• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

途上国の前期中等教育における学校改善実践に関する国際比較研究

Research Project

Project/Area Number 25285232
Research InstitutionHiroshima University

Principal Investigator

吉田 和浩  広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 教授 (70432672)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 澤村 信英  大阪大学, 人間科学研究科, 教授 (30294599)
小澤 大成  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60253241)
日下部 達哉  広島大学, 教育開発国際協力研究センター, 准教授 (70534072)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2017-03-31
Keywords学校改善実践 / 実践としての教育開発 / アジア・アフリカ諸国
Outline of Annual Research Achievements

計4年間の研究計画のうち3年目にあたる平成27年度は、代表者である吉田、研究分担者である日下部達哉(広島大学)、研究協力者である大塲麻代(大阪大学)、西向堅香子(広島女学院大学非常勤)によって、米国、カナダに母体がある比較国際教育学会(CIES)(バンクーバー)の第50回大会において、これまでの成果をふまえた形で、「途上国の中等教育制度拡充の中で達成されたこと、達成されてないこと」、さらに「達成されていない部分でいかに現場レベルで改善実践を行っているか」について発表した。さらに世界の関連研究者とも本研究課題についての対話をはかった。これにより、「計画としての教育開発」が何を達成し、何を課題として残したか検討した。
これら国際学会発表の成果に加えて、27年度は、国内の教育開発分野では唯一の査読誌である『国際教育協力論集』第17号において、「途上国の前期中等教育における学校改善実践に関する国際比較研究Ⅰ」の特集を組んだ。誌上では、研究の概観、小澤大成(鳴門教育大学)によるウガンダの事例研究、大塲によるケニアの事例研究、日下部、グエン・チー・タン(ベトナム国家大学ハノイ校)によるベトナムの事例研究、西向、クリストファー・ヨウ・キー(ケープコースト大学)によるガーナの事例研究が掲載され、最終年度に予定する国際比較研究のための基礎データが掲載された。
最終年度である28年度には、エチオピア、カンボジア、マラウィ、インドネシアの研究、及び、集大成として計8か国の国際比較研究が同誌上で掲載される予定である。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

1: Research has progressed more than it was originally planned.

Reason

学会発表のみならず、本研究における事例対象国・地域8か国のうち、4か国について、国内査読誌上での特集が組まれるなど、研究成果が既に論文として結実している。これにより、最終年度である28年度には、さらに発展的な国際研究会議が開催できる見通しが立った。これらの理由により、当初の計画以上に進展していると判断できる。

Strategy for Future Research Activity

最終年度である平成28年度は、研究のまとめとして「自立発展的な中等学校の学校改善実践にむけて」(仮題)に関する国際研究会議(インドネシア・バンドン)を行う。この会議には、国際社会から様々な教育関係のステークホルダー達を集め、研究者だけではなく、関心のある人々全てに公開する。
また28年度は、国内の教育開発分野では唯一の査読誌である『国際教育協力論集』第18号において、「途上国の前期中等教育における学校改善実践に関する国際比較研究Ⅱ」の特集を組むこととしている。誌上では、エチオピア、カンボジア、マラウィ、インドネシアの研究、及び、集大成として計8か国の国際比較研究が同誌上で掲載される予定である。

Causes of Carryover

研究協力者の成果発表を行うための予算として確保していたが、本務の都合等により、学協会日程との都合がつかなかったため。

Expenditure Plan for Carryover Budget

28年度においても研究協力者の成果発表のために確保しており、早期に日程を定め、確実な執行をする予定である。

  • Research Products

    (29 results)

All 2016 2015 Other

All Int'l Joint Research (6 results) Journal Article (12 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Acknowledgement Compliant: 5 results,  Peer Reviewed: 6 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results) Book (1 results) Remarks (1 results)

  • [Int'l Joint Research] ベトナム国家大学ハノイ校(ベトナム)

    • Country Name
      VIET NAM
    • Counterpart Institution
      ベトナム国家大学ハノイ校
  • [Int'l Joint Research] チャンボゴ大学/マケレレ大学(ウガンダ)

    • Country Name
      UGANDA
    • Counterpart Institution
      チャンボゴ大学/マケレレ大学
  • [Int'l Joint Research] ケニヤッタ大学(ケニア)

    • Country Name
      KENYA
    • Counterpart Institution
      ケニヤッタ大学
  • [Int'l Joint Research] ケープコースト大学(ガーナ)

    • Country Name
      GHANA
    • Counterpart Institution
      ケープコースト大学
  • [Int'l Joint Research] ダッカ大学(バングラデシュ)

    • Country Name
      BANGLADESH
    • Counterpart Institution
      ダッカ大学
  • [Int'l Joint Research]

    • # of Other Countries
      1
  • [Journal Article] Diversification of Qur’anic Schools in Banjarnegara Regency, Central Java: Comparative Study between Semi-Urban Rural and Remote Rural Settings2016

    • Author(s)
      Wiji Astuti, Tatsuya Kusakabe
    • Journal Title

      Journal of International Development and Cooperation

      Volume: 22-1 Pages: 59-72

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Local response to school-based management reforms in Cambodia in the Asian context2016

    • Author(s)
      Ai Shoraku, Yoshiko Tonegawa
    • Journal Title

      Journal of Kagawa University International Office

      Volume: 7 Pages: in press

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 途上国の前期中等教育における学校改善実践に関する国際比較研究―研究の概観2015

    • Author(s)
      吉田和浩、日下部達哉
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18 Pages: 1-5

    • Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ケニア・ナイロビのスラムにおける無認可私立校の運営実態―自立的な学校経営を支える関係者の連帯―2015

    • Author(s)
      澤村信英
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 70-84

  • [Journal Article] ケニアでのフィールド研究の経緯と実績2015

    • Author(s)
      澤村信英
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 3-15

  • [Journal Article] Papua New Guinea sample TIMSS Science test report analysis of grade 6, 7 &8 student's performance of a sample Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS) Science test for Papua New Guinea (PNG)2015

    • Author(s)
      Colette Modagai Dadabana, Hiroki Ishizaka and Hiroaki Ozawa
    • Journal Title

      NUE Journal of International Educational Cooperation

      Volume: 9 Pages: 45-48

    • Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ウガンダの中等学校における学校改善の取組―事例研究2015

    • Author(s)
      小澤大成
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18-1 Pages: 7-24

    • Peer Reviewed / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 2006年居住法以降のハノイ市における学校改善政策-実践の研究―都市・農村間の跛行比較分析の試み2015

    • Author(s)
      日下部達哉、グエン・チー・タン
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18-1 Pages: 53-62

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 現代南アジアにおける低所得・貧困層の人々と教育-バングラデシュ農村住民、教育への彷徨2015

    • Author(s)
      日下部達哉
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 100-103

  • [Journal Article] 無償化後の中等学校における学力向上のための実践―ケニアのメル県を事例に―2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18-1 Pages: 25-38

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] 発展途上国の低所得層における学校選択をめぐる議論―ケニアのナイロビを事例に2015

    • Author(s)
      大塲麻代
    • Journal Title

      アフリカ教育研究

      Volume: 6 Pages: 85-97

  • [Journal Article] ガーナの前期中等学校が抱える課題 と改善実践―成績上位校と下位校の比較から探る予備的考察―2015

    • Author(s)
      西向堅香子、クリストファー・ヨウ・キー
    • Journal Title

      国際教育協力論集

      Volume: 18-1 Pages: 39-51

    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research / Acknowledgement Compliant
  • [Presentation] Findings from the International Comparative Study on School and Learning Improvement Practices at Lower Secondary Schools in Developing Countries2016

    • Author(s)
      Kazuhiro Yoshida
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Roles of Unrecognized Private Schools in Nairobi, Kenya: Collaboration among slum inhabitants to ensure their own educational opportunities2016

    • Author(s)
      Sawamura, N and Yamamoto, K
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Secondary School Practices for Academic Improvement in Kenya 60 th Comparative and International Education Society2016

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Challenges concerning and Good Practices for Regular Schooling and Learning Improvements: A Case Study of Ghanaian Junior High Schools2016

    • Author(s)
      Mikako Nishimuko
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] School improvement practices at lower secondary level in Ha Noi,Vietnam- New quality issues after the law on residence in 20062016

    • Author(s)
      Tatsuya Kusakabe
    • Organizer
      Comparative and International Education Society 2016 Conference
    • Place of Presentation
      Sheraton Vancouver Wall center, Canada
    • Year and Date
      2016-03-09
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The Impact of Primary School Experience on the Lives of Maasai Women in Kenya” International Council on Education for Teaching (ICET)2015

    • Author(s)
      Sawamura, N
    • Organizer
      59th International Council on Education for Teaching
    • Place of Presentation
      Naruto University of Education
    • Year and Date
      2015-06-19 – 2015-06-22
  • [Presentation] Dropping out of primary school in the slums of Nairobi in Kenya: Exploring the processes and the reasons2015

    • Author(s)
      Asayo Ohba
    • Organizer
      59th International Council on Education for Teaching
    • Place of Presentation
      Naruto University of Education
    • Year and Date
      2015-06-19 – 2015-06-22
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ケニア共和国キベラ・スラムに暮らす子どもの就学―公教育を支える無認可学校の実態―2015

    • Author(s)
      澤村信英・山本香
    • Organizer
      第51回日本比較教育学会
    • Place of Presentation
      宇都宮大学
    • Year and Date
      2015-06-14
  • [Presentation] ケニアの初等・中等学校における学習改善実践―教育段階による違いに着目して―2015

    • Author(s)
      澤村信英
    • Organizer
      第15回アフリカ教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      広島大学
    • Year and Date
      2015-04-10
  • [Book] 「学校化」に向かう南アジア―教育と社会変容2016

    • Author(s)
      押川文子、南出和余編、日下部達哉ほか著
    • Total Pages
      400
    • Publisher
      昭和堂
  • [Remarks] 広島大学教育開発国際協力研究センターHP(『国際教育協力論集』のpdfダウンロードページ)

    • URL

      http://home.hiroshima-u.ac.jp/cice/?page_id=269%20

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi