞統語カテゴリーは、その分布に影響を受けた、大人の動詞統語カテゴリーより狭いものであることが示唆された。また2)については、前年度までの検討で、12か月児が、「Xがある」といった発話はそのとき話者が注意を向けていたオブジェクトと結び付けるが、「わあ、いいでしょう」などの発話は結び付けないことが示されていた。そこで本年度は、さらに,ラベルづけ条件の刺激ビデオの音声を消して呈示するコントロール条件を実施し、音声がなくなれば、やはり子どもは、オブジェクトに向けられた話者の行動をオブジェクトとは結び付けたりしないことを確認した。つまり、12か月児は、名づけ場面を見たとき、ラベルづけ発話にともなう話者のオブジェクトに対するふるまい方(それに目を向ける、手にとる、など)を手がかりに、それとオブジェクトを結びつけていたのではなく、発話の中のラベルづけフレームを聞き分けた上で、その発話とオブジェクトを結びつけていたことがわかった。

Research Progress Status

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Causes of Carryover

28年度が最終年度であるため、記入しない。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度が最終年度であるため、記入しない。

  • Research Products

    (7 results)

All 2017 2016

All Journal Article (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Acknowledgement Compliant: 3 results) Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ラベル-オブジェクト関係の状況を越えた一貫性の理解:12か月児における検討2017

    • Author(s)
      金重利典・針生悦子・浜名真以・池田慎之介・齋藤友香・山本寿子
    • Journal Title

      電子通信情報学会技術研究報告

      Volume: 116 Pages: 133-138

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Chinese-speaking adults’ understanding of argument structure.2016

    • Author(s)
      Jiang, L., & Haryu, E.
    • Journal Title

      Japanese Psychological Research

      Volume: 58 Pages: 186-193

    • DOI

      10.1111/jpr.12108

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] Use of bound morphemes (noun particles) in word segmentation by Japanese-learning infants.2016

    • Author(s)
      Haryu, E., & Kajikawa, S.
    • Journal Title

      Journal of Memory and Language

      Volume: 88 Pages: 18-27

    • DOI

      10.1016/j.jml.2015.11.007

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] 児童期における発話からの感情推測2017

    • Author(s)
      池田慎之介・針生悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第28回大会
    • Place of Presentation
      広島
    • Year and Date
      2017-03-25 – 2017-03-27
  • [Presentation] Infants discriminate two types of speech about an object: Labeling an object and expressing an attitude toward the object.2016

    • Author(s)
      Haryu, E., Kaneshige,T., Hamana, M., Ikeda, S., & Yamamoto, H.
    • Organizer
      20th Biennial International Conference on Infant Studies
    • Place of Presentation
      New Orleans, USA
    • Year and Date
      2016-05-26 – 2016-05-28
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 幼児における発話者の感情の推測2016

    • Author(s)
      池田慎之介・針生悦子
    • Organizer
      日本発達心理学会第27回大会
    • Place of Presentation
      札幌
    • Year and Date
      2016-04-29 – 2016-05-01
  • [Book] Japanese children’s use of function morphemes during language development (pp.221-236)2016

    • Author(s)
      Haryu, E., & Kajikawa, S.
    • Total Pages
      269
    • Publisher
      Frontiers in developmental psychology research: Japanese perspectives (Hituzi Syobo Publishing)

URL: 

Published: 2018-01-16  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi