• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to project page

2015 Fiscal Year Annual Research Report

タブレット端末を活用した国際交流型メディア・リテラシー教育の実践的研究

Research Project

Project/Area Number 25330420
Research InstitutionHosei University

Principal Investigator

坂本 旬  法政大学, キャリアデザイン学部, 教授 (60287836)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 誠  畿央大学, 教育学部, 特任助教 (60613065)
村上 郷子  法政大学, キャリアデザイン学部, 講師 (80383131)
Project Period (FY) 2013-04-01 – 2016-03-31
Keywordsメディアリテラシー / 情報リテラシー / eポートフォリオ / ルーブリック / ESD / ユネスコ / グローバル教育 / 異文化理解教育
Outline of Annual Research Achievements

(1)コンピュータ支援協働学習(CSCL)型GML教育の評価手法 GMLの評価基準として、ユネスコのMIL政策評価第二段階のMIL評価基準を用い、ESDの5つの能力、2つの態度と対応させることで、福島の小学校現場の実情に応じた評価が可能であることを実践によって明らかにした。また、2014年度の日中間国際交流型メディアリテラシー実践の評価についてはユネスコMILID WEEKおよびICoME2015で研究報告を行った。
(2)SNSを用いた協働型学習システムの構築 eポートフォリオMaharaを活用した協働型学習システムは、高等教育を中心に導入を行い、実証を行った。カンボジアのメコン大学にMaharaを導入し、発展途上国で初めてのeポートフォリオの活用を行った。
(3)グローバルメディア教育におけるタブレット端末の活用 グローバルメディア教育としてユネスコが世界的に普及を進めているメディア情報リテラシー(MIL)プログラムを日本の学校現場に導入するためには持続可能な開発のための教育(ESD)との接合が欠かせないため、MILとESDの統合に対する政策的な理論分析と実践的な検証を行い、論文にまとめた。このような研究は世界でも例がなく、ユネスコにとっても大きな意義がある。タブレット端末を活用したMILとESD実践は福島とネパールの小学校間のビデオレター交換を中心に実施した。この実践により、(1)MILとESDに共通するアプローチが多いため、両プログラムの統合は容易である、(2)MILスキルの評価基準をESDの7つの能力態度に関する評価基準に対応させることにより、能力の形成過程をより可視化することができる、この結果、ESDの基本視点となる「地球上で起きている様々な問題から、遠い世界で起きていることではなく、自分の生活に関係していることを意識付ける」という課題は、MILの「異文化間対話」と接続させることにより、両プログラムをより高いレベルで統合することができた。

  • Research Products

    (14 results)

All 2016 2015

All Journal Article (7 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results,  Peer Reviewed: 7 results,  Open Access: 4 results,  Acknowledgement Compliant: 1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] Theoretical and practical issues on the inclusion of the Media and Information Literacy program with the Education for Sustainable Development program2016

    • Author(s)
      Sakamoto,Jun
    • Journal Title

      MILID Yearbook 2016

      Volume: 4 Pages: 未定

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 持続可能な開発のための教育へのメディア情報リテラシー教育導入をめぐる理論的および実践的課題の検討2016

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      キャリアデザイン学部紀要

      Volume: 第13号 Pages: 171-196

    • Peer Reviewed / Open Access / Acknowledgement Compliant
  • [Journal Article] ソーシャル・メディアと子ども・社会2016

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      子ども学

      Volume: 第5号 Pages: 153-167

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 協働学習とリーダーシップの評価-司書資格課程の大学生によるアンケート調査を手がかりに-2016

    • Author(s)
      村上郷子
    • Journal Title

      法政大学資格課程年報

      Volume: 第5号 Pages: 5-14

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Intercultural Dialogue and the Practice of Making Video Letters between Japanese and Chinese Schools2015

    • Author(s)
      Sakamoto, Jun
    • Journal Title

      MILID Yearbook 2015

      Volume: 3 Pages: 239-245

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] ユネスコ・メディア情報リテラシー教育―日本における政策と実践の可能性―2015

    • Author(s)
      坂本旬
    • Journal Title

      日本教育メディア学会研究会論集

      Volume: 第39号 Pages: 15-20

    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Information Freedom and GAPMIL in Asia-Pacific Region: Challenges and Suggested Action Plan2015

    • Author(s)
      Murakami, Kyoko
    • Journal Title

      MILIDYearbook 2015

      Volume: 3 Pages: 153-160

    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] タブレットを活用した大学生による附属中学・高校の国際交流支援2016

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Place of Presentation
      京都大学(京都府京都市)
    • Year and Date
      2016-03-17 – 2016-03-18
  • [Presentation] A Pilot Study of Collaborative learning and Inter/Cross-cultural understanding for Media and Information Literacy: Evaluation of Processes of Exchanging Digital Storytelling using Tablet Computers between Japanese and Chinese Junior High School Students2015

    • Author(s)
      Murakami, Kyoko
    • Organizer
      13th International Conference for Media in Education:Smart Learning in Digital Environment
    • Place of Presentation
      Changchun, China
    • Year and Date
      2015-08-18
  • [Presentation] Intercultural Dialogue by video letter and digital storytelling between Japan and China2015

    • Author(s)
      Sakamoto,Jun
    • Organizer
      National Association for Media Literacy Education
    • Place of Presentation
      Philadelphia,USA
    • Year and Date
      2015-06-25 – 2015-06-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Struggling with Culturally Embedded Obstacles to Media and Information Literacy: The Global Alliance for Partnerships on Media and Information Literacy (GAPMIL) Action Plan for Asia-Pacific Chapter,2015

    • Author(s)
      Murakami, Kyoko
    • Organizer
      National Association for Media Literacy Education
    • Place of Presentation
      Philadelphia,USA
    • Year and Date
      2015-06-25 – 2015-06-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] How do university students consider privacy issues: A case study in Japan2015

    • Author(s)
      Murakami, Kyoko
    • Organizer
      National Association for Media Literacy Education
    • Place of Presentation
      Philadelphia,USA
    • Year and Date
      2015-06-25 – 2015-06-27
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ユネスコ・メディア情報リテラシー教育-日本における政策と実践の可能性-2015

    • Author(s)
      坂本旬
    • Organizer
      日本教育メディア学会
    • Place of Presentation
      東北学院大学(宮城県仙台市)
    • Year and Date
      2015-06-03
  • [Book] 福島とネパールの子どもたち ビデオレターがつないだであいのキセキ2016

    • Author(s)
      福島ESDコンソーシアム、坂本旬
    • Total Pages
      61
    • Publisher
      デジタルSKIPステーション

URL: 

Published: 2017-01-06  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi